Przetarty szlak

Marian Gorynia

Strategia Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na lata 2013-2020 to już drugi dokument strategiczny przyjęty do realizacji w tej uczelni. Poprzedni, opracowany w 2009 roku, obejmował swym zakresem lata 2009-2013 i był jednym z pierwszych tego rodzaju dokumentów w uczelniach publicznych w Polsce. W 2009 roku plan strategiczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu był tworzony w sytuacji, gdy na rynku wydawniczym w zasadzie nie było pozycji literaturowych odnoszących się do projektowania i wdrażania strategii w publicznych szkołach wyższych w Polsce. Niełatwo było znaleźć także przykłady praktyczne odnoszące się do polskich uczelni. Można więc stwierdzić, że Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu „przecierał szlak” formułowania i wdrażania strategii w uczelni publicznej w Polsce.

Doświadczenia z projektowania i wdrażania Strategii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na lata 2009-2012, wsparte pogłębionymi studiami literaturami oraz badaniami empirycznymi nad zarządzaniem strategicznym w publicznych szkołach wyższych w Polsce, posłużyły do napisania monografii Model projektowania i wdrażania strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce (red. C. Kochalski), wydanej nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Publikacja stanowi zwieńczenie realizacji projektu badawczego finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Ciągłość i rozwój

Realizacja Strategii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na lata 2009-2012 zakończyła się planowo, z upływem grudnia 2012 roku. Zapewnienie ciągłości rozwoju strategicznego uczelni skłoniło władze rektorskie do uruchomienia z odpowiednim wyprzedzeniem prac nad kolejnym planem strategicznym, tym razem na kolejne osiem lat. Przyjęcie perspektywy strategicznej do 2020 roku było z góry zamierzone, po to aby najważniejszy dokument strategiczny uczelni wykraczał poza kadencję władz rektorskich. Takie podejście ma wzmacniać rozwój Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który dokonuje się ewolucyjnie i w sposób zrównoważony od 1926 roku.

Również przyjęcie 4-letniej perspektywy w poprzedniej Strategii, obejmującej swoim zakresem lata 2009-2012, było zamierzone. Miała ona charakter przede wszystkim modernizacyjny, przygotowujący do sprostania antycypowanym wyzwaniom, w tym wynikającym ze zmian demograficznych oraz konieczności działania w warunkach narastającej konkurencji na rynku edukacyjnym i naukowym.

Strategia Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na lata 2013-2020 została opracowana przez pracowników uczelni w ramach prac Zespołu ds. Strategii. Co ważne, w pracach brali udział przedstawiciele wszystkich grup zawodowych pracowników, łącznie ponad 20 osób, a sam dokument był wielokrotnie konsultowany z całym środowiskiem akademickim, w tym z doktorantami i studentami.

Strategia Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na lata 2013-2020 została uchwalona przez Senat 25 stycznia 2013 r. Stanowiła ona zwieńczenie wielomiesięcznych prac. Ostateczny kształt Strategii odzwierciedla Dom Strategiczny UEP (patrz rysunek).

Wizja i misja

Strategia Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na lata 2013–2020 zawiera: wizję rozwoju do 2020 roku, misję demonstrującą najważniejsze wartości uczelni, cele strategiczne, zestaw działań i decyzji służących osiągnięciu celów strategicznych oraz katalog mierników do pomiaru postępów w trakcie jej realizacji.

Zgodnie z zapisami wizji, „dzięki zaangażowaniu całej społeczności akademickiej umocniona zostanie silna pozycja naukowa i dydaktyczna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jako czołowa uczelnia ekonomiczna w Polsce Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu zwiększy swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. W 2020 roku będzie nowoczesnym i szeroko rozpoznawalnym uniwersytetem, który stwarza dogodne warunki do prowadzenia badań naukowych i kształcenia studentów i doktorantów. Priorytet będą miały te badania naukowe oraz kierunki i formy aktywności edukacyjnej, które umacniają PRESTIŻ Uczelni, dają wysokie szanse pozyskiwania źródeł finansowania oraz zapewniają absolwentom dobrą pozycję na konkurencyjnym rynku pracy.

Będąc jedną z najstarszych uczelni ekonomicznych w Polsce, poważaną za wysoką jakość prowadzonej działalności naukowej i edukacyjnej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu będzie dążył do wzmocnienia swojej roli opiniotwórczej i doradczej.

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu będzie instytucją sprawnie zarządzaną, która potrafi sprostać niekorzystnym tendencjom wynikającym z niżu demograficznego. Będzie Uczelnią wyznaczającą sobie takie cele, które umożliwiają jak najlepsze uwzględnienie potrzeb lokalnej, krajowej i międzynarodowej gospodarki. Jako atrakcyjny pracodawca, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu umożliwi realizację aspiracji pracowników, doktorantów i studentów Uczelni”.

Społeczność akademicka UE w Poznaniu, jako wspólnota, określiła swoją rolę, jaką chce pełnić na rzecz swoich interesariuszy. Dała temu wyraz w treści misji, w której czytamy, że chce „budować PRESTIŻ Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prowadzić badania naukowe, które istotnie wzbogacają wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych i  pokrewnych, a przez kształcenie studentów przygotowywać na wysokim poziomie kadry zdolne skutecznie sprostać wyzwaniom rynku pracy. Identyfikując się z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu, który jest jedną z czołowych uczelni ekonomicznych w Polsce o coraz większym znaczeniu na arenie międzynarodowej, chce zabierać głos opiniotwórczy i doradczy w istotnych sprawach gospodarczych”.

Naczelnymi wartościami Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu są:

P – prawda,

R – rzetelność,

E – efektywność,

S – szacunek,

T – transparentność,

I – innowacyjność,

Ż – życzliwość.

Cele strategiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu zostały sformułowane zgodnie z zasadą SMART (Simple, Measurable, Achievable, Relevant, Timely defined) co oznacza, że są: jednoznaczne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone. Głównymi celami strategicznymi są:

Stworzenie kompleksowej i przejrzystej oferty edukacyjnej, zorientowanej na potrzeby głównych interesariuszy UEP;

Osiągnięcie głównej pozycji wśród ekonomicznych ośrodków naukowych w Polsce (poprzez podniesienie jakości i umiędzynarodowienie badań naukowych);

Stanie się atrakcyjnym pracodawcą, zatrudniającym dzięki dobrym warunkom pracy kompetentną, pozytywnie umotywowaną, lojalną i zaangażowaną kadrę;

Stworzenie systemu skutecznej i efektywnej komunikacji z głównymi grupami interesariuszy UEP.

Osiągnięcie przyjętych do realizacji celów strategicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu będzie wymagało podjęcia wielu działań i decyzji. Zbiór takich działań i decyzji określono w Karcie strategicznej.

Prof. dr hab. Marian Gorynia, ekonomista, jest rektorem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.