Kształcenie w nowych realiach prawnych
Debata poświęcona kształceniu, która odbyła się 20 maja na Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, rozpoczęła się od stanowczego wystąpienia ministra nauki Jarosława Gowina. Nie po to powstała dydaktyczna ścieżka kariery akademickiej, żeby na stanowiskach dydaktycznych zatrudniać nauczycieli akademickich, którzy nie mają dorobku naukowego, mówił wicepremier Gowin. Stwierdził, że jeśli uczelnie nadużyją swojej autonomii w celu chowania na stanowiskach dydaktycznych słabych naukowców, to któryś z jego następców może pomyśleć o jej ograniczeniu. Przekonywał też, że w algorytmie są zabezpieczenia, które spowodują, że takie działania uczelniom najzwyczajniej nie będą się opłacały.
Wiceminister obrony narodowej Tomasz Zdzikot zapowiedział, że jest zainteresowany rozwojem wysokiej jakości kształcenia w uczelniach wojskowych. Przypomniał, że wszystkie pięć uzyskały status akademicki. Poinformował o podpisaniu w przeddzień konferencji listu intencyjnego w sprawie utworzenia federacji Akademii Marynarki Wojennej i Akademii Wojsk Lotniczych.
Jedno z seminariów poświęcone było ocenie kompleksowej, która w Prawie o szkolnictwie wyższym i nauce zastąpiła dotychczasową ocenę instytucjonalną. Prof. Krzysztof Diks przekonywał, że w gruncie rzeczy oba typy ocen nie są tożsame. Polska Komisja Akredytacyjna musi dopiero opracować zasady oceny kompleksowej. Swoimi uwagami na temat tego rodzaju oceny podzielili się z uczestnikami profesorowie Ryszard Koziołek, prorektor UŚ, Witold Bielecki, rektor ALK i Damian Wietrak, wiceprzewodniczący PSRP.