Rozwój kraju zależy od poziomu edukacji i nauki
Prof. Barbara Kudrycka przedstawiła w Sejmie informację o efektach reform nauki i szkolnictwa wyższego.
– Rozwój kraju zależy nie tylko od poziomu przedsiębiorczości, inwestycji infrastrukturalnych, budowy dróg czy wydobycia bogactw naturalnych, ale także od poziomu edukacji i nauki, które determinują wartość kapitału społecznego – podkreśliła minister w swoim sejmowym wystąpieniu 11 października.
– Fundamentalnie nie zgadzam się z poglądem, że należy przywrócić scentralizowany system zarządzania uczelniami i nauką – kontynuowała prof. Barbara Kudrycka. – W poprzedniej kadencji wykonaliśmy gigantyczną pracę, którą obecnie kontynuujemy. Na efekty poczekamy jeszcze nawet kilkanaście lat, ale pewne postulaty udało nam się już zrealizować – zaznaczyła.
Minister nauki i szkolnictwa wyższego wymieniła pięć najważniejszych dotychczasowych osiągnięć reformy. – Opierając się o zasadę powszechności szkolnictwa wyższego i elitaryzmu nauki, zintegrowaliśmy obydwa systemy. Stymulujemy uczelnie do efektywnego gospodarowania środkami publicznymi, by mogły na wysokim poziomie kształcić umiejętności praktyczne i prowadzić badania – wymieniała. Do widocznych efektów reform zaliczyła także upowszechnienie kultury grantowej, a co za tym idzie nowych możliwości rozwoju dla najlepszych jednostek naukowych i pracowników dydaktycznych.
Prof. Barbara Kudrycka przypomniała ponadto, że co roku rosną nakłady na naukę i szkolnictwo wyższe, a inwestycje to nie tylko nowa infrastruktura, ale również zwiększone fundusze na rozwój kapitału ludzkiego. Reforma stworzyła także nowe możliwości kariery naukowej. – Dzięki zmianom coraz więcej młodych osób staje się samodzielnymi pracownikami naukowymi. Świadczy o tym m.in. 280 habilitacji w nowym trybie – dodała.
Minister nauki odniosła się także do wyzwań związanych z wdrażaniem reform. – Dołożymy starań, by ograniczyć wymogi biurokratyczne i prawo zamówień publicznych uczynić bardziej przyjaznym dla uczelni, a także zacieśnić współpracę uczelni z gospodarką – powiedziała. Przypomniała, że jednostki naukowe i uczelnie powinny w większym stopniu przechodzić na zarządzanie menedżerskie oraz ograniczać wszelkie przejawy nieprawidłowości, w tym m.in. nepotyzm, plagiaty czy konflikty interesów.
– Pozwalam sobie na optymizm, ponieważ wiem, że naszą największą narodową wartością są ludzie młodzi, wybitni studenci i naukowcy, którzy mogą być prawdziwymi liderami przyszłości. Na naszą korzyść przemawiają także wzrastające wartości twardych danych opisujących nakłady na naukę, a także sukcesy i aktywność polskich naukowców na arenie międzynarodowej, jak choćby nominacja prof. Agnieszki Zalewskiej na przewodniczącą Rady CERN – dodała prof. Barbara Kudrycka. Przypomniała także, że polskie zmiany legislacyjne wysoko oceniła Komisja Europejska.
Pakiet ustaw reformujących naukę wszedł w życie w październiku 2010 r. Reforma szkolnictwa wyższego obowiązuje od 1 października 2011 r. ☐