×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych

Praktyki, kadry, badania, jakość

W dniach 23-25 października 2014 odbyło się XXI Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych. Gospodarzem konferencji była PWSZ w Zamościu.

Prof. Jerzy Woźnicki, przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, omówił jej udział w debacie publicznej nad dokumentami programowymi opracowanymi w ramach Programu Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2020 r. i nowe zadania, jakie ma do realizacji, m.in. poprzez włączanie się w realizację projektów własnych i współpracę z jednostkami naukowymi i badawczymi w całym kraju.

Dr Andrzej Kurkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju MNISW, przedstawił zmiany w Prawie o szkolnictwie wyższym. Nowelizacja ustawy przewiduje prowadzenie w publicznych wyższych szkołach zawodowych kształcenia o profilu praktycznym. Ważnym elementem kształcenia praktycznego są trzymiesięczne praktyki zawodowe odbywane w zakładach pracy. Rektorzy PWSZ-etów uważają, że należy wskazać sposób ich finansowania, aby mogły spełnić założoną rolę. PWSZ-ety zgłosiły projekt, którego celem jest opracowanie nowoczesnego systemu semestralnych praktyk zawodowych w polskich PWSZ-etach wraz z jego wdrożeniem. Jego inicjatorem i koordynatorem jest prof. Zbigniew Walczyk, rektor PWSZ w Elblągu.

Zaniepokojenie rektorów wzbudziło rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia, które nakłada na uczelnie obowiązek zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy pracowników wliczanych do minimum kadrowego na danym kierunku już od drugiego roku studiów pierwszego cyklu kształcenia. Wymóg dotyczy także kierunków właśnie uruchamianych. Wprowadzenie tego przepisu powoduje konieczność zatrudniania pracowników dydaktycznych nawet jeśli w danym semestrze nie prowadzą oni zajęć ze studentami. Pociąga to za sobą skutki finansowe w postaci wypłacania wynagrodzeń osobom, które nie świadczą pracy.

Prof. Walczyk mówił o walidacji umiejętności i kompetencji osób, które minimum 5 lat przepracowały w zawodzie i ubiegają się o przyjęcie na studia na kierunek zgodny z wykonywaną pracą. Uznano, że proces akceptacji nieformalnego wykształcenia i zakwalifikowanie na studia wymaga opracowania szczegółowych procedur, aby uniknąć pomyłek.

Część obrad poświęcono pracom badawczo-rozwojowym realizowanym w PWSZ-etach. Dyskusje na ten temat poprzedziły prezentacje rektorów, profesorów W. Miczulskiego (Sulechów) i M. Pawlaka (Konin). PWSZ-ety coraz częściej realizują projekty badawcze i badawczo–rozwojowe. Brak dobrych rozwiązań prawnych ogranicza większe zaangażowanie tych uczelni w realizację badań naukowych. W ostatnich latach publiczne uczelnie zawodowe zorganizowały ponad 600 konferencji, w tym blisko 200 międzynarodowych. Ich wydawnictwa opublikowały w ciągu ostatnich 5 lat 936 książek i wydają 28 czasopism naukowych. Pracownicy PWSZ-etów opublikowali ponad 2,3 tys. prac (z list A, B i C) i ponad 800 monografii, z tego 130 w języku angielskim, afiliowanych w PWSZ-etach.

Marcin Łuszczyński, kierownik Działu Koordynacji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, mówił, że PWSZ–ety zrealizowały 39 projektów badawczych o łącznej wartość 83,78 mln zł.

Udział w badaniach jest dla PWSZ-etów ważnym czynnikiem stymulującym rozwój własnej kadry. Okazało się, że poza nielicznymi wyjątkami rektorzy uczelni akademickich wyrażali zgodę na zatrudnienie swych pracowników w PWSZ-etach.

Mówiono też o współpracy międzynarodowej państwowych wyższych szkół zawodowych i ich udziału w programach UE. Prof. Andrzej Kolasa, przedstawiciel KRePSZ w European Association of Institutions in Higher Education, zaprosił rektorów do udziału w obradach „Okrągłego stołu” EURASHE w Warszawie. Prof. Marek Frankowicz, przedstawiciel EURASHE, zaproponował, aby KRePSZ we współpracy z EURASHE opracowała przewodnik do zapewnienia jakości kształcenia na profilu praktycznym. Problematyce tej poświęcone będzie seminarium organizowane przez EURASHE w Wilnie na początku grudnia. Prof. Frankowicz zaproponował, aby w oparciu o doświadczenia uczelni z państw UE wypracować system walidacji umiejętności zdobytych poza formalnym wykształceniem. Przedstawił możliwości aplikacji w pilotowanych przez EURASHE konkursach o środki unijnie.

(sek)