czytelnia czasopism

Małgorzata Pawełczyk

Kształcenie przez Internet

Rozwój technologii teleinformatycznych i Internetu wpływa na coraz częstsze wykorzystanie metod zdalnego nauczania: e-learningu czy blended-learningu. Zasadność wprowadzania nauczania przez Internet w uczelniach medycznych – których specyfika wymaga bezpośredniego kontaktu z chorym, a relacja uczeń-mistrz w procesie kształcenia wydaje się kluczowa – wciąż budzi wiele wątpliwości. Z drugiej jednak strony, dynamiczny rozwój nauki w tej dziedzinie wymaga ciągłej aktualizacji przekazywanej studentom wiedzy, która jest fundamentem zapewniania wysokiej jakości kształcenia w wyższych uczelniach. Aktualizację wiedzy, bez ponoszenia dodatkowych, wysokich nakładów finansowych, może zapewnić właśnie wykorzystanie e-learningu. Dlatego kształcenie przez Internet wprowadzane jest coraz częściej w uczelniach wyższych kształcących specjalistów ochrony zdrowia. Warunkiem koniecznym do efektywnego wykorzystania Internetu do uczenia się i nauczania jest umiejętność biegłej obsługi komputera i Internetu wśród studentów i wykładowców.

„Medycyna Dydaktyka Wychowanie”, pismo Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (nr 1/12), zamieszcza pracę, której celem była analiza opinii studentów i wykładowców tej uczelni na temat możliwości wprowadzenia kształcenia przez Internet w WUM. W badaniach wzięło udział 1528 studentów oraz 128 pracowników naukowo-dydaktycznych. Oto jakie wnioski wyciągnięto: Zdecydowana większość studentów posiada dostęp do komputera i korzysta z Internetu podczas nauki, dlatego też, wydaje się, brak dostępu do Internetu nie powinien stanowić przeszkody w rozpoczęciu kształcenia studentów na odległość. W związku ze wzrostem popularności kształcenia na odległość, należy podnieść kompetencje studentów w zakresie obsługi komputera i Internetu, tak aby braki w tym zakresie nie utrudniały prowadzenia zajęć dydaktycznych i nie wpływały negatywnie na postrzeganie tej nowoczesnej formy kształcenia. W związku z zainteresowaniem zarówno studentów, jak i wykładowców WUM nową formą nauczania, należy rozważyć wprowadzenie kształcenia na odległość do metod dydaktycznych stosowanych w WUM, szczególnie, że ta nowatorska metoda może w istotny sposób uatrakcyjnić ofertę dydaktyczną i wpłynąć na podnoszenie jakości kształcenia. Wprowadzenie nowych metod nauczania przez Internet należy rozpocząć od zajęć teoretycznych realizowanych w trybie wykładów i seminariów w zakresie przedmiotów ogólnouniwersyteckich.

Uczelnia bez problemów

„Naszym celem stał się zrównoważony rozwój” – mówi w rozmowie dla „Życia Akademickiego” (nr 125/12), pisma Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, prof. Juliusz Migasiewicz, po raz drugi wybrany na funkcję rektora tej uczelni. Rektor-elekt podsumowuje kadencję 2008-2012 i mówi o planach na przyszłość. Z satysfakcją wylicza sukcesy, m.in.: wymierne efekty prac badawczych, publikowanych w wysoko punktowanych wydawnictwach; uzyskanie pełnych praw akademickich przez drugi wydział, co stawia AWF we Wrocławiu na czele uczelni wychowania fizycznego w Polsce; stuprocentowe zwiększenie liczby kierunków kształcenia (w zeszłym roku powstała kosmetologia, w nowym roku akademickim rusza terapia zajęciowa oraz zaczyna działalność trzeci na AWF wydział – nauk o sporcie!). Prof. Migasiewicz zapewnia, że wszystkie kierunki działania i rozwoju uczelni, jakie zaplanował cztery lata temu, zostały zrealizowane. Co prawda Akademia nie uzyskała akredytacji europejskiej, co było jej celem, ale – jak szczerze przyznaje rektor – nasz system szkolnictwa w odniesieniu do możliwości akredytacji przez europejskie systemy nie jest jeszcze na tym poziomie organizacji, aby uczelnia mogła się o to ubiegać. Akademia stara się natomiast z powodzeniem o certyfikację uczelni. Otrzymała już certyfikat ISO dla centralnych jednostek administracji: począwszy od pionu rektora, przez pion kanclerza, aż po kwesturę. Certyfikacja pionów dziekańskich będzie realizowana w pierwszym roku nowej kadencji. Profesor z zadowoleniem mówi również o stabilnej sytuacji finansowej uczelni, mimo coraz mniejszych dotacji.

W planie strategii rozwoju uczelni do 2020 roku zaplanowano dalsze inwestycje, m.in.: budowę pawilonu dydaktyczno-administracyjnego na terenie kampusu AWF oraz budowę krytej 50-metrowej pływalni na terenie dawnych basenów na Stadionie Olimpijskim. Prof. Migasiewicz z dumą podkreśla również, iż w najbliższej kadencji dwoma wydziałami będą rządzić kobiety: prof. Krystyna Zatoń i prof. Ewa Demczuk-Włodarczyk. Dr hab. Tadeusz Stefaniak obejmie natomiast władzę na nowym wydziale – Nauk o Sporcie.

Studia we współpracy

Pięć z dziesięciu studiów podyplomowych, prowadzonych w minionym roku akademickim przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Koninie, realizowanych jest we współpracy z lokalnymi instytucjami lub na ich zlecenie – czytamy w magazynie tej uczelni „Szkiełkiem i okiem” (nr 1/12). Partnerskie instytucje są cztery, a prowadzone wspólnie studia to: animator i menadżer kultury – studia we współpracy z Konińskim Domem Kultury; finanse i inwestycje samorządowe oraz zarządzanie kadrami i prawo pracy – studia na zlecenie Urzędu Miejskiego w Kole; organizacja i zarządzanie w sektorze publicznym – studia we współpracy z Urzędem Miejskim w Koninie; profilaktyka społeczna i resocjalizacja – studia we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Koninie.

Na etapie tworzenia wybranych studiów podyplomowych zaangażowanie lokalnych instytucji polegało na konsultowaniu koncepcji kształcenia na studiach, a w szczególności konsultowaniu planu studiów i ramowych programów przedmiotów. Z kolei na etapie prowadzenia studiów udział lokalnych instytucji polega na wsparciu procesu dydaktycznego poprzez wykorzystanie wiedzy, doświadczenia i umiejętności ich przedstawicieli będących specjalistami w danych dziedzinach. W poprzednim roku akademickim przyjęto w PWSZ na studia podyplomowe 280 studentów, z tego 130 we współpartnerstwie. Studia realizowane są w toku dwu– i trzysemestralnym.

Warto dodać, że w podregionie konińskim PWSZ jest liderem w tej formie kształcenia.

Małgorzata Pawełczyk