Absolwenci i nie tylko
Współorganizatorem XXV Konferencji Stowarzyszenia „PRom”, która odbyła się w dniach 21-24 czerwca pod hasłem „Uczelnia na całe życie”, była siedlecka uczelnia niepubliczna Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa.
Podczas Walnego Zgromadzenia PROM wybrano nowy zarząd. Prezesem pozostał dr Marek Zimnak (Dolnośląska Szkoła Wyższa), wiceprezesem jest nadal Marcin Witkowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza). W skład zarządu weszli też: Bartosz Dembiński (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie), Marta Wojtach (Warszawski Uniwersytet Medyczny), Agata Mikołajczak (Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie) oraz Krzysztof Sławiński (Wyższa Szkoła Bankowa w Opolu) i Monika Żurkowska (Społeczna Akademia Nauk w Łodzi).
W trakcie obrad Mariusz Szabłowski, kanclerz Collegium Mazovia, zaprezentował innowacyjny model kształcenia „ideAGORA – absolwenci kapitałem społecznym uczelni” (więcej obok), opracowany w ramach projektu nadzorowanego przez NCBR i finansowany ze środków unijnych. Głównym celem modelu jest zbudowanie aktywnej społeczności absolwentów, działającej na rzecz uczelni. W związku z tym, że model stworzony został w oparciu o fińskie doświadczenia, do udziału w konferencji zaproszeni zostali goście z Finlandii. Tiina Tuulos, na przykładzie Design Factory Aalto University, zaprezentowała model efektywnej kooperacji pomiędzy nauką a biznesem. Natomiast Arto Kaunonen (na fot.) z Capful Finlandia podjął próbę nakreślenia scenariuszy przyszłości dla szkolnictwa wyższego. – Zaproponowaną podczas tych zajęć metodologię spróbujemy zastosować do zaplanowania działań w Stowarzyszeniu „PRom” – mówi dr M. Zimnak.
Kindze Nemere-Czachowskiej z UMK podobały się warsztaty prowadzone przez Lucjana Paszkiewicza. – Zajęcia poświęcone Wikinomii uświadomiły mi, że globalną wymianę wiedzy w oparciu o internet i współdziałania na niespotykanych wcześniej zasadach setek, tysięcy, a nawet milionów osób można wykorzystać nie tylko w darmowym tworzeniu encyklopedii, wzajemnym nauczaniu języków czy oferowaniu noclegów, ale także np. w promocji uczelni lub nawet w dydaktyce. Inspirujący był jeden z przytoczonych przykładów – pozostawienie pustego rozdziału w opublikowanej przez uczelniane wydawnictwo książce dla studentów, tak aby mogli stworzyć go sami (elektronicznie), wykazując się zaangażowaniem i pomysłowością, a nawet innowacyjnością. Warsztaty „Model biznesowy You” – tematycznie powiązany z pierwszym – przywoływał nowoczesną metodę tworzenia takich modeli w oparciu o platformę internetową i udział setek menedżerów-pasjonatów z kilkudziesięciu krajów. Jednak słowo „you” w tytule ukierunkowywało zajęcia na każdego uczestnika z osobna – modele naszego rozwoju osobistego i zawodowego budowaliśmy indywidualnie, na bazie sprawdzonej metody ich tworzenia dla firm.
Praca w dziale promującym uniwersytet bywa stresująca, zwłaszcza w roku 2015, gdy wypadają okrągłe rocznice powołania do życia wielu polskich uczelni. Aleksander Anikowski, kierujący Centrum Promocji i Informacji UMK, mówi: – Długotrwały stres i brak odpoczynku prowadzą do zużycia naszej energii i wyczerpania kreatywności. Dobrze poprowadzone warsztaty na ten temat pozwalają na nowo zdefiniować hierarchię swoich celów i oczekiwań. Dają też szansę na spojrzenie z dystansu na własną pracę, co pozwala lepiej radzić sobie ze stresem i wielozadaniowością.