×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Stowarzyszenie „PRom”, Uniwersytet Jagielloński

Nowe wyzwania, trudne wybory

Uniwersytet jako antidotum na trudne czasy, uczelnie w dobie kryzysu ekonomicznego i niżu demograficznego, trudne wybory etyczne i nowe wyzwania społeczne stojące przed szkolnictwem wyższym były tematami XXII Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”, która odbyła się w dniach 9-14 lutego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

– Środowisko akademickie boryka się zarówno z problemami przyziemnymi, np. spadającą liczbą studentów i trudnościami finansowymi, jak też problemami związanymi z etosem szkolnictwa wyższego – czymś, co nazywamy akademickością, rozumieniem universitas studiorum. W czasie konferencji nie podaliśmy gotowych recept i rozwiązań, ale wymiana opinii, dyskusje i warsztaty są wartością nie do przecenienia – mówi Marek Zimnak, prezes stowarzyszenia „PRom”.

Wydarzeniem pierwszego dnia konferencji był wykład prof. Piotra Sztompki, socjologa z UJ, przewodniczącego Rady Programowej Kongresu Kultury Akademickiej „Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur”. Prelegent uznał, że źródeł kryzysu współczesnych uniwersytetów należy szukać we wprowadzanej do nich odgórnie kulturze korporacyjnej i jej dominacją nad ukształtowaną przez wieki kulturą wspólnotową. – W rękach oszołomionych fetyszem nowoczesności administratorów, nadsłuchujących chętnie bajek pseudouczonych o „uniwersytecie posttradycyjnym”, doszło do erozji modelu tradycyjnego, tego spontanicznie przez wieki wytworzonego ładu wspólnotowego, akademickiego Gemeinschaft, i do apoteozy narzuconego odgórnie ładu korporacyjnego, modelu akademickiego przedsiębiorstwa. Wahadło odchyliło się w jedną stronę znacznie za daleko – mówił prof. Sztompka.

W wykładzie „Gra o wizerunek i jego spójność z misją uczelni” dr Andrzej Ostrowski z Uniwersytetu Wrocławskiego przedstawił drogę od strategii do praktyki wizerunkowych działań. – Aby zaproponować skuteczną kampanię wizerunkową, musimy precyzyjnie określić, czym jest to, czego wizerunek kształtujemy. Dopiero wtedy możemy przedstawić opis procesów budowania wizerunku, zarządzania informacją, promocji i marketingu oraz optymalizować te procesy wraz ze zmianami w organizacji lub w jej otoczeniu – mówił dr Ostrowski.

W dyskusji panelowej „Uniwersytety w cieniu wojen ideowych: incydenty czy choroba społeczna”, którą poprowadził prof. Tomasz Goban-Klas (UJ), udział wzięli przedstawiciele uczelni, na których doszło w ostatnim czasie do starć z udziałem policji i politycznej walki. W związku wyborczym kalendarzem uczelnie będą musiały się bronić przed partyjną propagandą, prezentowaną niejednokrotnie pod pretekstem akademickich dyskusji. O swoich doświadczeniach i działaniach, które mogą chronić rujnowany wizerunek szkół wyższych, mówili: dr Andrzej Ostrowski (UWr), dr Dominika Narożna (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr Lidia Jaskuła (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) oraz dr Beata Czechowska-Derkacz (Uniwersytet Gdański).

Uczestnicy konferencji wzięli udział w warsztatach z zakresu protokołu dyplomatycznego (Wojciech Szymczak), związków biznesu z nauką (Łukasz Kowalik), rywalizacji jako strategii promocji (Andrzej Ostrowski), social mediów (Anna Mościcka-Miodek, Robert Purzycki), prawa prasowego w Internecie (Monika Brzozowska), promocji nauki (Marek Zimnak), monitoringu mediów jako elementu pomiaru wizerunkowego efektu (Marcin Szczupak).

Gośćmi tegorocznej konferencji byli m.in. Leszek Cieśla i Kamil Melcer z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Łukasz Szelecki, rzecznik MNiSW, którzy zadeklarowali chęć współpracy na rzecz wzmacniania wizerunku polskich szkół wyższych.