Jak opracować kosztorys grantu?
Co powinien zawierać artykuł naukowy? Jak wykorzystać podczas zajęć nowoczesne technologie? Na co zwrócić uwagę projektując badania? Kiedy naukowiec łamie prawo autorskie? – te i inne problemy stały się przedmiotem wykładów i warsztatów dla naukowców, zorganizowanych w Warszawie 24 października 2014 przez Wydawnictwo Naukowe PWN. Patronem medialnym sympozjum „Problemy naukowo-dydaktyczne współczesnego naukowca” było „Forum Akademickie”.
Zaczęło się od wykładów eksperckich. Dr Dominik Antonowicz przygotowywał naukowców na zmiany w szkolnictwie wyższym, pośród których omówił instrumentalizację nauczania (podporządkowanie gospodarce), jego umiędzynarodowienie oraz urynkowienie. Nowe trendy wpływają na zmianę modelu kariery akademickiej, wiąże się z tym schyłek stabilności zatrudnienia, zróżnicowanie jego warunków, konieczność poddawania się regularnej ewaluacji i tyranii bibliometrycznej. Inny ekspert od problematyki szkolnictwa wyższego, dr hab. Jakub Brdulak, próbował pomóc wdrażać KRK. Mówił, jak się posługiwać językiem efektów kształcenia, nie mnożyć biurokracji, a proces uczenia się rozpatrywać od strony ucznia. O naukometrii i bibliometrii jako narzędziach parametryzacji mówił dr Emanuel Kulczycki. Naukometria analizuje naukę poprzez badanie ludzi, procesów, efektów badań, patentów oraz piśmiennictwa naukowego. Bibliometria zaś bada metodami statystycznymi stan ilościowy i tendencje w piśmiennictwie naukowym. Jak się przygotować do kolejnej parametryzacji? Dr Kulczycki odpowiada: wdrażać system zarządzania uczelnią, wprowadzić systemy motywacyjne, aktywizować działania naukowców.
Pozostałe wystąpienia miały już bardziej praktyczny charakter. Dobry wniosek grantowy charakteryzowała dr Barbara Konat. Radziła przyłożyć się do streszczenia i wyboru słów kluczowych, pamiętać, że adresatem opisu skróconego jest specjalista szeroki, a pełny opis adresujemy do wąskiego specjalisty. Wymieniła najczęstsze błędy wskazywane przez recenzentów, uczyła, jak określać cele i metody badań, uświadamiała, co i jak jest oceniane. Obszerny artykuł Victorii Kamasy poświęcony tej tematyce opublikujemy w następnym numerze FA.
Błędy popełniane podczas planowania badań społecznych, ilościowych i jakościowych, analizował dr Marek Troszyński. – Sporo możemy się tu nauczyć od biznesu, od badaczy marketingowych – zapewniał. Dominik Kaznowski podzielił się doświadczeniami w pracy ze studentami. Prezentację, plik pdf, jako formy przekazywania wiedzy, uznał za przestarzałe. Sam zadaje studentom projekty, nad którymi pracują grupowo dzięki Facebookowi, blogom, viki i innym narzędziom. Z kolei dr Piotr Siuda omówił internetowe serwisy społecznościowe dla naukowców (ASNS) – do czego służą, jak ich używać. Za zalety ASNS uznał możliwość budowania sieci kontaktów z innymi naukowcami, możliwość autoprezentacji, pomoc w rozwoju naukowymi i promowanie idei open access. Warsztaty poświęcone układaniu kosztorysu grantu zamknęły sympozjum.
Wydawnictwo Naukowe PWN zapowiada kolejne spotkania dla naukowców. Z dyskusji wynikało, że przydałby się kurs na temat nowej procedury habilitacyjnej, kultury pisania recenzji, a także prezentacja nowych możliwości narzędzi internetowych w edukacji wyższej.
(fig)