PL vs. UK
Dwie metody oceny jednostek naukowych
W czerwcu bieżącego roku zakończył się proces parametryzacji i kategoryzacji jednostek naukowych w Polsce, przeprowadzony zgodnie z rozporządzeniem ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 13 lipca 2012 r. na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki. Sposób przyznawania kategorii naukowych, a także wyniki kategoryzacji, budziły i nadal budzą dyskusje w środowisku naukowym.
Oceny jednostek naukowych dokonuje się w wielu rozwiniętych krajach świata. Na szczególną uwagę zasługuje system oceny stosowany w Zjednoczonym Królestwie, gdyż brytyjskie uniwersytety są uważane za jedne z najlepszych w Europie i na świecie. Obecnie dokonywana jest ocena naukowa tych uniwersytetów na podstawie nowego systemu oceny (REF – 2014 Research Excellence Framework), a jej wyniki będą znane w grudniu 2014 r.
Warto zatem skonfrontować oba systemy oceny jednostek naukowych, co jest celem niniejszego artykułu.
Jednostki naukowe i grupy wspólnej oceny
W obu krajach ocenie podlegają jednostki, które prowadzą badania naukowe i zgłoszą się do oceny poprzez elektroniczne wypełnienie i wysłanie ankiety. Podobnie też w obu krajach wynik oceny służy do określenia wysokości dotacji przeznaczonej na wsparcie badań naukowych jednostki. W Polsce każda jednostka, która prowadzi badania naukowe, zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki ma prawo ubiegać się o dotację (wydziały uczelni, jednostki PAN, instytuty badawcze oraz inne jednostki), natomiast w Zjednoczonym Królestwie jedynie placówki, które mają status jednostek szkolnictwa wyższego (głównie uniwersytety).
Zarówno w Polsce, jak i Zjednoczonym Królestwie, jednostki są ocenianie w tzw. grupach wspólnej oceny (GWO), które składają się z jednostek działających w podobnych obszarach lub dziedzinach nauki. Jednakże pod pojęciem „jednostka” w obu krajach rozumie się różne zbiory naukowców. W Polsce oceniane są w całości wydziały, instytuty, centra badawcze, podczas gdy w systemie brytyjskim oceniane są grupy naukowców działające w tym samym obszarze nauki w jednej instytucji szkolnictwa wyższego. Przykładowo rozważmy hipotetyczny uniwersytecki wydział fizyki i matematyki, na którym prace badawcze związane są z fizyką i matematyką. W polskim systemie mógłby on być oceniany jedynie w jednej z GWO „Fizyka” bądź „Matematyka”. Natomiast w Zjednoczonym Królestwie naukowcy z takiego wydziału byliby oceniani niezależnie w tych dwóch GWO, a do oceny mogliby być włączeni także naukowcy pracujący na innych wydziałach w obszarze fizyki i matematyki ocenianego uniwersytetu. Ocenę finalną w konkretnej GWO otrzymuje zatem uniwersytet, a nie wydział. Uniwersytety brytyjskie są zachęcane do wspólnego występowania jako jedna jednostka, gdy prowadzą wspólne badania w określonej GWO. W szczególnych przypadkach jest możliwe wystąpienie dwóch jednostek w tej samej GWO z jednego uniwersytetu.
Co jest oceniane?
W Polsce, zgodnie z rozporządzeniem, każda jednostka jest oceniana za pomocą czterech kryteriów: osiągnięcia naukowe i twórcze, potencjał naukowy, materialne efekty działalności naukowej i pozostałe efekty działalności naukowej.
Natomiast uniwersytety brytyjskie oceniane są za pomocą trzech ogólnych kryteriów: osiągnięcia naukowe i twórcze, wpływ prowadzonych badań naukowych oraz środowisko, w którym prowadzone są badania naukowe.
