Laureaci Nagród Ministra Nauki
Wybitni polscy uczeni, których badania znane są na świecie oraz nauczyciele akademiccy, którzy są mistrzami dla młodych naukowców, zostali wyróżnieni prestiżowymi nagrodami.
– Naukowiec ma wiele społecznych ról do spełnienia. Jest wynalazcą, jest nauczycielem akademickim, a dzięki swym osiągnięciom staje się też autorytetem dla społeczeństwa. Dziś mam zaszczyt nagrodzić wybitnych polskich naukowców za nieprzeciętne wypełnianie tych różnych ról społecznych – mówiła była minister nauki prof. Barbara Kudrycka podczas gali wręczenia Nagród Ministra Nauki 2013 na Zamku Królewskim w Warszawie.
Minister podkreśliła, że polska nauka w ostatnich latach dokonała ogromnego skoku. Dzięki unijnym i budżetowym inwestycjom w infrastrukturę (ok. 26,7 mld zł) naukowcy mogą pracować w coraz lepszych warunkach. Polscy uczeni coraz częściej też uczestniczą w międzynarodowych projektach. Obecni są np. w CERN, budują wraz z innymi naukowcami XFEL. Biorą udział w europejskich projektach flagowych w ramach programu „Nowe Technologie i Technologie Przyszłości”.
Właśnie tacy naukowcy o wybitnym dorobku, których osiągnięcia znane są na arenie międzynarodowej, 13 listopada zostali uhonorowani prestiżowymi Nagrodami Ministra Nauki. Są one przyznawane w trzech kategoriach: badań podstawowych, badań na rzecz rozwoju społeczeństwa i badań na rzecz rozwoju gospodarki.
– Nauka różnymi narzędziami buduje lepszą przyszłość – podkreśliła prof. Barbara Kudrycka. – Praca laureatów nagród przyczynia się do rozwoju nowych technologii, poznania i zrozumienia wielu zjawisk społecznych i kulturowych, powstania fundamentalnych dzieł gwarantujących postęp w nauce. Wyniki ich badań są publikowane w prestiżowych czasopismach, wielokrotnie cytowane, a ośrodki naukowe, w których pracują, stają się znane w świecie – mówiła minister nauki.
Podczas uroczystości minister wręczyła także nagrody dla nauczycieli akademickich za całokształt dorobku, za wybitne osiągnięcia w opiece naukowej i dydaktycznej oraz wyróżnienia za osiągnięcia naukowe, dydaktyczne oraz organizacyjne. Wielu z nich to autorzy podręczników akademickich, ciekawych programów studiów, opiekunowie przełomowych prac doktorskich.
– W nauce nie ma postępu bez dobrej relacji mistrz-uczeń. Utalentowani młodzi ludzie potrzebują mistrzów, w których znajdują oparcie i z których doświadczenia i wiedzy mogą czerpać, którzy pomogą im zidentyfikować interesujące tematy badawcze – powiedziała prof. Barbara Kudrycka. – Młodzi potrzebują też wzorów przestrzegania wartości etycznych, standardów rzetelności w pracy uczonego, czy wiarygodności w prowadzeniu badań, bowiem złotą dewizą nauki jest racjonalizacja. Nauka wymaga głębokiego udokumentowania wszelkich naukowych hipotez i twierdzeń – podkreśliła prof. Kudrycka.
Kandydatów do Nagród Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego mogły zgłaszać rady naukowe, rady wydziałów lub organy reprezentujące inne jednostki naukowe, organizacje pozarządowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz nauki, a także prezes oraz poszczególne komitety Polskiej Akademii Nauk.
Przewodnicząca komisji oceniającej wnioski, prof. Maria Kruk-Jarosz, zwróciła uwagę na wysoki poziom prac i dokonań polskich naukowców: – Przekrój nadesłanych wniosków pokazał nam, jak ogromny jest wysiłek i osiągnięcia polskiej nauki. Nam udało się wybrać tych najlepszych z najlepszych – podkreśliła.