Dyskusja o sprzecznościach
Uczeń jest miły, nudny, multimedialny, a nauczyciel ma dobre serce i mało kompetencji. Jeden i drugi przebywa w polskiej szkole, która jest anachroniczna, ale ma potencjał. Nad przyszłością edukacji ma czuwać Interdyscyplinarne Centrum Badań Edukacyjnych powołane do życia 17 grudnia 2013 r. przy Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Na konferencji „Polska szkoła – wczoraj, dziś, jutro” słychać było głosy zniechęconych, wypalonych i zrozpaczonych pedagogów, którzy oklaskami przyjęli zdanie dr hab. Krystyny Ablewicz z UJ, iż bez udziału polityki nic się w szkolnictwie nie zmieni.
– Nie można mówić o kształceniu i wychowaniu bez odpowiedzi na pytanie: kim jest człowiek, którego mamy kształcić i wychowywać – podkreślał prof. Tadeusz Gadacz, dyrektor ICBE, który od razu dodał, że ważne jest pytanie, do czego kształcić i do czego wychowywać. Zdaniem uczestników konferencji potrzeba interdyscyplinarnych badań nad edukacją związana jest z przemianami koncepcji człowieka (natura ludzka, prawda, moralność, wartości) i z coraz szybszym rozwojem technologicznym.
– Nauczyciel niewiele ma do zaoferowania 6-latkowi, który płynnie porusza się w środowisku internetowym i w świecie multimedialnych gadżetów – zauważyła Wanda Papugowa, trener, mediator i dyrektor Samorządowego Ośrodka Psychologiczno-Pedagogicznego w Krakowie. – Z wiedzą i z umiejętnościami nauczycieli i uczniów nie jest źle – zapewniał prof. Stefan M. Kwiatkowski z Akademii Pedagogiki Specjalnej, dla którego najważniejszy problem wiąże się z tzw. kompetencjami społecznymi. Jego niepokoje, dotyczące zaniku serca i empatii u młodych ludzi nie wzbudziły zainteresowania u prof. Wiesława Ambroziaka z Uniwersytetu Mickiewicza w Poznaniu, który stwierdził, że wcale nie jest źle, bo „wychowaliśmy pokolenie, które przygotowało bezkrwawą rewolucję”.
– Nie da się połączyć nauki z wychowaniem – autorytatywnie stwierdził dr hab. Marek Konopczyński z Pedagogium WSNS w Warszawie. Jego elokwentnie wygłoszony wykład wzbudził wiele emocji i jeszcze w przerwie dyskutowano o aporiach w edukacji.
Dyskusja o sprzecznościach w szkolnictwie trwać będzie w Studium Kształcenia Nauczycieli w ICBE, bo jak sądzi dyr. Gadacz, badania teoretyczne muszą mieć skutki praktyczne. Spotkania i dyskusje mają udzielić odpowiedzi o kształt programu kształcenia nauczycieli.