×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Spis treści nr 07-08/2011

Wstępniak

Piotr Kieraciński

Informacje

Sprawy Nauki – opinie MNiSW

Ewa Ziółkowska
Rozmawiamy z dr. Włodzimierzem Strupińskim z Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych w Warszawie

Rozmowa Forum

Rozmowa z prof. Michałem Karońskim, przewodniczącym Rady Narodowego Centrum Nauki

Poszukiwacze traconego czasu

Andrzej Katunin
Wioleta Walentowska
Katarzyna Sadecka
Emilia Grzędzicka

Nauka

Problemy nauki

Grzegorz Racki
Małgorzata Pawełczyk
Tadeusz Penczak

Z laboratoriów

Łukasz Świerczewski
Mariusz Karwowski

Skomplikowane i proste

Michał Ślęzak

Szkolnictwo wyższe

RGSW

Józef Lubacz

Życie akademickie

Napoleon Wolański
Grzegorz Karwasz
Dorota Szkodzińska, Jan Gliński
Jarosław Wołkonowski
Keshra Sangwal
Marcin Chałupka
Michał Mętlewicz
Anna Brzezińska, Elżbieta Hornowska
Rozmowa z dr. Janem Zamojskim, filozofem medycyny
Marek Misiak
Rozmowa z prof. Andrzejem Banachowiczem, artystą plastykiem z Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu

Z archiwum nieuczciwości naukowej

Marek Wroński

KRASP

Katarzyna Chałasińska-Macukow

W stronę historii

Rody uczone

Magdalena Bajer

Kartki z dziejów nauki w Polsce

Piotr Hübner

Okolice nauki

Andrzej Malinowski
Magdalena Bajer
Agata Motyl-Adamczyk

Książki

Zbigniew Chojnowski
Teresa Wilkoń, Poematy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego , wydawnictwo uniwersytetu śląskiego, Katowice 2010, seria: Prace Naukowe UŚ w Katowicach.
Jadwiga Michalczyk
Kazimierz Denek, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku , Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań 2011.
Jacek Hnidiuk
Edward Zyman, Mosty z papieru. O życiu literackim, sytuacji pisarza i jego dzieła na obczyźnie na przykładzie Polskiego Funduszu Wydawniczego w Kanadzie w latach 1978-2008 , Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto-Rzeszów 2010.
Mariusz Karwowski
William Walters, Jens Henrik Haahr, Rządzenie Europą. Dyskurs, urządzanie i integracja europejska , tłum. Jan Grzymski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Małgorzata Pawełczyk
Nowe media we współczesnym świecie , pod red. Marka Jezińskiego, Aleksandry Sekleckiej, Łukasza Wojtkowskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
Marek Lechniak
Tomasz Nowak, Język w świetle odkryć nauki , WYDawnictwo PETRUS, Kraków 2011.
Aneta Zawadzka
Scott O. Lilienfeld, Steven Jay Lynn, John Ruscio, Barry L. Beyerstein, 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Półprawdy, ćwierćprawdy i kompletne bzdury, tłum. Dariusz Sagan, Wydawnictwo CiS, Warszawa – Stare Groszki 2011.

Felietony

Władysław Findeisen
Henryk Grabowski

Szkiełko w oku

Piotr Müldner-Nieckowski

Na marginesach nauki

Leszek Szaruga

Blog bibliotekarza

Henryk Hollender
Okładka 'Forum Akademickiego' nr 07-08/2011

Zgodnie ze światowymi standardami

Chcemy, żeby - szczególnie w grantach dla doświadczonych naukowców - kwoty były wysokie, żeby te granty były elitarne, żeby dostawali je najlepsi i żeby finansować je w takim stopniu, jaki niezbędny jest do ich realizacji. Dlatego w konkursach dla doświadczonych badaczy wręcz przyjęliśmy najniższą wartość grantu – może on wynosić od 1 do 3 mln zł – po to, by były to pieniądze, za które można naprawdę przeprowadzić dobre badania i rozwinąć zespół. Zwracamy też uwagę na to, by w grantach dla młodych doktorów, przeznaczonych na zbudowanie przez nich własnego warsztatu naukowego lub zespołu badawczego, byli rzeczywiście jedynie młodzi ludzie, a nie profesorowie, czyli ich przełożeni. A takie wnioski się zdarzają niestety dość często. To w znacznym stopniu dyskwalifikuje taką aplikację. Podobnie się dzieje, jeśli wniosek jest przeszacowany. Taki wniosek jest automatycznie odrzucany.

