×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

Aktywny Mały Uniwersytet Latający

AMUL to inicjatywa Instytutu Psychologii UAM. Polega ona na propagowaniu nauki w interaktywnej, dynamicznej i ciekawej dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów formie.

Studenci kognitywistyki z Koła Naukowego SKUTEK i studenci psychologii, we współpracy z doktorantami i pracownikami IP UAM pod opieką prof. Anny Izabeli Brzezińskiej, przygotowują bezpłatne zajęcia dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum, mieszkających na wsi i w małych miastach Wielkopolski. Dzięki „Akademii (dla) dorosłych” także rodzice, dziadkowie i nauczyciele mogą wziąć w wykładach i warsztatach. Bodźcem do zorganizowania akcji była propozycja współpracy jednej z podpoznańskich szkół.

Dotychczas zrealizowane zajęcia dotyczyły m.in.: budowy prostego robota potrafiącego orientować się i poruszać w labiryncie, poznania zasad i mechanizmów działania iluzji i pułapek percepcyjnych, nauki prostych metod detekcji cukru w produktach spożywczych oraz roli cukrów w rozwoju organizmu, zabaw „cieczą nie newtonowską”. Uczniowie z klas IV-V wzięli udział w zajęciach dotyczących dbania o higienę mózgu i umysłu z wykorzystaniem odpowiedniej diety i użyciem technik porządkujących myśli. Uczniowie klas VI, stojący u progu pierwszego ważnego egzaminu, mieli okazję poznać i sprawdzić w praktyce proste i skuteczne mnemotechniki. Studenci biologii przyjechali do szkół z mrówkami i jaszczurkami, tłumaczyli funkcjonowanie oraz strukturę ekosystemu leśnego, przedstawili różnice między płazami i gadami, a także pokazali rolę zmysłów w odbiorze bodźców z otoczenia i mechanizmy ich działania.

Główną ideą zajęć w „Akademii (dla) dorosłych” jest dostarczenie wiedzy o rozwoju człowieka, właściwym wychowaniu i edukacji odpowiedniej do potrzeb rozwojowych oraz wymagań współczesności. Tematyka warsztatów dla nauczycieli obejmuje m.in. zagadnienia związane z efektywnym nauczaniem (tutoring nauczycielski, tutoring rówieśniczy, nowe technologie w edukacji, podejście projektowe). Zajęcia dla rodziców i dziadków dotyczą rozwoju człowieka w cyklu życia, radzenia sobie w trudnych wychowawczo sytuacjach oraz odpowiedniej pomocy w nauce dzieciom.

Projekt obejmujący dzieci, ich rodziców i dziadków oraz nauczycieli ma za zadanie polepszyć komunikację i wzajemne zrozumienie, a w efekcie współpracę między tymi grupami. Uczniowie mają okazję doświadczyć innych niż na co dzień form edukacji, dostosowanych do ich wieku i potrzeb. Wykonują eksperymenty, biorą udział w grach i zabawach interaktywnych, zdobywają wiedzę w niespotykany zazwyczaj sposób. Dorośli mają możliwość wzięcia udziału w spotkaniach z psychologami lub w specjalnie dla nich przygotowanych warsztatach, prowadzonych przez studentów. Studenci mają szansę sprawdzić się w niecodziennej dla nich roli nauczyciela.

Inauguracja projektu odbyła się w Dniu Nauczyciela, 14 października 2013 roku, w Szkole Podstawowej im. Tytusa i Jana Działyńskich w podpoznańskich Plewiskach. W zajęciach przeprowadzonych przez 54 studentów psychologii, kognitywistyki i biologii udział wzięło 576 dzieci z klas 0-VI. 12 listopada w Pyzdrach równolegle do warsztatów dla uczniów, odbyły się również dwa spotkania z rodzicami i nauczycielami w ramach „Akademii (dla) dorosłych”. Prof. A.I. Brzezińska przeprowadziła warsztat dotyczący współpracy rodziców ze szkołą. W zajęciach udział wzięło 42 nauczycieli i 20 rodziców. Do udziału w projekcie zgłosiło się dotąd ponad 60 szkół i ponad 12 tys. uczniów!