Nowatorski system kształcenia lekarzy
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego po dwóch latach starań otrzymała jako pierwsza uczelnia niepubliczna zgodę na utworzenie kierunku lekarskiego. Ponieważ w Krakowie medycyna jest wykładana od dawna na Uniwersytecie Jagiellońskim, KAFM zaproponowała nowatorski system kształcenia lekarzy, odmienny od tego, który oferuje UJ. Przedstawia go prof. Maria Kapiszewska, prorektor ds. nauki i nauczania KAFM .
W 2012 roku wprowadzono nowe standardy kształcenia dla tzw. kierunków regulowanych, m.in. dla kierunku lekarskiego. Lista obowiązujących przedmiotów i treści kształcenia zastąpiona została opisem oczekiwanych efektów kształcenia. Stworzyło to szansę na odejście od powszechnie w Polsce stosowanej struktury studiów lekarskich i podjęcie próby jej zbliżenia do aktualnych trendów w edukacji medycznej. Drugą okolicznością sprzyjającą innowacjom programowym był fakt budowania programu studiów od podstaw, bez konieczności rozmontowywania programu już istniejącego.
W tej sytuacji, w oparciu o doświadczenia ośrodków zagranicznych oraz publikacje naukowe dotyczące tego zagadnienia, KAFM przedstawiła koncepcję programu zintegrowanego, składającego się z modułów łączących treści wchodzące w zakres różnych dyscyplin.
W oparciu o zasadę integracji zaplanowano moduły wstępne „Biologia rozwoju prenatalnego”, „Fizykochemiczne podstawy życia”, „Składniki żywej materii”, w których wzajemnie uzupełniają się treści podstawowych nauk przyrodniczych (biologii, embriologii, chemii, biochemii, biofizyki i genetyki). Większość modułów kształcenia zbudowano wokół narządów lub systemów, które stanowią ich oś tematyczną, przy czym dotyczy to zarówno przedmiotów podstawowych, jak i przedmiotów klinicznych. Nauczenie anatomii, histologii i fizjologii w trakcie pierwszych 3 semestrów studiów ma być realizowane w formie modułów: „Układ nerwowo-mięśniowy”, „Układ krążenia i oddechowy”, „Układ pokarmowy” itp., co ma studentom ułatwić zrozumienie relacji pomiędzy strukturą a funkcją organów. Na dalszych latach stworzono moduły: „Kardiologia”, „Pulmonologia”, „Gastroenterologia” itp., które łączą perspektywę prezentowaną dotychczas oddzielnie w ramach chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii, radiologii i diagnostyki laboratoryjnej z myślą, iż pomoże to studentom przyswoić całościowy, wielowymiarowy sposób lekarskiego myślenia.
Program studiów lekarskich przyjęty w KAFM kładzie także nacisk na kształtowanie właściwych postaw studentów, m.in. poprzez moduły takie jak: „Jak być lekarzem? Psychospołeczne uwarunkowania zachowań”, „Śmierć w aspekcie biologicznym społecznym i kulturowym”, które uzupełnione są odpowiednią ofertą przedmiotów fakultatywnych („Medycyna w sztuce,” „Medycyna w katolickiej nauce społecznej”, „Społeczne konstruowanie ciała i cielesności”).
Charakterystyczną cechą naszego programu jest też wczesna ekspozycja studentów na kontakt z chorym człowiekiem. Moduł „Spotkanie z chorym człowiekiem” zaplanowany jest już na pierwszym roku studiów.
Podobnie jak inne polskie uczelnie kładziemy nacisk na przygotowanie studentów do pierwszego kontaktu z pacjentem poprzez wykorzystanie różnego rodzaju modeli i symulatorów. Zajęcia o charakterze praktycznym w oddziałach szpitalnych czy praktyki wakacyjne, obejmujące doskonalenie zawodowe, zgodne są ze standardami kształcenia na kierunku lekarskim. Metody dydaktyczne i sposoby oceny postępów studentów zostały dobrane pod kątem realizacji nakreślonych efektów kształcenia.
Planujemy, że studia lekarskie rozpoczną się w KAFM w roku akademickim 2016-2017. Będą to tylko studia stacjonarne, a wysokość czesnego będzie porównywalna z tą, jaka obowiązuje na uczelniach publicznych.