W stronę badań naukowych
Konferencja Państwowe wyższe szkoły zawodowe w Polsce: dokonania, stan obecny, perspektywy odbyła się w dniach 27-28 czerwca w PSW w Białej Podlaskiej, wpisując się w jubileusz 15-lecia istnienia tego rodzaju uczelni.
Prof. Mieczysław Adamowicz, rektor PSW, wskazywał, że pierwsze piętnaście lat to okres, w którym publiczne uczelnie zawodowe zyskały solidne podstawy do dalszego stabilnego funkcjonowania. Realizują one praktyczny model kształcenia w powiązaniu ze środowiskiem lokalnym. Stworzyły młodzieży z uboższych rodzin szansę na podjęcie studiów w miejscowościach oddalonych od większych miast. W swoim drugim wystąpieniu prof. Adamowicz zauważył, że prowadzenie kształcenia praktycznego pociąga za sobą większe koszty, co powinno zostać uwzględnione w podziale dotacji dydaktycznej. PWSZ-y powinny też uzyskać środki na prowadzenie badań i działalność wdrożeniową.
Andrzej Czapski, prezydent Białej Podlaskiej, podkreślał znaczenie tego typu uczelni w regionie: dają miejsce pracy, są podmiotem „kupującym” produkty i usługi od lokalnych firm, realizują działalność inwestycyjną, są „producentami wiedzy”, ogniwem łączącym twórców i odbiorców wiedzy w regionie, a także miejscem tworzenia kapitału ludzkiego. Do problematyki funkcjonowania uczelni zawodowej w mieście i regionie nawiązywało szereg wystąpień przedstawicieli poszczególnych szkół w dalszej części obrad.
Prof. Jan Draus, były rektor PWSW w Przemyślu, mówił o uwarunkowaniach powstania i rozwoju publicznych szkół zawodowych. Za jedno z ważniejszych ograniczeń uznał brak środków na badania, co uniemożliwia rozwój własnej kadry. Do tego zagadnienia nawiązał potem prof. Wiesław Miczulski, rektor PWSZ w Sulechowie, podczas prezentacji zaplecza badawczego, stworzonego w tej uczelni.
Prof. Elżbieta Lonc (na fot.), rektor PWSZ w Wałbrzychu, przedstawiła zmiany koncepcji kształcenia w uczelniach zawodowych. Wyróżniła w tym procesie trzy etapy: nauczanie na specjalnościach (1998-2004), kształcenie na kierunkach studiów (2004-2011) oraz zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji (od 2012 r.).
Mówiono też o finansowaniu uczelni zawodowych, wskazując m.in. na możliwości, jakie stworzyły europejskie fundusze strukturalne (dr K. Świerczewska-Pietras i mgr Ł. Zbucki). Przedstawiono sytuację studentów zagranicznych w uczelniach zawodowych w Polsce. Znaczna ich liczba studiuje w trzech uczelniach woj. lubelskiego oraz w uczelniach woj. podkarpackiego (dr W. Romanowicz).