×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Politechnika Śląska

Kształcenie dualne i zrównoważony rozwój

Druga edycja konferencji Edukacja Dualna – EDUAL „Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0” odbyła się 5 marca na Politechnice Śląskiej. Dyskutowano o optymalnym modelu i formach kształcenia studentów dostosowanych do potrzeb rynku pracy.

– Jednym z głównych celów edukacji dualnej jest kształcenie absolwenta przygotowanego do wprowadzenia i wykorzystania zaawansowanych technologii. Absolwenta, który rozumie intensywnie rozwijające się środowisko przemysłu przyszłości oraz potrafi dostosować się do wymogów nowej koncepcji systemów wytwórczych. Inżyniera, który kształcił się w przemyśle, rozwiązując rzeczywiste problemy techniczne i wdrażając technologie przyszłości – mówił prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.

Minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin zaznaczył, że ministerstwo i rząd przywiązują obecnie ogromną wagę do kwestii kształcenia dualnego. Jest ono bowiem elementem znacznie szerszego planu, czyli Strategii Zrównoważonego Rozwoju, która jest odpowiedzią na problem pułapki średniego wzrostu. – Próbujemy wyrwać się z tej pułapki przeciętności, a jednym z warunków powodzenia tego przedsięwzięcia jest zmiana charakteru polskiej gospodarki – podkreślał. – Jeżeli mamy zbudować innowacyjny przemysł, to musi on być zdecydowanie bardziej niż do tej pory oparty na współpracy ze środowiskami naukowymi. Przez dwadzieścia kilka lat nasz rozwój gospodarczy opierał się przede wszystkim na patentach kupowanych z zagranicy. W niewspółmiernie małym stopniu opieraliśmy ten rozwój na osiągnięciach polskich uczonych. Teraz staramy się budować takie przęsła, które utworzą pomost pomiędzy nauką a gospodarką – dodał Jarosław Gowin.

Dyskusja na temat studiów dualnych była w dużej mierze poświęcona dobrym praktykom realizowanym przez zagraniczne uczelnie. O swoich doświadczeniach opowiedzieli m.in. przedstawiciele szkół wyższych z Francji, Niemiec, Czech, Słowacji i Węgier. U progu uchwalenia ustawy o Polskiej Platformie Przyszłości zostały również poruszone tematy dotyczące centrów kompetencji Przemysłu 4.0 oraz kadr kształconych na potrzeby tych centrów.

PD