×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie

Naukowi trendsetterzy

VI Międzynarodowa konferencja naukowa „Classroom-oriented research: Towards effective learning and teaching” odbyła się w konińskiej PWSZ. Wykłady, warsztaty i dyskusje zdominowała tematyka czynników wpływających na przebieg procesu nauczania języka obcego.

Naukowcy z całego świata (niemal 90 lingwistów), m.in.: prof. Diane Larsen-Freeman (University of Michigan), prof. Carmen Muñoz (University of Barcelona), prof. Adriana Biedroń (Akademia Pomorska w Słupsku), prof. Andrew Cohen (University of Minnesota), prof. Peter MacIntyre (Cape Breton University), prof. Rebecca Oxford (University of Maryland) oraz prof. David Singleton (Trinity College Dublin, PWSZ w Koninie oraz University of Pannonia), spotkali się w Koninie, by omówić najnowsze badania językoznawcze związane ze zwiększeniem skuteczności uczenia się i nauczania języków obcych w placówkach instytucjonalnych.

Wyniki tych badań mają bowiem znaczenie nie tylko dla naukowców, badaczy, osób kształcących nauczycieli, ale i dla samych nauczycieli języków obcych, którzy chcą poprawić skuteczność swojej pracy. Mają więc te wyniki przełożenie na codzienną szkolną praktykę. – Uczestnicy uwagę skupili m.in. na klasie jako grupie osób, która tworzy złożony i dynamiczny system – wyjaśnił dr Jakub Bielak, członek komitetu organizacyjnego konferencji. – Trzeba zawsze brać pod uwagę, że na proces kształcenia wpływają tak różnice indywidualne między członkami grupy, jak i cechy nauczyciela. Wpływa na to również miejsce, gdzie odbywają się zajęcia, ustawienie stołów lub ławek, a nawet pogoda – dodał dr Bielak, który uważa, że uczestnicy konferencji to naukowi trendsetterzy.

Według dr. Bielaka najbardziej „echogenny” w wystąpieniach plenarnych był proces uczenia się języków obcych jako złożony, dynamiczny i nielinearny system, który wymaga nowego podejścia badawczego. – Elementy tak postrzeganego procesu akwizycji języka, pod wpływem nauk przyrodniczych tradycyjnie nazywane zmiennymi i badane pod kątem związków przyczynowo-skutkowych, są niezwykle liczne i wchodzą ze sobą w o wiele bardziej skomplikowane relacje na różnych poziomach czasowych niż do tej pory sądzono – wyjaśnił. I dodał: – Dyskutowano o sposobach badania tego procesu, m.in. za pomocą metod etnograficznych, eksperymentów formujących czy też dokładnych opisów jego faz w mikroskali.

Podczas konińskiej konferencji mówiono też o roli, jaką w procesach uczenia się i nauczania języków odgrywają emocje. Zarówno te negatywne, np. lęk i stres, jak i te pozytywne, a więc motywacja lub pasja. Są wśród nich takie, które do tej pory nie były zbyt intensywnie badane.

Innymi wątkiem konferencji było nauczanie elementów pragmatycznych, czyli wyjście w klasie językowej poza sam system językowy na obszary związane z kulturą danego obszaru językowego. – Pomimo że nie jest to łatwe, można w ten sposób dobrze przygotować uczących się na wiele wyzwań czekających na nich jako użytkowników języków obcych, choć trzeba pamiętać, że nauczanie pragmatyki jest czasochłonne i nie w każdej sytuacji celowe będzie poświęcenie ograniczonego czasu, jakim dysponuje nauczyciel, na ten element edukacji językowej – zauważył dr Bielak.

Konferencję, która trwała od 12 do 14 października 2015 r., zorganizowano z inicjatywy prof. Mirosława Pawlaka, rektora PWSZ w Koninie.

aria