Specyfika szkolenia lotniczego

Mówi gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk, rektor-komendant WSOSP w Dęblinie

Piotr Krawczyk

Zgodnie z zatwierdzonym przez ministra obrony narodowej Systemem kształcenia i szkolenia lotniczego podchorążych w WSOSP szkolenie lotnicze realizowane jest dwuetapowo.

Za szkolenie lotnicze w I etapie, realizowanym w trakcie studiów inżynierskich, odpowiada rektor-komendant. Odbywa się ono w Akademickim Ośrodku Szkolenia Lotniczego (AOSL) na cywilnych statkach powietrznych według przepisów cywilnych, zgodnie z otrzymanymi certyfikatami i pod nadzorem ULC. W ramach tego etapu każdy podchorąży musi uzyskać licencję turystyczną samolotową PPL(A) lub śmigłowcową PPL(H). Zakres szkolenia lotniczego w tym etapie jest następujący: podchorążowie specjalności pilot samolotu odrzutowego uzyskują nalot powyżej 125 godzin z ukończonym szkoleniem w zakresie IR i akrobacji lotniczej; podchorążowie specjalności pilot samolotu transportowego szkoleni są do poziomu licencji zawodowej CPL(A) ze szkoleniem w zakresie IR oraz na samolocie wielosilnikowym, uzyskując nalot około 190 godzin; podchorążowie specjalności pilot śmigłowca realizują szkolenie do śmigłowcowej licencji turystycznej PPL(H), uzyskując około 50 godzin na śmigłowcach.

Podstawowe szkolenie samolotowe w tym etapie realizowane jest na samolotach Diamond DA-20, wyposażonych w system awioniki Garmin 500. Są to samoloty nowoczesne, dobrze spisują się podczas szkolenia podstawowego. Szkolenie IR odbywa się na symulatorze klasy FNTP II (posiadamy dwa takie symulatory: pierwszy oparty na samolocie Cesna 172, Piper Seneca V, M-28 Bryza, a drugi oparty na samolocie Diamond DA-40 lub dwusilnikowym DA-42) oraz samolocie jednosilnikowym Zlin 143i z Garminą 950. Szkolenie na samolocie wielosilnikowym oraz szkolenie IR na samolocie wielosilnikowym realizowane jest na Diamond DA-42 z Garminą 1000. Szkolenie w akrobacji lotniczej prowadzimy na samolocie Zlin 242. Szkolenie śmigłowcowe natomiast – na śmigłowcach Guimbal Cabri G-2 wyposażonych w system awioniki Garmin 430. Wymieniony sprzęt wykorzystywany do szkolenia lotniczego został kupiony przez WSOSP jako fabrycznie nowy.

W związku ze zwiększającymi się zadaniami w zakresie szkolenia lotniczego konieczne staje się doposażenie ośrodka w kolejne samoloty szkolenia podstawowego DA-20 (minimum 4 samoloty), w jednosilnikowy samolot szkolenia IR (najlepiej samolot Daimond DA-40) oraz samolot dwusilnikowy DA-42, wykorzystywany również do szkolenia w IR. Preferujemy samoloty rodziny Diamond, ponieważ sprawdziły się w dotychczasowej eksploatacji, ponadto takie zakupy pozwoliłyby zachować jednorodną flotę samolotów. Dla AOSL koniecznym staje się również doposażenie w minimum dwa śmigłowce. Rozpatrujemy możliwość zakupu śmigłowców typu Robinson lub Guimbal.

W ramach II etapu, w trakcie studiów magisterskich, realizowane jest szkolenie na wojskowych statkach powietrznych według przepisów wojskowych. Za to szkolenie odpowiedzialny jest Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, a szkolenie realizują bazy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. W ramach tego etapu w WSOSP podchorążowie szkolą się na symulatorach lotniczych. Na chwilę obecną konieczne jest doposażenie uczelni w trenażer śmigłowca Mi-2, na którym część podchorążych wykonuje loty oraz trenażer samolotu Aeromachi, na którym w niedalekiej przyszłości rozpoczną szkolenie nasi podchorążowie.

Równolegle ze szkoleniem lotniczym podchorążych realizowane jest szkolenie studentów cywilnych. Prowadzimy je tylko na cywilnych statkach powietrznych w AOSL w trakcie studiów inżynierskich i magisterskich. Studenci cywilni szkoleni są teoretycznie do licencji liniowej ATPL, a praktycznie do uzyskania licencji zawodowej CPL(A) z uprawnieniami ME oraz IR na samolocie jedno i dwusilnikowym. Piloci śmigłowcowi szkolą się do uzyskania licencji zawodowej CPL(H).

Celem rozszerzenia oferty szkoleniowej dla studentów cywilnych wskazane byłoby pozyskanie symulatora klasy FNPT II z modułami MCC oraz odrzutowego samolotu transportu lotniczego. Umożliwiło by to lepsze przygotowanie naszych absolwentów do pracy w liniach lotniczych.

W 2016 roku uczelnia rozpoczęła kształcenie i szkolenie lotnicze studentów zagranicznych. Pierwszą grupę stanowi 10 oficerów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, którzy w uczelni realizują, zgodnie z przepisami cywilnymi, szkolenie lotnicze do licencji zawodowej CPL(A). Planowane zakończenie ich szkolenia przewidywane jest na kwiecień 2018 roku. Drugą grupę stanowi 15 kadetów z Arabii Saudyjskiej, którzy obecnie przebywają na kursie języka angielskiego i od października 2017 roku rozpoczną studia inżynierskie na naszej uczelni. Ich szkolenie lotnicze będzie identyczne jak naszych podchorążych.