NCBR w 2016 r.
Jednym z priorytetów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ubiegłym roku były tzw. programy sektorowe, umożliwiające realizacje dużych przedsięwzięć badawczo-rozwojowych w konkretnych branżach. Uruchomiono osiem nowych programów m.in. dla przemysłu włókienniczego, stalowego oraz elektroenergetycznego, a także producentów systemów bezzałogowych, branży motoryzacyjnej czy przemysłu taboru szynowego. Program sektorowy INNOTABOR, realizowany w ramach POIR, ma na celu zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności polskiego sektora przemysłu taboru szynowego do 2023 r. Dofinansowane zostaną m.in. prace nad: pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywą z zaawansowanymi spalinowo- elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi, wysokowydajną technologią jazdy beztrakcyjnej tramwaju czy nowatorskim wysokosprawnym wielosystemowym układem napędowym i zasilania do elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na wsparcie projektów polskich firm NCBR przeznaczy ponad 157 mln zł.
W ubiegłym roku konsorcja naukowo- -przemysłowe mogły ubiegać się o dofinansowanie projektów w ramach konkursów o regionalne agendy naukowo- -badawcze oraz projekty aplikacyjne, na co NCBR przeznaczył 600 mln zł.
Pod koniec ubiegłego roku NCBR wdrożył nowy program BRIdge VC, w ramach którego będą finansowane projekty inwestycyjne o dużym stopniu ryzyka, polegające na inwestycji kapitałowej w technologiczne spółki z sektora MŚP. Powstał Fundusz Funduszy, którego kapitalizacja wyniesie 450 mln euro. Połowę tej kwoty zapewni NCBR, a drugą inwestorzy prywatni.
W 2017 roku NCBR zamierza kontynuować większość wcześniejszych programów, w tym m.in. przeznaczoną dla przedsiębiorców tzw. szybką ścieżkę, której zwiększony budżet wyniesie 2,75 mld zł. Uruchomi także trzy nowe programy sektorowe. Dla sektora farmaceutycznego – alokacja 190 mln zł, dla sektora recyklingu surowców mineralnych i drewna – alokacja 90 mln zł oraz dla sektora leśno-drzewnego i meblarskiego – alokacja 120 mln zł.
Planuje także dwa nowe wspólne przedsięwzięcia z PGNiG SA i Gaz System SA (200 mln zł) oraz z PKP Polskie Linie Kolejowe (25 mln zł).
JK