×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Sympozjum wykładowców akademickich PWN

Jak opracować kosztorys grantu?

Co powinien zawierać artykuł naukowy? Jak wykorzystać podczas zajęć nowoczesne technologie? Na co zwrócić uwagę projektując badania? Kiedy naukowiec łamie prawo autorskie? – te i inne problemy stały się przedmiotem wykładów i warsztatów dla naukowców, zorganizowanych w Warszawie 24 października 2014 przez Wydawnictwo Naukowe PWN. Patronem medialnym sympozjum „Problemy naukowo-dydaktyczne współczesnego naukowca” było „Forum Akademickie”.

Zaczęło się od wykładów eksperckich. Dr Dominik Antonowicz przygotowywał naukowców na zmiany w szkolnictwie wyższym, pośród których omówił instrumentalizację nauczania (podporządkowanie gospodarce), jego umiędzynarodowienie oraz urynkowienie. Nowe trendy wpływają na zmianę modelu kariery akademickiej, wiąże się z tym schyłek stabilności zatrudnienia, zróżnicowanie jego warunków, konieczność poddawania się regularnej ewaluacji i tyranii bibliometrycznej. Inny ekspert od problematyki szkolnictwa wyższego, dr hab. Jakub Brdulak, próbował pomóc wdrażać KRK. Mówił, jak się posługiwać językiem efektów kształcenia, nie mnożyć biurokracji, a proces uczenia się rozpatrywać od strony ucznia. O naukometrii i bibliometrii jako narzędziach parametryzacji mówił dr Emanuel Kulczycki. Naukometria analizuje naukę poprzez badanie ludzi, procesów, efektów badań, patentów oraz piśmiennictwa naukowego. Bibliometria zaś bada metodami statystycznymi stan ilościowy i tendencje w piśmiennictwie naukowym. Jak się przygotować do kolejnej parametryzacji? Dr Kulczycki odpowiada: wdrażać system zarządzania uczelnią, wprowadzić systemy motywacyjne, aktywizować działania naukowców.

Pozostałe wystąpienia miały już bardziej praktyczny charakter. Dobry wniosek grantowy charakteryzowała dr Barbara Konat. Radziła przyłożyć się do streszczenia i wyboru słów kluczowych, pamiętać, że adresatem opisu skróconego jest specjalista szeroki, a pełny opis adresujemy do wąskiego specjalisty. Wymieniła najczęstsze błędy wskazywane przez recenzentów, uczyła, jak określać cele i metody badań, uświadamiała, co i jak jest oceniane. Obszerny artykuł Victorii Kamasy poświęcony tej tematyce opublikujemy w następnym numerze FA.

Błędy popełniane podczas planowania badań społecznych, ilościowych i jakościowych, analizował dr Marek Troszyński. – Sporo możemy się tu nauczyć od biznesu, od badaczy marketingowych – zapewniał. Dominik Kaznowski podzielił się doświadczeniami w pracy ze studentami. Prezentację, plik pdf, jako formy przekazywania wiedzy, uznał za przestarzałe. Sam zadaje studentom projekty, nad którymi pracują grupowo dzięki Facebookowi, blogom, viki i innym narzędziom. Z kolei dr Piotr Siuda omówił internetowe serwisy społecznościowe dla naukowców (ASNS) – do czego służą, jak ich używać. Za zalety ASNS uznał możliwość budowania sieci kontaktów z innymi naukowcami, możliwość autoprezentacji, pomoc w rozwoju naukowymi i promowanie idei open access. Warsztaty poświęcone układaniu kosztorysu grantu zamknęły sympozjum.

Wydawnictwo Naukowe PWN zapowiada kolejne spotkania dla naukowców. Z dyskusji wynikało, że przydałby się kurs na temat nowej procedury habilitacyjnej, kultury pisania recenzji, a także prezentacja nowych możliwości narzędzi internetowych w edukacji wyższej.

(fig)