Na drugim miejscu
W dniach 20-22 stycznia odbyła się w Gdańsku konferencja Studenci zagraniczni w Polsce 2016 , organizowana w ramach programu „Study in Poland”. Jej współorganizatorem i gospodarzem, obok Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Miasta Gdańsk, był Gdański Uniwersytet Medyczny. Uczelnia nie bez powodu znalazła się w gronie organizatorów – jest bowiem liderem wśród szkół wyższych Pomorza w zakresie liczby kształconych studentów zagranicznych. W 2015 roku GUMed zajmował pod względem umiędzynarodowienia kształcenia 15. pozycję w Polsce oraz 2., po Uniwersytecie Medycznym w Lublinie, pod względem liczby obcokrajowców studiujących kierunek lekarski. Studia lekarskie należą do najczęściej wybieranych przez obcokrajowców w Polsce. Wynika to z wysokiego poziomu i dobrej marki szkolnictwa medycznego w Polsce oraz dobrego przygotowania kadry polskich uczelni medycznych do prowadzenia zajęć dydaktycznych w międzynarodowych grupach studentów.
Obecnie, w roku akademickim 2015/2016, na Wydziale Lekarskim GUMed studiuje w języku angielskim aż 793 studentów zagranicznych. Wszystkie zajęcia, które odbywają się w ramach oddziału English Division, tj. wykłady, seminaria i zajęcia praktyczne, prowadzone są wyłącznie w języku angielskim, a nauczanie oparte jest na europejskich i amerykańskich standardach. Programy studiów spełniają zagraniczne, w tym amerykańskie, kryteria akredytacyjne.
Studia lekarskie dla obcokrajowców uruchomiono w Gdańsku w 2002 r. Początkowo przyjęto zaledwie 16 osób z Norwegii i Szwecji. Dzisiaj nadal przedstawiciele krajów skandynawskich, głównie Szwecji, dominują wśród studentów zagranicznych GUMed. Wynika to zapewne z geograficznego sąsiedztwa, tradycyjnych kontaktów i współpracy w basenie Morza Bałtyckiego, ale też z dobrego skomunikowania Gdańska ze Skandynawią oraz podkreślanej przez studentów zagranicznych otwartości lokalnego społeczeństwa. Duża liczba szwedzkich studentów była jednym z ważnych powodów otwarcia w Gdańsku Konsulatu Królestwa Szwecji.
Wśród ponad 20 innych narodowości ze wszystkich kontynentów, studiujących medycynę w GUMed, znaczącą grupę stanowią obywatele Arabii Saudyjskiej. Od kilku lat przyjeżdżają oni do Gdańska w ramach programu rządowego Królestwa Arabii Saudyjskiej. Mimo różnic kulturowych czują się dobrze zarówno w społeczności GUMed, jak i w Trójmieście.
Większość zagranicznych studentów decyduje się na mieszkanie poza osiedlem studenckim GUMed. W kreowaniu przyjaznej atmosfery i warunków pobytu dla studentów zagranicznych ogromną rolę odgrywają znakomicie współpracujące z uczelniami władze Gdańska. Miasto uruchomiło specjalny program wsparcia dla studentów przybywających do Gdańska – „Study in Gdańsk”. Poza aspektem kulturowym i społecznym, wynikającym z rosnącej liczby studentów zagranicznych, miasto dostrzega i docenia również stronę ekonomiczną tego zjawiska.
Sukces anglojęzycznych studiów medycznych GUMed zawdzięcza dobremu przygotowaniu, także językowemu, kadry dydaktycznej oraz wysokiemu poziomowi kształcenia merytorycznego i praktycznego. Uczelnia posiada właściwe warunki infrastrukturalne dla nauczania medycyny. Baza dydaktyczna uległa w ostatnich latach znaczącej poprawie. Modernizacji poddano wiele zakładów teoretycznych. Wprowadzono zajęcia praktyczne z wykorzystaniem nowoczesnych fantomów i modeli oraz oddano do użytku jeden z najnowocześniejszych szpitali uniwersyteckich w Polsce – Centrum Medycyny Inwazyjnej. Rozpoczęto także kolejny etap modernizacji klinik szpitala uniwersyteckiego, inicjując budowę Centrum Medycyny Nieinwazyjnej.
Dobre oceny poziomu kształcenia w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym wynikają też z wysokich wymagań stawianych kandydatom w procesie rekrutacji. Odbywa się ona na podstawie konkursu ocen z egzaminu maturalnego oraz wyniku egzaminu wstępnego i rozmowy kwalifikacyjnej. Wymagania stawiane studentom zagranicznym w toku studiów w zakresie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji nie odbiegają od tych, które stawiane są studentom nauczanym w języku polskim. Programy nauczania i zaliczenia oraz egzaminy są analogiczne dla obu toków kształcenia. Miarą sukcesu studiów anglojęzycznych jest także rosnące zainteresowanie nauką na Wydziale Lekarskim GUMed kandydatów z Azji i Ameryki Południowej.
Studenci anglojęzyczni znajdują w GUMed przyjazne międzynarodowe środowisko rówieśników. Aktywnie działają organizacje, stowarzyszenia i naukowe koła studenckie, tworzone przez studentów zagranicznych, często we współpracy ze studentami polskimi. Obcokrajowcy aktywnie uczestniczą w studenckim ruchu sportowym, z sukcesami reprezentując uczelnię na wielu zawodach sportowych. Akcje społeczne i charytatywne podejmowane przez studentów na rzecz pacjentów szpitali klinicznych i społeczności lokalnej umacniają pozytywny wizerunek uczelni oraz budują pozytywny wizerunek studentów zagranicznych. W ubiegłym roku prestiżową nagrodę „Czerwonej Róży” dla najlepszego studenta i najlepszego studenckiego koła naukowego Trójmiasta przyznano właśnie studentce zagranicznej Wydziału Lekarskiego GUMed i Studenckiemu Kołu Pediatrycznemu studentów anglojęzycznych GUMed.
Także Wydział Nauk o Zdrowiu GUMed zainicjował rekrutację na nauczanie w języku angielskim kierunki: pielęgniarstwo I stopnia i jednolite studia magisterskie z dietetyki. GUMed oferuje również cieszące się sporym zainteresowaniem kursy przygotowawcze dla kandydatów na studia anglojęzyczne. Istnieje możliwość kontynuowania studiów magisterskich w ramach anglojęzycznych studiów doktoranckich w GUMed. Uczelnia dąży do zwiększenia liczby międzynarodowych doktorantów.
prorektor ds. studenckich GUMed