×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Nowoczesne uczelnie słuchają pracodawców

EPAK – to innowacyjny portal analiz kompetencji absolwentów, który może być przełomowym narzędziem wspomagającym management polskich szkół wyższych. Wykorzystany w odpowiedni sposób będzie doskonałą pomocą dla pracowników odpowiedzialnych za jakość kształcenia, promocję uczelni i pozyskiwanie studentów.

Szkoły wyższe, chcąc pozyskać jak największa liczbę studentów prześcigają się w tworzeniu nowych kierunków. Pracodawcy jednak wciąż narzekają: „nie szkolicie kompetentnie” i zamiast młodego po studiach wolą zatrudnić doświadczonego pracownika. Czy można zmodyfikować system szkolnictwa wyższego tak, aby na rynek pracy trafiali ludzie posiadający przydatne dla przedsiębiorców umiejętności? Z pomocą przychodzi EPAK (Elektroniczna Platforma Analizy Kompetencji) – innowacyjny portal służący do ciągłego monitoringu zarówno jakości kształcenia, jak i podaży oraz popytu na kompetencje nabywane przez studentów poszczególnych kierunków studiów oraz oceny użyteczności konkretnych kwalifikacji. EPAK jest dziełem naukowców Instytutów Ekonomii, Socjologii i Filozofii oraz Instytutu Informatyki Politechniki Krakowskiej i powstał w ramach projektu „Monitoring losów absolwentów – drogą do sukcesu uczelni XXI wieku”. Celem projektu było stworzenie internetowej platformy, gdzie zarówno pracodawcy, jak też absolwenci, studenci i nauczyciele akademiccy poprzez wypełnianie elektronicznych ankiet przekazują informacje o stopniu opanowania kierunkowych efektów kształcenia oraz dostosowaniu oferty dydaktycznej do rzeczywistych potrzeb rynku pracy.

Przystąpienie do projektu EPAK jest proste i wymaga niewiele czasu. Jeśli chodzi o pracodawców, wszystkie umiejętności oceniają aktualnie oraz w perspektywie najbliższych 5 lat; pracodawcy uzyskują także dostęp do raportów wygenerowanych dla ich branży. Jest to więc doskonały materiał służący weryfikacji planów rozwojowych firmy i wprowadzenia w niej ewentualnych korekt. Wysłana przez pracodawców wiadomość trafia wprost do pracowników wyższych uczelni. Tylko uwzględniając opinie i potrzeby pracodawców można skutecznie zmodyfikować programy kształcenia, aby studiujący zgodnie z nimi studenci stali się w przyszłości cenionymi specjalistami.
Drugi moduł systemu EPAK skierowany jest do absolwentów uczelni (tuż po studiach, po 3 i 5 latach od ukończenia studiów), którzy oceniają czy nabyte w trakcie studiów umiejętności są przez nich wykorzystywane w pracy. W systemie EPAK istnieje możliwość monitorowania stopnia realizacji zakładanych efektów kształcenia dla dowolnego semestru studiów. Przydatną funkcjonalnością platformy z punktu widzenia absolwenta poszukującego pracy jest możliwość zamieszczania CV i przeglądania aktualnych ofert pracodawców. System automatycznie analizuje zamieszczane w internecie oferty pracy, tworząc mapę umiejętności najbardziej poszukiwanych u pracowników w określonych branżach.

- Platforma jest pierwszym systemem typu Business Intelligence dedykowanym dla szkolnictwa wyższego. Dzięki EPAK-owi uczelnie mogą zwiększyć swoją konkurencyjność, zacieśnić współpracę ze środowiskiem biznesu, a w konsekwencji idealnie dostosować swoją ofertę edukacyjną do rzeczywistych potrzeb rynku pracy. Wprowadzenie tego narzędzia pozwoli usprawnić proces decyzyjny dotyczący programów studiów, procesu kształcenia, ale także wzmocni działania marketingowe i Public Relations - mówi dr Joanna Żyra z Politechniki Krakowskiej, kierownik projektu „Monitoring losów absolwentów – drogą do sukcesu uczelni XXI wieku”.