W obu systemach osiągnięcia oceniane kryterium pierwszym są bardzo podobne, chociaż w przypadku systemu brytyjskiego spektrum tych osiągnięć jest większe. Przykładowo dla nauk ścisłych i inżynierskich oceniane są książki, rozdziały w książkach, monografie naukowe, artykuły w czasopismach i materiałach konferencyjnych, patenty, ale także dokumenty standaryzacyjne, wytworzone nowe materiały, urządzenia, technologie, oprogramowanie, algorytmy i raporty techniczne (w tym tajne).
Istnieje natomiast zasadnicza różnica pomiędzy tymi systemami w zakresie liczby osiągnięć, które są uwzględniane w ocenie. W polskim systemie ocenianych jest 3N-2N0 najwyżej punktowanych osiągnięć jednostki spośród przedstawionych za okres oceny (2009-2012), gdzie N jest liczbą pracowników mających udział w realizacji badań naukowych, a N0 jest liczbą pracowników, którzy nie wykazali się żadnymi punktowanymi osiągnięciami. Natomiast w systemie brytyjskim każdemu naukowcowi można przypisać co najwyżej cztery osiągnięcia za okres oceny (2008-2013). Zatem ocenianych jest maksymalnie 4N osiągnięć. To wymaganie może być obniżone, w przypadku gdy naukowiec np. z przyczyn zdrowotnych przebywał dłuższy czas na urlopie lub gdy swoją pracę rozpoczął w okresie oceny.
Kryteria 2, 3 i 4 w polskim systemie oraz kryteria 2 i 3 w brytyjskim systemie obejmują podobne elementy oceny. Oceniany jest wpływ prowadzonych badań w zakresie korzyści, jakie one mogą przynieść gospodarce, społeczeństwu, kulturze, rozwiązywaniu problemów społecznych, ochronie zdrowia i środowiska. W systemie brytyjskim brana jest pod uwagę liczba przyznanych doktoratów, natomiast w polskim, ze względu na system awansów naukowych, liczba uzyskanych stopni i tytułów naukowych oraz uprawnienia do ich nadawania. W obu systemach bardzo ważną rolę gra parametr związany z przychodami jednostki pozyskanymi na badania w odniesieniu do liczby N.
W obu systemach istnieją jeszcze inne elementy, np. liczba cytowań, ale można stwierdzić, że zasadnicze elementy podlegające ocenie w obu systemach są takie same. Natomiast istnieje zasadnicza różnica w sposobie oceniania jednostek i znaczeniu finalnego wyniku oceny.
Proces oceny
Wynik końcowej oceny w obu systemach jest inny. W Polsce przyznawane są jednostkom kategorie naukowe A+, A, B i C. Zostały one zdefiniowane w sposób ogólny w ustawie o zasadach finansowania nauki: A+ — poziom wiodący; A — poziom bardzo dobry; B — poziom zadowalający, z rekomendacją wzmocnienia działalności naukowej, badawczo-rozwojowej lub stymulującej innowacyjność gospodarki; C — poziom niezadowalający.
W Zjednoczonym Królestwie określa się natomiast tzw. finalny profil jednostki: podaje się w procentach jaka część badań naukowych (w sensie oryginalności, znaczenia), ma charakter wiodący na świecie (co oznaczone jest przez cztery gwiazdki), jest znakomita w skali światowej (trzy gwiazdki), jest rozpoznawalna na świecie (dwie gwiazdki), jest rozpoznawalna w skali krajowej (jedna gwiazdka) oraz jest poniżej rozpoznawalności w skali krajowej (brak gwiazdki). Przykład profili dwóch fikcyjnych uniwersytetów X i Y ocenianych w tej samej GWO o nazwie „F” podano w Tabeli 1.
W polskim systemie oceny każdej jednostce naukowej przypisywane są wartości liczbowe w każdym z czterech kryteriów. Ocena liczbowa w pierwszym kryterium (osiągnięcia naukowe i twórcze) jest obliczana jako suma punktów za 3N-2N0 najwyżej punktowanych osiągnięć podzielona przez N.
