O edukacji dualnej na Politechnice Śląskiej

Materiał sponsorowany

Przedstawiciele świata akademickiego i gospodarki, a także Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego spotkali się 6 marca na Politechnice Śląskiej, aby dyskutować o kształceniu studentów na potrzeby nauki i gospodarki opartej na wiedzy. Platformą do dyskusji stała się I Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL, która odbyła się pod hasłem Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0 .

I Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL została zorganizowana przez Politechnikę Śląską, miasto Gliwice oraz Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną i była poświęcona współpracy szkół wyższych z firmami w zakresie kształcenia, w tym szczególnie możliwościom, jakie stwarzają studia dualne. W wydarzeniu wziął udział minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, który w swoim wystąpieniu podkreślił, że tematyka studiów dualnych wpisuje się z jednej strony w kontekst Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, a z drugiej w kontekst strategii rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego. Premier zwrócił również uwagę, że w Polsce potrzebna jest modernizacja procesów kształcenia. – Rozwój gospodarki opartej na wiedzy wymaga kształcenia kadr wyróżniających się wysokimi kwalifikacjami zawodowymi oraz kompetencjami przekrojowymi, jak przedsiębiorczość, komunikatywność, umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii czy praca zespołowa. Realizacja tych celów jest możliwa m.in. dzięki wprowadzeniu przez uczelnie wysokiej jakości kształcenia praktycznego w formie studiów dualnych, realizowanych we współpracy z przemysłem. Takie kształcenie naprzemienne wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracodawców, ale też przyszłych pracowników – mówił Jarosław Gowin.

Rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk zwrócił natomiast uwagę na to, że kształcąc kadry dla przemysłu zaawansowanych technologii, należy myśleć przede wszystkim o potrzebach przyszłości. – Nie można kształcić inżyniera dla przemysłu przyszłości, wykorzystując jedynie wiedzę sprzed lat, zawartą w podręcznikach. Najnowsze technologie i wiedza techniczna są obecnie dostępne głównie w nowoczesnym przemyśle, więc współpraca z nim jest niezbędna do kształtowania właściwej sylwetki i kompetencji absolwenta wyższej uczelni – mówił rektor.

Podczas konferencji eksperci dyskutowali m.in. na temat dotychczasowych modeli kształcenia dualnego na wszystkich poziomach kształcenia akademickiego, które zostały wdrożone na Politechnice Śląskiej oraz innych uczelniach technicznych, a także o planach ich dalszego rozwoju. Zostały również przedstawione dobre praktyki w zakresie edukacji dualnej prowadzonej za granicą, gdzie taka forma kształcenia praktykowana jest od kilkudziesięciu lat. W ramach wydarzenia odbył się też panel dyskusyjny dotyczący przyszłości studiów dualnych, a także rozmowy ze studentami Politechniki Śląskiej, którzy już biorą udział w tego typu kształceniu. Ponadto uczestnicy konferencji mogli zwiedzić wybrane laboratoria Politechniki Śląskiej, które powstały dzięki znakomitej współpracy uczelni z przemysłem. ?