Z prof. Michałem Karońskim, przewodniczącym Narodowego Centrum Nauki, rozmawia Andrzej Świć – str. 30-32

czytaj »

Czas docenić cenny czas naukowca

W XXI wieku naukowiec nie jest już nieśmiałym bibliofilem zamkniętym szczelnie w pokoju uczelnianym i prowadzącym badania zrozumiałe tylko dla wąskiego grona wybranych osób. Dzisiaj, aby uprawiać ten zawód, trzeba być z jednej strony psychologiem i pedagogiem, a z drugiej – menedżerem i księgowym. Okazuje się, że możliwość prowadzenia badań to wierzchołek góry lodowej starań i problemów do przezwyciężenia w walce o dofinansowanie. Naukowiec, który wykonuje jeden z najtrudniejszych i najbardziej wyczerpujących pod względem intelektualnym zawodów, dodatkowo spędza w pracy dwa razy więcej czasu niż statystyczny Kowalski na stałej pensji. Jak oszczędzić ten czas? Jak zmienić tę sytuację?

Mgr Emilia Grzędzicka wzięła udział w ankiecie FA dotyczącej czasu traconego przez badaczy na dodatkowe zajęcia. Cały blok artykułów – str. 34-40

Studia nauczycielskie jako dodatkowy etap

Nauczyciel powinien przede wszystkim dysponować szeroką wiedzą z określonej dziedziny naukowej, pozwalającą mu swobodnie komentować (i oceniać) nie tylko obecne doniesienia popularnonaukowe, ale i te przyszłe, za 20 lat od ukończenia studiów. Nauczyciel musi też dysponować przygotowaniem pedagogicznym odpowiadającym najnowszym wymogom UE. Dziś nie jest to już konstruktywizm Piageta i Wygotsky’ego, ale inquiry-based teaching VII Programu Ramowego UE. Wreszcie, nauczyciel musi sprawniej niż uczeń operować narzędziami informatycznymi i multimedialnymi. Wymogi te wskazują na celowość wydzielenia studiów nauczycielskich jako III etapu studiów, niewiele ustępujących w prestiżu studiom doktoranckim (na co nowe rozporządzenie MNiSW zezwala).

Prof. Grzegorz Karwasz proponuje nową koncepcję studiów nauczycielskich, podnoszącą ich prestiż, której celem jest lepsze przygotowanie przyszłych nauczycieli do zawodu – str. 56-57

czytaj »

Elektroniczne pret-a-porter

Prof. Krzysztof Gniotek przyznaje, że w jego podejściu kluczowe znaczenie w dochodzeniu do celu mają metody heurystyczne. A punktem wyjścia do pracy nad tego typu innowacjami są zawsze ludzkie potrzeby. To właśnie na rozwiązaniach tekstronicznych oparte są choćby tzw. wojskowe mundury kameleonowe czy odzież sportowa wyposażona w układy pomiarowe. Przydają się też ratownikom wodnym, którzy zakładają odzież aktywną, chroniącą przed zimnem. Ale tekstronika nie ogranicza się tylko do odzieży. Z powodzeniem wykorzystywana jest np. w tapicerkach samochodowych wyposażonych w czujniki umożliwiające identyfikację kierowcy. Ciekawe jest również jej użycie w… firankach czy dywanach.

O badaniach nad nowoczesna tkaniną, będącą połączeniem włókiennictwa, elektroniki i informatyki, pisze Mariusz Karwowski – str. 90-92

czytaj »

„Forum Akademickie” jest finansowane w ramach umowy 933/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

ARCHIWUM