Jakie korzyści płyną z EPAK-a dla uczelni? Dane pochodzące z zebranych ankiet mogą stać się jednym z kryteriów decydujących o kierunkach rozwoju szkolnictwa wyższego. Są doskonałym kanałem informacyjnym wskazującym m.in. mocne/słabe strony prowadzonego procesu dydaktycznego, poznania źródeł sukcesu/porażek absolwentów na rynku pracy, ścieżek kariery zawodowej, branż, w których najczęściej znajdują zatrudnienie, zróżnicowania (zmienności/stałości) ról zawodowych pełnionych w różnych okresach od ukończenia studiów. Pracownicy, którzy są odpowiedzialni za ten aspekt rozwoju uczelni, mogą przysłowiowym jednym „klikiem” wygenerować raporty (w języku naturalnym), które wprost wskażą wyniki i skonfrontują je z aktualnymi i przyszłymi oczekiwaniami pracodawców. Dane z EPAK-a w szerszym zastosowaniu mogą być użyteczne także dla władz lokalnych/regionalnych i centralnych szczebla ministerialnego przy podejmowaniu decyzji strategicznych związanych z system kształcenia i wspierania rynku pracy.

Innowacyjną platformę EPAK przetestowano z sukcesem już na 14 polskich uczelniach w 36 jednostkach organizacyjnych. W testowaniu wzięło udział blisko 2 tysiące osób: studentów, absolwentów, nauczycieli akademickich (w tym opiekunowie kierunku, pełnomocnicy ds. jakości kształcenia) i pracodawców. Uczestnicy zgodnie potwierdzają, że platforma skutecznie wspomaga zarządzanie nowoczesną uczelnią. To proste i łatwe w obsłudze narzędzie, które wykorzystane w odpowiedni sposób, będzie doskonałą pomocą dla działów promocji i rozwoju uczelni w realizacji strategii marketingowych. - Jeśli uczelnia wykorzysta właściwie wnioski płynące z raportów, może znacznie podnieść jakość kształcenia. Pracodawcy stają się partnerami, mogącymi mieć realny wpływ na kształcenie – przekonuje mgr Izabela Średzińska z biura karier studenckich Akademii Morskiej w Gdyni, która testowała EPAK.
Wszystkie uczelnie, które chciałby poznać funkcjonalność EPAK-a, a także zapoznać się z korzyściami płynącymi dla ich uczelni z wdrożenia tego innowacyjnego narzędzia, mogą skorzystać z bezpłatnych warsztatów, organizowanych już we wrześniu na Politechnice Krakowskiej pt. „EPAK, narzędzie optymalizacji jakości edukacji i sterowania ścieżką kariery zawodowej”. Warsztaty adresowane są w szczególności do kadry zarządzającej, dziekanów, opiekunów kierunków, specjalności, pełnomocników ds. jakości kształcenia, pracowników administracyjnych np. biur karier, centrów jakości kształcenia, działów promocji, rzeczników prasowych. Rejestracja na warsztaty trwa do 15 sierpnia 2015 r. Aby zgłosić chęć udziału w warsztatach, należy wypełnić formularz rejestracji, który znajduje się w zakładce Aktualności, na stronie http://projekt.epak.edu.pl/

ZESPÓŁ EPAK
epak@pk.edu.pl

Ułatwiamy studentom start na trudnym rynku pracy

sggw

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie zgodnie ze swoją misją od wielu lat pomaga studentom, którzy kończą uczelnię, w zdobyciu zatrudnienie w wyuczonym zawodzie. Jednym z elementów strategii wspomagania absolwentów są specjalne, bezpłatne szkolenia Autopromocja na rynku pracy.

Cykl szkoleń Autopromocja na rynku pracy odbywa się w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wraz z Partnerami realizuje projekt Program unowocześniania kształcenia w SGGW dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów.

