×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Fundacja Edukacyjna Perspektywy

Sprostać potrzebom nieznanym

W Rankingu studiów inżynierskich FE Perspektywy w 2017 r. oceniono 21 kierunków. Wprowadzono nowe kryteria. Nikogo nie zaskoczył fakt, że na czołowych pozycjach w rankingu znalazły się: Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza i Politechnika Wrocławska.

Ogłoszeniu wyników rankingu 17 maja towarzyszyło Forum Kształcenia Inżynierskiego. Ilość nowych informacji technologicznych podwaja się co 2 lata. W perspektywie najbliższych lat zniknie część zawodów, a pojawi się zapotrzebowanie na nowe. Nadążenie za tymi trendami wydaje się przerastać możliwości uczelni. Powinny one redukować kształcenie w zawodach, które odchodzą, jednocześnie kształcąc z myślą o krótkiej, 3–5-letniej perspektywie potrzeb rynku. Pracodawcy podkreślali rolę praktyki i staży zawodowych podczas studiów oraz znaczenie tzw. umiejętności miękkich, np. komunikatywności i umiejętności współpracy w grupie. Kształcenie dualne, zapoczątkowane w Polsce przez państwowe wyższe szkoły zawodowe w Lesznie i Pile, to rozwiązanie, które teraz budzi zainteresowanie, choć dotyczy bardzo małej grupy studentów. Podczas obrad podawano przykłady odmiennego podejścia do tego tematu przez politechniki Poznańską i Śląską.

Zawód wyuczony to kategoria, której znaczenie maleje. Przeciwnie, jak podkreślali paneliści, studia to podstawa, która pozwoli budować przyszłą ścieżkę rozwoju. Dynamika zmian technologicznych wymusza nieustanne kształcenie. Przed uczelniami stoi więc nowe zdanie – dokształcanie swoich absolwentów. By to jednak móc robić, muszą się same „dokształcać” we współpracy z przedsiębiorstwami. Jeden z koncernów miał problemy z zatrudnieniem inżynierów jakości. Okazało się, że nikt takich specjalistów nie kształci. Na Politechnice Gdańskiej uruchomiono zatem unikalne w skali naszego kraju studia podyplomowe z tego obszaru.

Nowym kryterium w tegorocznym rankingu był wskaźnik jakości maturzystów przyjmowanych na studia. Kształcenie to proces ciągły, więc powinien być spójny, a u nas jest podzielony między dwa resorty. Edukacja szkolna wydaje się oderwana od rzeczywistości. Kształci się dzieci, a nikt nie myśli o tym, jak potem znajdą swoje miejsce na rynku pracy. Gdyby tak kształcić przyszłych dorosłych – różnica nie tylko w słowach – dostarczać im odpowiednio wcześnie umiejętności miękkich, technicznych, umiejętności docierania do źródeł informacji, zamiast wiedzy encyklopedycznej, łatwiej by im się było przygotować do ról, jakie przyjdzie im w życiu pełnić. Ale to już inna opowieść.

JK

Kierunki studiów oceniane w rankingu: automatyka i robotyka, architektura i urbanistyka, biotechnologia, budownictwo, elektrotechnika, elektronika i telekomunikacja, energetyka, fizyka techniczna, geodezja i kartografia, górnictwo i geologia, inżynieria biomedyczna, inżynieria materiałowa, logistyka, inżynieria chemiczna, inżynieria środowiska, zarządzanie i inżynieria produkcji, kierunki IT, mechanika i budowa maszyn, mechatronika, technologia chemiczna, transport.