×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Politechnika Rzeszowska

Już 40 lat kształcą pilotów

W roku akademickim 1976/1977 na mocy porozumienia między ówczesnym Ministerstwem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki a Ministerstwem Komunikacji na Politechnice Rzeszowskiej rozpoczęto kształcenie studentów na specjalności „pilotaż”. Szkolono ich do poziomu ówczesnej licencji pilota samolotowego zawodowego drugiej klasy. Pierwsza promocja absolwentów specjalizacji pilotażowej odbyła się na PRz w sierpniu 1981 r. Licencje zawodowe pilotów samolotowych otrzymało wówczas 21 osób. Od tej pory corocznie Politechnikę Rzeszowską opuszcza ok. 20 absolwentów z dyplomami magistra inżyniera mechanika oraz licencją pilota samolotowego zawodowego z uprawnieniami IR/ME oraz ATPL frozen.

Równocześnie w 1977 r. w podrzeszowskiej Jasionce powołano Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego. Bazę OSPL-u stanowiły obiekty aeroklubu oraz Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka”. Pierwsze loty szkoleniowe ze studentami odbyły się w OSPL w czerwcu 1977 r. na samolotach An-2 produkowanych w Mielcu. W 1978 r. OSPL rozpoczął szkolenie pilotów lotnictwa sanitarnego oraz Przedsiębiorstwa Usług Lotniczych. W tym czasie był to jedyny ośrodek w kraju szkolący pilotów w lotach według przyrządów (instrument rating). Rok później rozpoczęto szkolenie na śmigłowcach Mi-2. Pierwszą grupą szkolonych byli kandydaci do pracy w przedsiębiorstwie Instal-Nasielsk wykorzystującym ciężkie śmigłowce do prac dźwigowych; kolejną – młodzież ze szkoły średniej z Zamościa (szkolenie zlecone przez śmigłowcowy zakład agrolotniczy w Świdniku). Szkolenie śmigłowcowe było realizowane do 1984 r. W tym czasie licencję pilota śmigłowcowego zawodowego uzyskało 51 osób. Od 1979 r. OSPL kształcił kadry na samolotach PZL-104 Wilga oraz PZL-110 Koliber. W 1980 r. poszerzono zaplecze o samoloty wielosilnikowe typu PZL M-20 Mewa.

W 1990 r. Ministerstwo Transportu zlikwidowało OSPL w Rzeszowie, przekazując jego majątek Politechnice Rzeszowskiej. 1 kwietnia 1990 r. prof. inż. Stanisław Kuś, rektor PRz, powołał Ośrodek Kształcenia Lotniczego jako samodzielną jednostkę pozawydziałową uczelni. Jesienią 1992 r. OKL rozpoczął szkolenie studentów V roku na symulatorze lotu zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Wycofywane z eksploatacji samoloty An-2 oraz PZL-104 Wilga zastępowano samolotami produkcji francuskiej TB-9 Tampico oraz TB-20 Trinidad. Szkolono też na samolotach dwusilnikowych M-20 Mewa. Szkolenie uprawniało do lotów według wskazań przyrządów (IR) na samolotach wielosilnikowych (ME).

Od 1999 r. w OKL jest prowadzone szkolenie zintegrowane oraz modułowe zgodne z wymaganiami europejskich przepisów lotniczych Part-FCL z rozszerzeniem szkolenia do poziomu licencji pilota samolotowego liniowego (ATPL frozen). Obecnie OKL prowadzi szkolenia na samolotach: PZL-110 Koliber, TB-9 Tampico, Liberty XL-2, PA-28 Arrow oraz dwusilnikowym PA-34 Seneca V.

W 2007 r. OKL uzyskał certyfikat na szkolenie mechaników lotniczych, umożliwiając kształcenie studentów Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz specjalizacji „awionika”, „silniki lotnicze” oraz „budowa płatowców”. OKL ma również certyfikat (wg przepisów PART-147) uprawniający do wykonywania odpłatnej obsługi technicznej dla użytkowników sprzętu lotniczego.

Specjalistyczną bazę Ośrodka Kształcenia Lotniczego stanowią: tematyczne sale wykładowe, symulatory lotu ALSIM 200, ALSIM X30, ALSIM X31, biblioteka specjalistyczna zawierająca polskie i anglojęzyczne wydawnictwa, podręczniki i skrypty oraz Sala Tradycji. Zaplecze logistyczne stanowi Dom Studencki „Aviata”.

Dzięki środkom z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013, wybudowano pas startowy o długości 900 m wraz z drogami kołowania, hangar postoju samolotów oraz kontenerową stację paliw; zakupiono pięć samolotów Liberty XL-2, trzy samoloty dwusilnikowe PA 34-Seneca V, symulatory lotu ALSIM X30 i X31 oraz wyposażenie obsługi logistycznej. W OKL-u znajduje się również sala do przeprowadzania państwowych egzaminów z języka angielskiego, autoryzowana przez władze lotnictwa cywilnego.

Do dziś specjalność „pilotaż” ukończyło na PRz ponad 700 osób. Większość została zatrudniona w PLL LOT i spółkach zależnych. Pozostali absolwenci pracują w polskich i zagranicznych firmach lotniczych.

(AW)