Szkolenia są przeznaczone dla studentów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie uczących się na studiach II stopnia lub na ostatnim roku studiów I stopnia. – Głównym zadaniem tych szkoleń jest zwiększenie szans studentów SGGW na rynku pracy po ukończeniu studiów. W ramach szkoleń odbywających się w formie ukierunkowanych na aktywność uczestników warsztatów, przewidziano gry, case’y, zadania grupowe i inne techniki aktywizujące. Pomagają one w zdobyciu i usystematyzowaniu wiedzy z zakresu technik rekrutacyjnych, wykorzystywania źródeł informacji o rynku pracy, budowania pewności siebie, wyznaczania priorytetów, komunikacji i prezentacji osobistej oraz zarządzania czasem – mówi prof. dr hab. Alojzy Szymański, rektor SGGW. Studenci biorący udział w zajęciach m.in. przygotowują dokumenty aplikacyjne, uczą się, w jaki sposób skutecznie zaprezentować swoje umiejętności podczas rozmów kwalifikacyjnych oraz biorą udział w assessment Centre, podczas którego selekcjonerzy chcą zazwyczaj poznać różne cechy kandydatów. Są to trudne i wieloetapowe procesy rekrutacyjne, do których warto jak najlepiej się przygotować. Temu m.in. służą szkolenia Autopromocja na rynku pracy.

Kolejnym ważnym elementem wspomagania absolwentów w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie jest Portal „Biuro Karier” (www.bk.sggw.pl), który zastąpił serwis Sekcji Promocji Absolwentów AGROKADRA. Portal „Biuro Karier” został także sfinansowany i uruchomiony w ramach projektu Program unowocześniania kształcenia w SGGW dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów. Portal „Biuro Karier” jest serwisem dla studentów i absolwentów SGGW, w którym znajdują się informacje o aktualnych projektach rekrutacyjnych firm, porady, informacje z rynku pracy. Jest to nowoczesna platforma komunikacji pomiędzy środowiskiem akademickim a biznesem, której zadaniem jest ułatwienie studentom i absolwentom wejście na rynek pracy przy aktywnym udziale w tym procesie pracodawców.

Rejestracja pracodawcy w portalu umożliwia zamieszczenie we własnym zakresie informacji przeznaczonych dla studentów, wprowadzenie ofert pracy, praktyk i staży oraz ofert prac dyplomowych zgodnych z zapotrzebowaniem firmy. Zarejestrowany pracodawca trafia wraz z wprowadzoną przez siebie wizytówką firmy do Katalogu Firm. Dzięki możliwości przeglądania wybranych informacji, udostępnionych przez studentów i absolwentów, pracodawca może zaprosić do aplikowania na opublikowaną własną ofertę kandydatów, którzy odpowiadają jego bieżącym potrzebom rekrutacyjnym. Może też za pośrednictwem portalu przyjmować aplikacje kandydatów na opublikowane oferty.

Z portalu korzystają też studenci i absolwenci. Mają szybki dostęp do opublikowanych ofert oraz informacji zamieszczanych przez pracodawców oraz innych studentów czy absolwentów będących użytkownikami portalu. Portal oferuje możliwość wyszukiwania ofert pod względem preferowanych, wybranych kryteriów, a niewątpliwym atutem jest możliwość wygenerowania przejrzystego i funkcjonalnego życiorysu, służącego do łatwego i szybkiego zgłoszenia na zamieszczone w portalu oferty pracodawców. CV po zapisaniu może być także wykorzystywane poza portalem, co podnosi atrakcyjność generatora, jako narzędzia pozwalającego w prosty sposób przygotować właściwy dokument.

Każdy użytkownik może w podręcznej aktówce przechowywać oferty, na które aplikuje, profile interesujących go pracodawców, monitorując jednocześnie ich aktywność w portalu, a także - poprzez wewnętrzny system pocztowy - komunikować się z pracodawcą.

Portal służy też uczelni. Wśród użytkowników portalu przeprowadzane są badania ankietowe, które służą zrozumieniu potrzeb pracodawców, a także poznaniu opinii studentów i absolwentów związanych z wchodzeniem na rynek pracy.

