Zainspirować media
Dr Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego, przedstawiła podczas Kongresu SON analizę zainteresowania mediów tematyką badań naukowych prowadzonych na swojej uczelni oraz możliwości wpływania na podjęte przez media tematy.
Kategorie informacji, którymi media były najbardziej zainteresowane w latach 2015-18 w odniesieniu do nauki na UG, to konferencje i seminaria naukowe, odkrycia i wynalazki, obszar synergii nauki i biznesu, granty i stypendia naukowe, inwestycje w infrastrukturę naukową, nagrody i sukcesy naukowców, badania i projekty naukowe (zwłaszcza europejskie i szerzej: międzynarodowe). Konkretne tematy zaś w przypadku UG to badania prowadzone w ramach grantów NCN, NCBR, międzynarodowe agendy badawcze (Międzynarodowe Centrum Szczepionek Przeciwnowotworowych i Międzynarodowe Centrum Transferu Teorii Technologii Kwantowych), Stacja Morska UG, Stacja Biologiczna UG i tematy związane z Morzem Bałtyckim czy osiągnięcia konkretnych naukowców, jak np. prof. Grzegorza Węgrzyna czy prof. Marka Żukowskiego.
Tematyka i obszary publikacji w mediach na temat nauki na UG pokrywają się z tematyką informacji prasowych wysyłanych przez Biuro Rzecznika Prasowego, co oznacza, że można kształtować medialne agenda setting w zakresie tematyki naukowej i są spore możliwości wzmocnienia działań w tym zakresie. Wśród wybranych wniosków, wskazujących na skuteczniejszą promocję nauki w mediach, warto zauważyć m.in. konieczność ściślejszej współpracy coraz liczniejszych jednostek na uczelniach, w których rozproszone są informacje dotyczące nauki i badań naukowych. To dziś nie tylko biura prasowe, sekcje marketingu czy promocji, ale także centra transferów technologii, działy nauki i programów europejskich, pełnomocnicy ds. rankingów, media uczelniane (gazety, radio, telewizja, informacyjne serwisy internetowe). Aktywność tych jednostek powinna być skoordynowana z działaniami zawodowych komunikatorów: rzeczników prasowych i specjalistów PR. Nadrzędna winna być wizja polityki informacyjnej władz uczelni, wyznaczanej przez bieżące i długoterminowe strategie oraz misję uniwersytetu. Szerszy wizerunkowy efekt tematyki naukowej można byłoby uzyskać dzięki koordynacji wszystkich tych obszarów poprzez tzw. science comunicators , którzy w praktyce na razie nie funkcjonują na uczelniach. Istotne są także szkolenia zarówno dla badaczy, jak i zawodowych komunikatorów w zakresie umiejętności atrakcyjnego i zrozumiałego dla powszechnego odbiorcy sposobu prezentacji osiągnięć naukowych i tematyki badawczej.