Trzy tematy
W tym numerze zrobiliśmy coś, co robimy rzadko, a może nawet zdarzyło się to nam po raz pierwszy. Prezentujemy bowiem teksty, będące zapisem wypowiedzi z dwóch debat, jakie odbyły się w środowisku akademickim. Jedna nawet w ściśle określonym, lubelskim środowisku filozofów i etnolingwistów. Dotyczyła ona szkół naukowych.
Nader często czytam o kimś, że jest twórcą szkoły naukowej. Gdyby stosować ten termin w sposób, z jakim wciąż się spotykam, właściwie w każdej uczelni można by wskazać kilka szkół naukowych. W Polsce byłoby ich mnóstwo, a każda – wedle tych, którzy o nich piszą – światowej rangi. Gdy powstała kontrowersja wokół istnienia lubelskiej szkoły etnolingwistyki, prof. Jerzy Bartmiński postanowił zrozumieć, czym jest „szkoła naukowa”. Podczas specjalnie zorganizowanego seminarium próbowali to zjawisko opisać lubelscy filozofowie. Mogą Państwo zapoznać się z rezultatami ich rozważań. Może będzie to impuls to dalszej dyskusji na ten ważny temat?
Drugi cykl wypowiedzi dotyczy Okrągłego Stołu Humanistyki, zorganizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wybraliśmy niektóre głosy, a ich autorzy przystosowali je do druku. Pokazują humanistykę w zupełnie innym świetle, niż publikowane w prasie listy podpisane przez jej „obrońców”. Wydaje się, że prezentowane tu wypowiedzi wzbogacają naszą wizję polskiej humanistyki, prostują niektóre stereotypy i fałszywe wyobrażenia na jej temat. Wskazują też kierunki dalszej konstruktywnej debaty, a nawet działań, których rezultatem może być poprawa funkcjonowania i kondycji tego obszaru wiedzy. Zapraszam do lektury i dyskusji.
Trzeci temat to kształcenie dualne. Pisaliśmy już o samej idei. Teraz mamy „relację” z jej realizacji. Jako pierwsza w Polsce wdrożyła pomysł Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Lesznie i o tym jest artykuł Anny Mamulskiej. Obecnie podobne programy realizowane są w innych uczelniach, m.in. na Politechnice Poznańskiej, Uniwersytecie Opolskim i PWSZ w Elblągu.