Portal „Biuro Karier” to tysiąc użytkowników z kategorii „Pracodawca”, blisko trzy tysiące użytkowników z kategorii „Student/Absolwent” i prawie dwa tysiące złożonych ofert pracy. Na stronach portalu www.bk.sggw.pl codziennie dostępnych jest od 60 do 100 aktualnych ofert pracy.

 

Laboratorium bez barier na Uniwersytecie Wrocławskim

Uniwersytecki Wydział Chemii ma szansę zostać pierwszą jednostką w Polsce, w której niepełnosprawni studenci będą mogli aktywnie uczestniczyć w zajęciach laboratoryjnych. Profesor Jolanta Ejfler stworzyła prototyp stanowiska laboratoryjnego przystosowanego do potrzeb osób z dysfunkcjami fizycznymi, który ulepszany będzie we współpracy z wrocławską Akademią Sztuk Pięknych.

Pomysł przystosowania laboratorium do potrzeb niepełnosprawnych studentów pojawił się w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych. Nie odbywały się one w komfortowych warunkach, szczególnie dla osób z różnymi problemami ruchowymi. Tymczasem stworzenie odpowiedniego stanowiska umożliwiłoby bezpieczną, wygodną i samodzielną pracę.

Obecnie, gdy na uczelni pojawia się student, który ze względu na swoje dysfunkcje nie może brać czynnego udziału w zajęciach, zarówno prowadzący zajęcia, jak i studenci starają się w miarę możliwości wspomagać go w tych czynnościach, których nie może wykonać samodzielnie. Pomoc jest szczególnie ważna w przypadku zajęć laboratoryjnych, które są niezbędnym elementem wykształcenia chemika. Przystosowanie stanowiska laboratoryjnego do potrzeb osób z dysfunkcjami ruchowymi pozwoliłoby użytkownikom na większą samodzielność i sprawniejsze wykonywanie zadań.

Podczas konferencji naukowo-biznesowej projektu Network Sunrise prof. Jolanta Ejfler przedstawiła prototyp takiego stanowiska, który został już udostępniony studentom i jest w fazie testów.

Punktem wyjścia do opracowania stanowiska laboratoryjnego bez barier stało się przezwyciężenie problemów osób z dysfunkcjami ruchu. Większość zaawansowanych prac chemicznych, wymagających obsługi specjalistycznego sprzętu czy zarządzania laboratorium, wykonuje się na siedząco. Studenci, którzy poruszają się na wózku lub z innych względów muszą wykonywać pracę w pozycji siedzącej, powinni mieć możliwość „przebrnięcia” przez standardową pracę w laboratorium, co bez takiego stanowiska nie byłoby możliwe. Teraz osoby niepełnosprawne mogą zyskać niedostępną dotąd szansę na rozwój kariery, ale również ciekawsze i unikalne wykształcenie.

Interesującym aspektem projektowania stanowiska laboratoryjnego bez barier stało się partnerstwo z uczelnią artystyczną. Na konferencji Network Sunrise, podczas której prezentowany był prototyp, prof. Ejfler spotkała ludzi z wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, co dało szansę na porozumienie na wielu płaszczyznach, nie tylko związanych z projektowaniem dla niepełnosprawnych. Współpraca międzyuczelniana zaowocuje pracami dyplomowymi związanymi z projektem stanowiska, przy którym pracować ma czterech studentów – następnym etapem będzie projektowanie wyposażenia.

Podpisano już umowę o współpracy pomiędzy Wydziałem Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego i Akademią Sztuk Pięknych. Studenci ASP uczestniczą w zajęciach laboratoryjnych, żeby poznać specyfikę pracy chemika od podszewki. To doświadczenie jest wartościowe również z tego względu, że studenci z zewnątrz mają zupełnie inne spojrzenie na czynności, które zwykle wykonuje się rutynowo i pewne ich aspekty umykają chemikom podczas ich pracy w laboratorium.

