Gospodarka dla uczelni, uczelnie dla gospodarki
Symboliczny okrągły stół, przy którym 17 maja spotkali się przedstawiciele świata nauki i biznesu zakończył się przyjęciem wspólnej deklaracji pod hasłem: „Gospodarka dla uczelni uczelnie dla gospodarki”.
My, niżej podpisani,
W imieniu reprezentowanych przez nas instytucji, organizacji, firm, środowisk gospodarczych, pozarządowych i państwowych, deklarujemy, że:
• Przekazywanie studentom pełnej, rzetelnej i aktualnej wiedzy służącej budowaniu horyzontów poznawczych i kulturowych, ale też optymalnemu przygotowaniu do pracy zawodowej jest misją uczelni ich społecznym zobowiązaniem.
• Wolność tworzenia programów kształcenia prowadzenia badań i budowania relacji z otoczeniem społecznym to filary autonomii uczelni, która służy rozwojowi nauki i jakości wyższego wykształcenia.
• Świadomi, że wiedza we współczesnym świecie rozwijana jest również poza ośrodkami akademickimi, dołożymy starań, by studenci mieli lepszy dostęp do jej najnowszych osiągnięć, a uczelnie były miejscem spotkania i współpracy wszystkich partnerów społecznych.
• Wiedza praktyczna oraz kształcenie umiejętności i kompetencji społecznych studentów stanowi dopełnienie wiedzy teoretycznej, przekazywanej w trakcie studiów – uzasadnione zaangażowanie wybitnych praktyków w proces kształcenia powinno być najwyższą troską uczelni i jej partnerów otoczenia gospodarczego.
• Uznajemy prawo studentów do odbywania w trakcie nauki staży oraz praktyk zawodowych, odpowiadających profilowi kształcenia oraz potrzebom lokalnych i globalnych rynków pracy – dołożymy starań, by dzięki lepszej współpracy nauki i gospodarki studenci mogli z tego prawa w pełni korzystać.
Komentarze
Tylko artykuły z ostatnich 12 miesięcy mogą być komentowane.
Popieram okrągły stół, ale ... nadużywa się słowa "wiedza". Nie ma pojęcia wiedzy praktycznej i teoretycznej. Również nie ma pojęcia wiedzy rzetelnej i nierzetelnej. Wiedza to informacja połączona z doświadczeniem, interpretacją i wnioskowaniem. Informacja ma charakter opisowy i historyczny, a wiedza dotyczy przyszłych sytuacji i wynika z ukrytych przesłanek (nakierowanych na innowacje). Podstawowym celem współpracy uczelnie-gospodarka powinno być dążenie do wyzwalania postaw proinnowacyjnych u studentów. Dlatego ćwiczenia, staże i praktyki studenckie powinny być nakierowane na innowacje, kierując się zasadą: każdy student powinien zgłosić minimum jedną innowację w dowolnym obszarze zainteresowań. Zgłoszenia pomysłów powinny być opiniowane przez eksperta z gospodarki. Jest to ważny etap procesu zdobywania wiedzy, bo na tym etapie następuje dzielenie się wiedzą pomiędzy stronami i transfer wiedzy. Wniosek z tego płynie taki: aby deklaracje okrągłego stołu się spełniły, potrzebne są rozwiązania systemowe. Pomocna może tu być "mapa wiedzy" stanowiąca kompendium wiedzy zdobytej na studiach (jest to komputerowy zapis wiedzy dziedzinowej z różnych przedmiotów nauczania z wartościowaniem wiedzy przez ekspertów). Duże doświadczenie w tym zakresie ma Wydział Budownictwa Politechniki Wrocławskiej (www.pwr.wroc.pl).