W kryterium drugim sumowane są m.in. punkty za uprawnienia do nadawania stopni i tytułów naukowych, nadane stopnie i tytuły naukowe, członkostwa w komitetach redakcyjnych czasopism znajdujących się na liście Journal Citation Reports (JCR) i bazę laboratoryjną.
W trzecim kryterium sumowane są punkty za wynagrodzenie z tytułu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych i nakładów poniesionych na infrastrukturę badawczą oraz, w przypadku instytutów badawczych, punkty za przychody z wdrożeń wyników badań lub prac rozwojowych, a następnie suma tych punktów jest dzielona przez N.
Sposób przypisywania punktów w poszczególnych kryteriach jest szczegółowo opisany w rozporządzeniu w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym. Zadaniem powołanych do oceny ekspertów było zweryfikowanie danych zawartych w ankietach jednostek, a punkty były przypisywane automatycznie przez system informatyczny.
Inaczej wyglądała ocena w kryterium czwartym, w którym oceniano znaczenie badań prowadzonych przez jednostkę dla gospodarki i społeczeństwa. Ocena punktowa za to kryterium była wystawiona przez zespół ekspertów.
Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych określił wartości punktowe w czterech kryteriach dla dwóch wirtualnych jednostek naukowych, które posłużyły do podzielenia jednostek na trzy kategorie A, B i C. Posłużono się w tym celu metodą porównań parami, wykorzystującą ważoną relację przewyższania opisaną w załączniku nr 8 do rozporządzenia. W procesie tym uwzględniono wagi, z jakimi na ostateczną ocenę miały wpływ cztery kryteria oceny w zależności od dziedziny nauk i typu jednostki naukowej. I tak waga osiągnięć naukowych i twórczych była przyjmowana z zakresu 60-75% (z wyjątkiem instytutów badawczych w naukach ścisłych i inżynierskich, gdzie przyjęto wagę tę równą 35%). Waga potencjału naukowego jednostki była przyjmowana z zakresu 5-20% (najmniej 5% przyjęto dla nauk o życiu). Waga materialnych efektów działalności naukowej była przyjmowana z zakresu 5-45% (najmniej 5% dla nauk humanistycznych i społecznych oraz nauk o sztuce i twórczości artystycznej, natomiast najwięcej – 45% dla instytutów badawczych w naukach ścisłych i technicznych). Kategoria A+ była wyłoniona spośród jednostek, które otrzymały kategorię A, po eksperckiej analizie dodatkowych kryteriów wymienionych w rozporządzeniu.
System brytyjski ma charakter w pełni ekspercki. Jednostka jest analizowana za pomocą trzech kryteriów i w każdym z nich jest określany tzw. podprofil, w którym eksperci oceniają, jaki procent przedstawionego dorobku lub potencjału mieści się w określonych poziomach jakości. Każdemu poziomowi jest przypisana liczba gwiazdek. Przedstawione jest to w tabeli 2. Każdy zespół ekspertów oceniający jednostki w określonej GWO, może ogólne kryteria doprecyzować w zależności od dziedziny czy dyscypliny naukowej.
Wyniki oceny
W wyniku oceny każda jednostka ma określone trzy podprofile (osobny dla każdego kryterium), na których podstawie jest określany profil finalny z następującymi wagami: 65% do kryterium 1, 20% do kryterium 2 i 15% do kryterium 3. Przykładowy proces profilu przedstawiony jest na rys. 1.
Zwróćmy uwagę na to, że w obu krajach dominujące jest kryterium 1 (osiągnięcia naukowe i twórcze), gdyż waga tego kryterium w przypadku polskiego systemu jest w granicach 60-75% (z wyjątkiem instytutów badawczych), a w przypadku brytyjskiego – 75%.