Jednak największa zmiana zachodzi na płaszczyźnie mentalnej – w samym postrzeganiu pracy w laboratorium – i pokazuje, że dzięki odpowiednim ułatwieniom praca ta może być dostępna dla każdego. Proces projektowania zapobiega również stygmatyzacji – laboratorium powinno być tak zaprojektowane, by nie można było jednoznacznie stwierdzić, czy dane stanowisko jest przeznaczone dla osoby pełnosprawnej, czy nie. A wszystko dzięki kooperacji laborantów-praktyków z dizajnerami.

Obecnie w Polsce podejmuje się nieliczne działania dostosowywania laboratoriów do potrzeb niepełnosprawnych, tylko w sposób doraźny lub jednostkowy – w odniesieniu do problemów i potrzeb konkretnej osoby. Brakuje więc rozwiązań systemowych, które na stałe mogłyby objąć wszystkich zainteresowanych.

W przypadku nauk przyrodniczych można mówić o niemal całkowitym zamknięciu tego obszaru wiedzy dla osób z wieloma dysfunkcjami fizycznymi. Bariery często tworzone są już na etapie kształcenia podstawowego, gdy nauczyciele i rodzice sugerują niepełnosprawnym uczniom zainteresowania niewymagające zdobywania wiedzy praktycznej i zniechęcają do kierunków eksperymentalnych, takich jak chemia.

Niepełnosprawni studenci obawiają się barier, które mogą napotkać, ale takie inicjatywy, jak ta zapoczątkowana na Wydziale Chemii UWr, udowadniają, że wiele barier da się przezwyciężyć. Można mieć nadzieję, że dzięki temu wiele osób zyska szansę, która wcześniej była poza ich zasięgiem.

„Network Sunrise – Dolnośląska Sieć Współpracy Nauki i Biznesu” to nowe narzędzie komunikacji między naukowcami, przedsiębiorcami i instytucjami publicznymi. Dzięki pracy animatorów transferu wiedzy i technologii, organizujących konferencje, seminaria i spotkania indywidualne, łączy ono profesjonalistów, inwestujących swoją wiedzę, kompetencje i środki po to, by mogli oni czerpać korzyści z komercyjnych projektów na styku nauki i biznesu.

Wojciech Prastowski
Projekt „Network Sunrise” realizowany jest przez Uniwersytet Wrocławski, a w gronie partnerów znaleźli się: Wrocławskie Centrum Badań EIT + sp. z o.o., Gmina Wrocław oraz firmy Zetkama SA i Code Team Artur Bartosz Jordan.

Biuro projektu Network Sunrise

ul. Przybyszewskiego 63/67

51–148 Wrocław

tel. +48 71 328 97 40

www.networksunrise.pl

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej to największa polska instytucja pozarządowa wspierająca naukę. Działająca od 1991 r. Fundacja co roku realizuje kilkanaście programów, oferując pomoc wybitnym polskim uczonym oraz instytucjom naukowym. FNP przyznaje m.in. indywidualne nagrody i stypendia dla naukowców, subwencje na modernizację warsztatów naukowych i ochronę zbiorów naukowych, a także subwencje na wdrażanie osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej.

Prestiżowa seria

W 1994 r. Fundacja zainicjowała serię Monografie FNP , w której publikowane są wyłaniane w drodze konkursu interesujące prace z dziedziny humanistyki i nauk społecznych. Fundacja zapewnia laureatom pokrycie kosztów wydania książki w serii oraz honorarium. O wysokim poziomie edytorskim i merytorycznym świadczą nagrody dla serii (Złote Pióro Fredry, Atena) oraz liczne nagrody i wyróżnienia indywidualne. Autorzy wydawanych książek to zarówno uznane postacie polskiej humanistyki, jak i młodzi badacze. Dotychczas ukazało się ponad 150 monografii (nie licząc wznowień).

Do publikacji w serii Monografie FNP wybierane są – w trybie konkursowym – prace odznaczające się wysokim poziomem naukowym, odkrywczością założeń, wagą wyników, monograficznym ujęciem i dostępnością dla szerszego grona odbiorców. Procedura ta ma swoich zwolenników i niejednokrotnie jest przedstawiana jako wzór dla innych gremiów oceniających. „Podobają mi się – mówi prof. Mirosława Buchholtz, jedna z laureatek – zasady konkursu: życzliwe, rzetelne, anonimowe recenzje (…), a w nagrodę – publikacja”. O zasadach składania i recenzowania prac szczegółowo informuje strona www.fnp.org.pl (zakładka „Programy”).

