Wymiana doświadczeń
W dniach 10-14 lipca odbyła się XVIII Szkoła Fundacji Rektorów Polskich Zarządzania Strategicznego w Szkolnictwie Wyższym dla rektorów i prorektorów elektów w kadencji 2016-20, zorganizowana przez Fundację Rektorów Polskich przy wsparciu Instytutu Społeczeństwa Wiedzy. Projekt zrealizowano zgodnie z założeniami Programu Stałych Przedsięwzięć w systemie doskonalenia kadr kierowniczych szkół wyższych , w ramach partnerstwa strategicznego KRASP–FRP.
Swój akces do uczestniczenia w Szkole zgłosiło 30 uczelni, które delegowały do udziału 38 swoich przedstawicieli. Grono wykładowców i panelistów liczyło łącznie 24 ekspertów. Na program Szkoły złożyły się następujące moduły, obejmujące łącznie 12 sesji wykładowych poświęconych przedstawieniu i przedyskutowaniu następujących bloków tematycznych: współczesne pojęcie misji uczelni oraz uwarunkowania kulturowe i zarządcze z tym związane; tradycje i dobre praktyki w szkolnictwie wyższym; modelowe uwarunkowania działania uczelni w systemie szkolnictwa wyższego oraz prawne uwarunkowania działania uczelni.
Wśród gości i wykładowców znaleźli się m.in.: prof. A. Bobko, sekretarz stanu w MNiSW, prof. L. Bosek, prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, prof. W. Banyś, ówczesny przewodniczący KRASP, dr A. Adamczak, prezes Urzędu Patentowego RP, prof. Z. Marciniak, wiceprzewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. F. Ziejka, członek Komitetu Dobrych Praktyk KRASP, prof. E. Chmielecka, członek Zarządu FRP i profesor SGH, a także B. Więcław z Protokołu Dyplomatycznego MSZ, M. Branecka, ekspert w sprawach dyscypliny finansów publicznych oraz prof. J. Woźnicki, prezes FRP.
Podczas debat panelowych rektorzy, którzy zakończyli sprawowanie tej funkcji, przekazali rektorom elektom uwagi i wnioski ze swoich doświadczeń w kierowaniu uczelnią, m.in. na temat zarządzania zmianami poprzez projekty. Podkreślali znaczenie misji oraz wartości, tradycji akademickich i dobrych praktyk w szkołach wyższych.
Podczas obrad mocno wybrzmiały tezy o znaczeniu autonomii uczelni oraz potrzebie uwalniania ich z ograniczeń biurokratycznych. Poparcie uzyskała propozycja wsparcia przez KRASP prac nad Ustawą 2.0, deregulującą system, a także wniosek dotyczący kontynuowania prac nad strategicznymi problemami szkolnictwa wyższego.