Wyniki oceny będą ogłoszone w grudniu 2014 r. Poprzednia ocena jednostek w Zjednoczonym Królestwie miała miejsce w roku 2008 i nosiła nazwę Research Assessment Exercises (RAE). W niej też określano profil jednostek. W tabeli 3 podano rzeczywiste profile dla GWO „Psychiatry, Neurosience and Clinical Psychology”, w której oceniono 17 jednostek. W RAE 2008 było 67 GWO. Ich liczba została ograniczona do 36 w REF 2014.
Z powyższej tabeli można odczytać, że w tej GWO liderem jest University of Cambridge, którego aż 40% badań naukowych zasługuje na cztery gwiazdki, a na trzy gwiazdki kolejne 40%. W tabeli 3 jest podana także liczba osób realizujących badania, których dorobek oceniano. Widać, że największą jednostką jest King’s College London, który zatrudnia 214,59 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Najmniejszą jednostką jest St George’s Hospital Medical School, która zatrudnia 3,83 osoby i ta jednostka wydaje się być jedną z najniżej ocenionych (aż 20% prac naukowych nie otrzymało żadnej gwiazdki).
Podane wyniki nie są przedstawiane, w przeciwieństwie do Polski, w formie rankingu jednostek. Natomiast mając profile, takie rankingi można tworzyć stosując najrozmaitsze metody. Można je np. uszeregować według wartości dla czterech gwiazdek, albo według sumy wartości za cztery i trzy gwiazdki.
Aby tekstem tym nie zanudzić czytelnika, skoncentrowano się jedynie na porównaniu najistotniejszych cech charakterystycznych polskiego i brytyjskiego sposobu oceny jednostek naukowych.
Można dodać, że w obu systemach istotną rolę grają afiliacje naukowców, przy czym w systemie brytyjskim podejście jest bardziej liberalne: naukowiec może występować jako zatrudniony w dwóch lub więcej instytucjach, ale zaliczany jest do N w taki sposób, że sumarycznie nie może przekroczyć wartości 1 (np. w dwu instytucjach jest wykazywany po 0,5). Wartość N w systemie brytyjskim jest wyznaczana na podstawie stanu zatrudnienia w określonym dniu (w REF 2014 był to 31.10.2013), natomiast w systemie polskim wartość N jest wyznaczona na podstawie stanu zatrudnienia w całym okresie podlegającym ocenie.
W tabeli 4 dokonano syntetycznego porównania obu systemów i podano niektóre dane statystyczne.
Podsumowując można stwierdzić, że w obu systemach ocenia się podobne rzeczy, ale w odmienny sposób. W obu krajach systemy oceny budzą pewne kontrowersje. System polski dla części środowiska naukowego jest „odhumanizowany”, bo w zbyt małym stopniu jest on zależny od ocen ekspertów, a polega na liczbach charakteryzujących jednostki. Z kolei są głosy brytyjskich uczonych, że system brytyjski jest zbyt skomplikowany, polega na subiektywnych czasami ocenach olbrzymiej rzeszy ekspertów i jest bardzo kosztowny.
Ciekawy byłby na pewno hipoteczny eksperyment, polegający na tym, że w obu krajach dokonano by oceny jednostek według obu systemów i porównano wyniki. W całkowicie subiektywnej ocenie autora niniejszego artykułu różnice byłyby niewielkie, a to, że systemy są często konstruktywnie krytykowane, to dobrze. Przecież naukowiec to taka osoba, która zawsze będzie dążyła do ulepszenia istniejącego stanu rzeczy lub znalezienia nowych rozwiązań.
Tab. 1. Przykładowy wynik oceny dwóch fikcyjnych uniwersytetów X i Y.