Nowe oblicze

W 2011 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Fundacją na rzecz Nauki Polskiej a Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu. Porozumienie określiło zasady współpracy przy realizacji programu wydawniczego Monografie FNP. W ten sposób sfinalizowano decyzję Zarządu Fundacji o powierzeniu Wydawnictwu Naukowemu UMK publikacji i dystrybucji nowych tytułów renomowanej serii książek.

Toruński wydawca opublikował już jedenaście nowych tytułów (w przygotowaniu jest kolejnych siedem) oraz sześć wznowień. Pracę nad serią Wydawnictwo rozpoczęło od zmiany jej szaty graficznej: książki otrzymały nową kolorystykę, krój czcionki i rozmieszczenie treści na stronie. Na docenienie efektów wprowadzenia nowego layoutu nie trzeba było długo czekać, o czym świadczy decyzja Jury Konkursu na Najtrafniejszą Szatę Edytorską Książki Naukowej, które przyznało nagrodę Wydawnictwu Naukowemu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu za książkę Pawła Gancarczyka Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku . Projekt graficzny książki opracował Tomasz Jaroszewski, obwolutę i okładkę przygotowała zaś Barbara Kaczmarek.

Książki z serii Monografie FNP nie tylko biorą udział w konkursach wydawniczych, są również prezentowane podczas najważniejszych ogólnopolskich spotkań branżowych: na Targach Książki w Krakowie (Salon Wydawców Szkół Wyższych), Targach Książki Akademickiej i Naukowej ACADEMIA w Warszawie, Wrocławskich Targach Książki Naukowej i Poznańskich Dniach Książki Naukowej. Dodatkowo Wydawnictwo organizuje spotkania promocyjne w formie wieczoru autorskiego lub dyskusji o książce. W ten sposób promowano już prace dr. Bartosza Kuźniarza (Goodbye Mr. Postmodernism. Teorie społeczne myślicieli późnej lewicy ), prof. Mirosławy Buchholtz (Henry James i sztuka auto/biografii ) i dr. Pawła Gancarczyka (Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku ). W 2012 r. planowane są jeszcze dwa spotkania.

Nowoczesne technologie

Dzięki nowoczesnym technologiom cyfrowym Wydawnictwo Naukowe UMK zainicjowało i z powodzeniem publikuje serię Res Humanae. Systematycznie ukazują się w niej wznowienia tych monografii, których nakłady nie są już dostępne. Dotychczas ukazały się następujące tytuły: Heurystyka filozoficzna prof. Jana Hartmana, Ironia i miłość. Neopragmatyzm Richarda Rorty’ego w kontekście sporu o postmodernizm prof. Andrzeja Szahaja oraz Spór o granice poznania dzieła muzycznego autorstwa prof. Macieja Gołąba.

Poza tradycyjną formą książek z serii Monografie FNP nowy wydawca wprowadza tytuły na platformę i-buk.pl, która jest niczym innym jak internetową czytelnią i sklepem z e-książkami. Natomiast za pośrednictwem firmy i-Format wszystkie monografie Fundacji opublikowane w Wydawnictwie Naukowym UMK będą już wkrótce dostępne w największym na świecie sklepie internetowym Amazon. Współpraca z i-Formatem zapewni toruńskiemu wydawcy digitalizowanie i konwertowanie książek do formatu ePUB, który jest obecnie jednym z najpopularniejszych i najdogodniejszych formatów stosowanych w czytnikach książek elektronicznych.

Dodatkowo, po około dwóch latach od wydania książki każda monografia FNP będzie dostępna w nowoczesnej i otwartej formule OPEN ACCESS, a tytuły wznawiane Fundacja już wkrótce udostępni na swojej stronie: www.fnp.org.pl/monografie.

Marcin Lutomierski