Nie tylko ocenianie
Międzynarodowa konferencja językowa „Trends and Innovations in Teaching English as a Foreign Language”, zorganizowana 18 października przez PWSIiP oraz łomżyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, zgromadziła ok. 200 nauczycieli języka angielskiego z województwa podlaskiego oraz studentów filologii angielskiej z Łomży.
Dr Kirk S. Palmer z Uniwersytetu w Białymstoku zasugerował, że nauczyciel języka angielskiego stosujący teksty literackie boryka się z nikłymi umiejętnościami analitycznymi uczniów, niechęcią do zabierania głosu w klasie, koniecznością dokonywania wyboru pomiędzy „ilością” i „jakością” przetworzonego materiału. Zwrócenie uwagi na znaczenia imion, nazwisk lub zawodów głównych bohaterów pomaga uczniom zrozumieć tekst. Natomiast poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego dana informacja pojawia się w utworze?, zachęca uczniów do wejścia w rolę autora – edytora tekstu, dzięki czemu podwyższa się ich chęć aktywnego udziału w zajęciach.
Nieufność, bariera językowa, odmienność wcześniejszych doświadczeń edukacyjnych, wreszcie różnice kulturowe stanowią podstawę problemów akulturacji obcokrajowców w szkole polskiej. Natomiast praca z uczniem z zagranicy daje możliwość wykorzystania go jako źródła informacji o innej kulturze, jak również zdobycia kompetencji miękkich w zakresie międzykulturowości i relacji interpersonalnych – mówiła prof. Lucyna Aleksandrowicz-Pędich ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, autorka książki Literatura amerykańska w kształceniu nauczycieli języka angielskiego oraz redaktorka monografii W kanonie prozy amerykańskiej .
Nauczanie kooperatywne to metoda, która może być stosowana w każdej grupie wiekowej. Zwraca się w niej uwagę na aktywność uczniów, którzy pracują indywidualnie albo w grupach, odpowiadają za swoje postępy, równocześnie rozwijając kompetencje społeczne. Zadaniem nauczyciela jest przygotowanie procesu nauczania, obserwacja, wspomaganie uczących się i przekazywanie im informacji zwrotnej. Taką metodę kształcenia przedstawiła Ulrike Kledeehn-Gölner, nauczycielka języka angielskiego z Niemiec (na fot.).
Rachael Roberts z Wielkiej Brytanii, autorka podręczników do nauki języka angielskiego (IELTS Foundation , Premium B1 , New Total English Intermediate , Real Life Global Advanced Level ) podkreślała, że pozyskiwanie informacji zwrotnej nie może być traktowane jako zbędny dodatek do lekcji lub część zajęć, która może być pominięta, jeśli nauczycielowi brakuje czasu. Warto stosować monitoring i zadawać odpowiednio sformułowane pytania w celu uzyskania informacji o umiejętnościach uczniów. Ważna jest także informacja przekazywana przez nauczyciela uczniom, przy czym najmniej skuteczną dla podniesienia poziomu nauczania jej formą jest wystawianie ocen, a najbardziej – komentarz nauczyciela dotyczący postępów edukacyjnych ucznia.