GWO „F” |
**** |
*** |
** |
* |
- |
Uniwersytet X |
15% |
25% |
45% |
12% |
3% |
Uniwersytet Y |
35% |
39% |
20% |
6% |
0% |
Tab. 2. Poziomy jakości wyrażone liczbą gwiazdek dla trzech kryteriów, pod kątem których oceniane są jednostki.
|
Kryterium 1: Osiągnięcia naukowe i twórcze w sensie oryginalności i znaczenia |
Kryterium 2: Wpływ prowadzonych badań naukowych w sensie zasięgu oddziaływania i znaczenia |
Kryterium 3: Środowisko, w którym prowadzone są badania naukowe, w sensie jego potencjału i stabilności |
**** |
mają charakter wiodący na świecie |
jest wyróżniający |
sprzyja osiąganiu wyników wiodących na świecie |
*** |
są znakomite w skali światowej |
jest bardzo duży |
sprzyja osiąganiu wyników znakomitych w skali światowej |
** |
są rozpoznawalne na świecie |
jest duży |
sprzyja osiąganiu wyników rozpoznawalnych na świecie |
* |
są rozpoznawalne w skali krajowej |
jest zauważalny, ale umiarkowany |
sprzyja osiąganiu wyników rozpoznawalnych w skali krajowej |
nieklasyfikowane |
są poniżej rozpoznawalności w skali krajowej |
jest mały |
nie sprzyja osiąganiu rozpoznawalnych wyników |
Tab. 3. Przykład rzeczywistych wyników oceny jednostek w RAE 2008. Źródło: http://www.rae.ac.uk/
Overall quality profile (percentage of research activity AT each quality level) |
||||||
|
FTE Category A staff submitted |
4* |
3* |
2* |
1* |
unclassified |
University of Birmingham |
18.20 |
5 |
20 |
40 |
25 |
10 |
University of Bristol |
20.76 |
5 |
55 |
35 |
5 |
0 |
University of Cambridge |
40.80 |
40 |
40 |
15 |
5 |
0 |
Imperial College London |
55.10 |
10 |
50 |
30 |
10 |
0 |
University of Kent |
8.10 |
10 |
20 |
30 |
35 |
5 |
King’s College London |
214.59 |
15 |
40 |
40 |
5 |
0 |
University of Manchester |
39.50 |
5 |
45 |
40 |
10 |
0 |
University of Newcastle upon Tyne |
46.90 |
5 |
35 |
50 |
10 |
0 |
University of Nottingham |
31.50 |
5 |
30 |
50 |
15 |
0 |
University of Oxford |
46.40 |
15 |
45 |
30 |
10 |
0 |
Queen Mary, University of London |
8.65 |
10 |
30 |
40 |
20 |
0 |
St George’s Hospital Medical School |
3.83 |
5 |
10 |
45 |
20 |
20 |
University of Sheffield |
20.00 |
10 |
30 |
50 |
10 |
0 |
University College London |
99.20 |
15 |
55 |
25 |
5 |
0 |
University of Edinburgh |
89.86 |
10 |
55 |
25 |
5 |
5 |
University of Glasgow |
13.90 |
0 |
25 |
55 |
20 |
0 |
Cardiff University |
21.30 |
20 |
60 |
15 |
5 |
0 |
Tab. 4. Syntetyczne porównanie polskiego i brytyjskiego systemu oceny jednostek naukowych.
|
PL 2014 |
UK 2014 |
Rodzaj oceny |
w niewielkim stopniu ekspercka (tylko kryterium 4 i przy wyłanianiu kategorii A+) |
w pełni ekspercka |
Jednostka oceniana |
wydział uczelni, instytut PAN, instytut badawczy, inna jednostka |
grupa naukowców w jednostce szkolnictwa wyższego |
Okres oceny |
4 lata |
6 lat |
Liczba GWO |
28 – uwzględniając dyscypliny naukowe 60 – uwzględniając rodzaje jednostek naukowych |
36 |
Liczba instytucji zgłoszonych do oceny |
963 |
155 |
Liczba złożonych ankiet |
963 |
1911 |
Liczba osób realizujących badania naukowe (N) |
ok. 85 000 |
ok. 52 000 |
Liczba ekspertów zaangażowanych w ocenę jednostek |
191 (w tym 30 członków KEJN) |
ok. 1100 |
Komentarze
Tylko artykuły z ostatnich 12 miesięcy mogą być komentowane.