Propozycje prorozwojowe
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego w kadencji 2014-17, po ukonstytuowaniu swoich organów wewnętrznych, rozpoczęła na dobre działalność merytoryczną, podejmując ważną uchwałę o programie swego działania w 2014 roku. Statut Rady przewiduje obowiązek uchwalenia rocznego planu prac programowych. Jednak do tej pory nie wywiązywała się ona z tego wymagania, ograniczając się do działalności opiniodawczej w odpowiedzi na kierowane do niej wnioski uprawnionych instytucji. W takiej sytuacji trudno było uchwalać roczny program pracy, bo nie wiadomo było, jakie instytucje, jakich konkretnych opinii będą oczekiwały. Obecna Rada, wybrana i działająca w nowej formule, postanowiła podjąć własne prace o charakterze programowym, kończące się raportami kierowanymi do zainteresowanych instytucji, z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego na czele. Wynika to z ustawowego umocowania Rady jako organu, który współdziała z ministrem w ustalaniu polityki państwa w odniesieniu do szkolnictwa wyższego, nauki oraz innowacyjności. A zatem Rada Główna w tej kadencji, po raz pierwszy w swej historii, przyjęła postanowienie, że będzie realizować własne projekty badawcze, których wyniki przedłoży partnerskim instytucjom jako propozycje prorozwojowe.
Na swym trzecim tegorocznym posiedzeniu 13 marca Rada przyjęła uchwałę programową, określając zadania dla dwóch nowo powołanych zespołów roboczych. Chodzi o opracowanie raportów w zakresie problematyki:
odbiurokratyzowania systemu kształcenia, w tym krajowych ram kwalifikacji, z uwzględnieniem treści regulacji i stosowanych praktyk; modelu studiów doktoranckich i mobilności młodych naukowców.Przewodniczyć obu zespołom będą wiceprzewodniczący Rady, odpowiednio prof. Zbigniew Marciniak i prof. Lucjan Pawłowski.
Rada postanowiła także, że w roku bieżącym – z własnej inicjatywy, a nie w odpowiedzi na skierowane do niej wnioski uprawnionych instytucji – przedstawi stanowisko w kilku sprawach. Odniesie się do kategoryzacji jednostek naukowych. Chodzi tu o zaprezentowanie próby odpowiedzi na pytanie, jakie wnioski dotyczące zasad i trybu płyną z oceny przeprowadzonej przez KEJN. Rada chce wnieść pewien wkład w debatę na rzecz procesu doskonalenia zasad ewaluacji w nauce. Zamierzamy także przedstawić swoje opinie w sprawie założeń systemu finansowania badań naukowych z funduszy strukturalnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Zgodnie ze swoim umocowaniem ustawowym Rada odniesie się również do sprawy zmian w oświacie w aspekcie ich wpływu na szkolnictwo wyższe. Chodzi szczególnie o aktualnie wprowadzane modyfikacje, szczególnie dotyczące matury.
Dla prowadzenia swych prac programowych, Rada powoła dwa zespoły robocze, działające z udziałem ekspertów spoza Rady, którym przyznamy status społecznych doradców Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego w kadencji 2014-2017. Jak dotąd, będziemy zapraszać na nasze posiedzenia znakomitych gości z najwyższymi przedstawicielami MNiSW na czele. W części pierwszej obrad będziemy prowadzić debatę programową z ich udziałem. Szczególne znaczenie będziemy przywiązywać do współdziałania z osobami reprezentującymi inne zainteresowane ministerstwa, agencje rządowe oraz instytucje i organizacje, które dokonały wyboru członków Rady.
Komentarze
Tylko artykuły z ostatnich 12 miesięcy mogą być komentowane.