×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Akademia Morska w Szczecinie

…na morza i oceany

Akademia Morska w Szczecinie jest państwową uczelnią techniczną podległą Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Kontynuuje tradycje edukacji morskiej istniejących od 1947 roku szkół morskich w Szczecinie. Pierwszą z nich była Państwowa Szkoła Morska. W późniejszych latach działały tam różne typy szkół morskich i rybackich. W 1968 r. połączono istniejące wówczas szkoły i utworzono Wyższą Szkołę Morską z wydziałami Nawigacyjnym i Mechanicznym. Działalność dydaktyczną WSM rozpoczęła w roku akademickim 1969/1970. W 2004 r. uczelnia uzyskała status akademicki i obecną nazwę. W latach 1947-2017 mury szczecińskich szkół morskich opuściło blisko 15 tysięcy absolwentów.

Celem działalności uczelni jest kształcenie kadr oficerskich: nawigatorów i mechaników oraz kształcenie eksploatacyjnych służb armatorskich i portowych floty morskiej i śródlądowej. Strukturę szczecińskiej AM tworzą 3 wydziały: Nawigacyjny, Mechaniczny oraz Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu. Mają one 3 prawa do nadawania stopni naukowych doktora i 2 do habilitowania: doktora nauk technicznych w zakresie budowy i eksploatacji maszyn, geodezji i kartografii oraz transportu; doktora habilitowanego nauk technicznych w zakresie budowy i eksploatacji maszyn oraz transportu.

Obecnie na 8 kierunkach kształci się w AMS 3,5 tys. studentów, w tym 2,7 tys. na studiach stacjonarnych, 800 na niestacjonarnych. W AMS jest 50 doktorantów. Wśród studentów blisko jedna trzecia to kobiety, a 300 osób stanowią obcokrajowcy (z Ukrainy, Czech, Rosji, Słowacji, Republiki Konga). Ok. 20 osób studiuje nawigację w języku angielskim; są to zarówno studenci z Polski, jak i zagranicy.

Studenci na kierunkach „pływających” – nawigacja oraz mechanika i budowa maszyn – są kształceni w oparciu o wytyczne Międzynarodowej Konwencji STCW (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping), dzięki czemu kończąc studia podchodzą do urzędowych egzaminów i nabywają międzynarodowe uprawnienia do wykonywania zawodu. Bardzo ważne w przygotowaniu kadr morskich są szkolenia na symulatorach. AMS posiada ich kilka. Najnowszym nabytkiem Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego jest symulator Polaris 7.5, który umożliwia profesjonalne szkolenia nawigacyjno-radarowe. Składa się on z czterech mostków nawigacyjnych. Symulacje można prowadzić na 15 modelach akwenów (są to m.in. Cieśniny Duńskie, Cieśnina Gibraltarska, porty w Hamburgu, Szczecinie-Świnoujściu, Kanał Sueski), 20 modelach statków własnych – różnorodnych pod względem typu i wielkość. Dodatkowo do dyspozycji jest 30 modeli obiektów wzbogacających różnorodność systemu wizyjnego (jachtów, promów, statków różnych wielkości i przeznaczenia). Urządzenie pozwala też modyfikować warunki pogodowe (od mgły, przez opady atmosferyczne po sztormy i burze), symulować obsługę holowania i cumowania oraz ćwiczenie akcji ratowniczych.

Kadrę akademicką AMS stanowi prawie 250 nauczycieli akademickich, w tym 23 profesorów tytularnych, 32 doktorów habilitowanych, 95 doktorów i 96 magistrów. Realizują oni szereg projektów związanych z morzem. Jest wśród nich m.in. realizowany we współpracy z WWF Polska międzynarodowy program MARELITT BALTIC, mający na celu oczyszczenie akwenu Morza Bałtyckiego z zalegających w nim porzuconych i zagubionych sieci „widm”, zagrażających środowisku. W projekcie udział bierze statek badawczo-szkolny AMS Nawigator XXI. Specjaliści z AMS mają duży wkład w badania na rzecz terminalu LNG i związanej z tym paliwem logistyki.

Wśród najważniejszych planów AMS na najbliższe lata jest budowa Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających. Uczelnia przygotowuje się też otwarcia jednostki zamiejscowej w Kędzierzynie-Koźlu, gdzie miałaby kształcić kadry dla żeglugi śródlądowej.

(mit)