×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Kompozytowy most

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli kompozytowy most pieszo-rowerowy, wykonany z użyciem materiałów z recyklingu. 13 maja odbyła się próba obciążenia mostu tłumem pieszych. Most obciążało ok. 100 osób. Przed wejściem na konstrukcję każda została zważona. Próby trwały blisko godzinę. Na początku polegały na dynamicznych skokach grupy ludzi na środku platformy, następnie na przebieganiu, a później wszyscy stali na kładce w różnych konfiguracjach (ciasno, luźno, po prawej, po lewej).

Kładka z PG to pierwsza na świecie konstrukcja mostowa wykonana w całości jako jeden element. Kompozyty (materiały złożone z dwóch lub więcej komponentów) stanęły do konkurencji z drewnem, stalą i betonem. Są przede wszystkim dużo lżejsze od klasycznych materiałów i nie ulegają korozji. Naukowcy z konsorcjum projektu FOBRIDGE stworzyli kompozytowy most dla pieszych i rowerzystów z myślą o masowej produkcji. Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne, wytrzymała (na tyle, żeby w razie potrzeby przejechać mogła po nim karetka pogotowia) i po prostu estetyczna.

W skład konsorcjum projektu FOBRIDGE, oprócz Politechniki Gdańskiej, wchodzą: Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma sp. z o. o. Kierownikiem projektu jest prof. Jacek Chróścielewski z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. Po fazie obliczeń, modelowania i zbierania doświadczeń na próbkach, zespół opracował konstrukcję nośną typu przekładkowego (tzw. sandwich) z rdzeniem piankowym i powłokami zewnętrznymi (okładkami) wykonanymi z laminatów polimerowych zbrojonych tkaninami z włókien szklanych. Spełnia ona wymienione wcześniej założenia projektowe. Pianka rdzenia wbudowana w kładkę pochodzi z recyklingu zużytych opakowań PET.

Charakterystyczną cechą przęsła FOBRIDGE jest to, że zostało wykonane w całości jako jeden element, z zastosowaniem technologii infuzji. Metoda polega na podciśnieniowym przesycaniu żywicą tzw. suchej konstrukcji ułożonej wcześniej na formie. Dzięki zastosowaniu infuzji, podczas produkcji przęsła można nadać mu dowolny kolor, fakturę, wprowadzić elementy dekoracyjne czy napisy, co nie wyklucza „zwykłego” malowania obiektu. Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytwarzania, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem użycia mostu są obszary klęsk żywiołowych. Prace nad projektem „Opracowanie kompozytowych przęseł mostów dla pieszych do zastosowania nad drogami GP” rozpoczęły się dwa lata temu i potrwają do końca 2015 r. Są finansowane z grantu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Izabela Biała