Reforma 2.0 i wyzwania marketingowe
Jesienna konferencja Stowarzyszenia PRom zgromadziła 130 uczestników z kilkudziesięciu uczelni z całej Polski. Spotkanie pod hasłem „Uczelnie w procesie zmian. Wyzwania komunikacyjne i marketingowe” odbyło się na Uniwersytecie Gdańskim w dniach 20-23 października 2019 r.
Potrzebę komunikowania zmian, które przynosi Konstytucja dla Nauki, podkreśliła Magdalena Bem-Andrzejewska, dyrektor Biura Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Prof. Jerzy Limon z Katedry Sztuk Scenicznych UG, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, w wykładzie Sweat and Tears – z doświadczeń promotora sztuki przedstawił śmiałe projekty promocyjne, zrealizowane przez zespól teatralny.
Organizatorzy zaoferowali uczestnikom warsztaty na najwyższym poziomie. Adam Łaszyn, ekspert i praktyk z zakresu public relations, mówił, jakie mechanizmy rządzą kryzysami w sieci oraz jak reagować, gdy niekorzystne dyskusje przeradzają się w kryzys wizerunkowy. O wyzwaniach stojących przed niskobudżetowymi projektami promocyjnymi mówiła dr Katarzyna Maniszewska. Przekonywała, że nawet za niewielkie pieniądze można stworzyć dobry film promocyjny, podając przykłady takich produkcji. Marta Michalska z Centrum Informacyjnego Rządu pokazała, jak prosto i zrozumiale mówić o rzeczach trudnych i skomplikowanych. Dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, ekspert w obszarze m.in. budowy wizerunku oraz relacji z mediami, poprowadziła warsztat dotyczący wykorzystania aktywności studentów i naukowców na rzecz promocji uczelni w przestrzeni online, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Jak fotografować wydarzenia w sposób ciekawy, opowiedział Sławomir Czalej podczas warsztatu Przemawianie obrazem. Fotografia w PR i promocji. Umiejętności radzenia sobie ze stresem uczyła Anna Haracz, odkrywając tajniki prawidłowego oddechu, koncentracji umysłu i pokazując ćwiczenia pomagające radzić sobie ze stresem. Jak wykorzystać analizy, statystyki i dane pozyskane z mediów, aby skuteczniej prowadzić działania promocyjne i komunikacyjne, mówiła dr Natalia Hipsz, metodolog badań społecznych. Zaprezentowała narzędzia monitoringu mediów oraz praktyczne wskazówki dotyczące m.in. raportowania efektów działań promocyjnych.
Katarzyna Wołowiec z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w sposób interesujący i z dużą dawką humoru przedstawiła zasady tworzenia dobrej prezentacji. Mówiła m.in. o tym, co i jak mówić, co pokazywać oraz czym w prezentacji jest rekwizyt i „kotwica”. Uczestnicy warsztatu prowadzonego przez Jarosława Kreta ćwiczyli zachowanie się przed kamerą podczas nagrań: gdzie kierować wzrok, jak zapanować nad mimiką, co robić z rękami i jak pozbyć się tremy, ale także konstrukcję wypowiedzi i budowania zdań w ten sposób, aby uniknąć wyrwania ich z kontekstu.
Wręczono też nagrody w konkursie „Promyki” 2019 na najlepsze projekty promocyjne uczelni. Nagrodę główną w kategorii nowe media zdobył Uniwersytet Łódzki za projekt „Wytrop nas”, a wyróżnienie otrzymała Politechnika Warszawska za projekt „Podcast Bobotechnika wyjaśnia”. Nagrodę główną w kategorii promocja nauki i uczelni zdobył Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie za projekt „Ekologiczne torby z banerów reklamowych #UEK #WearFair”, a wyróżnienie otrzymała Politechnika Warszawska za projekt „Zamień to w komiks! – wspieramy projekt Comixfy!”.
Dr Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego, została wyróżniona przez „Forum Akademickie” za wieloletnią, bardzo dobrą współpracę z czasopismem. Wyróżnienia redakcji mają postać pamiątkowego dyplomu z grafiką Sławomira Makala, wykorzystaną w przeszłości na jednej z okładek FA.