Czytelnia czasopism

Małgorzata Pawełczyk

Inkubator przyszłości

Uroczyste otwarcie Inkubatora Medialno-Artystycznego w AK UMCS „Chatka Żaka” już za nami. Warto wiedzieć, że mowa o wyjątkowym na rynku Polski Wschodniej cyfrowym ośrodku twórczym, którego beneficjentami będą zarówno studenci, uczniowie, jak i artyści, ludzie mediów, a także użytkownicy nowych technologii. Inkubator wpisuje się – co z dumą podkreślają „Wiadomości Uniwersyteckie”, pismo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (nr 6/196/13) – w przestrzeń dialogu między edukacją, kulturą, sztuką i mediami. W budynku mieści się m.in.: sala widowiskowo-kinowa z funkcją kina 3D i systemem dźwięku przestrzennego Dolby Digital, studio telewizyjne, radiowe, montażownie, reżyserka wizji, dźwięku, wielozadaniowa pracownia komputerowa i charakteryzatornie, a także sale tłumaczeń symultanicznych oraz sale seminaryjne.

Poza zajęciami dydaktycznymi Inkubator może być wykorzystywany np. do organizowania koncertów, debat naukowych, multimedialnych wydarzeń kulturalnych i innych projektów. Wyposażenie techniczne Inkubatora robi wrażenie. Infrastruktura studia telewizyjnego umożliwia m.in. realizację programów „na żywo” wraz z równoczesną ich rejestracją, a także programów w celu późniejszej postprodukcji, łączenie obrazu rzeczywistego z wirtualnym, rejestrację wielościeżkową torów audio, nagrywanie zapowiedzi lektorskich i dubbing materiałów audio-wideo. W zespole studia TV wraz z reżyserką możliwy jest także nieliniowy montaż dźwięku i obrazu z dodatkiem grafiki i animacji oraz równoczesny podgląd materiałów reporterskich w trakcie realizacji programu. Do celów edukacyjnych posłuży pracownia komputerowa, wyposażona w 16 stanowisk do nauki zasad edycji i montażu materiałów audio i wideo. Koncerty, spektakle teatralne, widowiska z udziałem publiczności mogą odbywać się w sali widowiskowej.

Projekt „Przebudowa bazy dydaktycznej UMCS w Lublinie – Inkubator Medialno-Artystyczny” zrealizowano w ramach Osi Priorytetowej VIII Infrastruktura społeczna, którego celem jest zwiększenie potencjału regionalnego szkół wyższych, a także poprawa dostępu do bazy dydaktycznej. Projekt w 75% został sfinansowany z funduszy UE, a 25% to wkład własny UMCS.

Teoria inteligencji sukcesu

Światowej sławy ekspert w dziedzinie sztucznej inteligencji, inżynierii wynalazczości i edukacji, prof. Tomasz Arciszewski z George Mason University w Fairfax (USA), odwiedził Politechnikę Krakowską – informuje „Nasza Politechnika” (nr 7-8/119-120/13). Prof. Arciszewski, opierając się na teorii inteligencji sukcesu Sternberga, przekonuje, że inteligencja twórcza nie jest uwarunkowana genetycznie, lecz można się jej nauczyć i świadomie rozwijać. Podczas pobytu w Politechnice Krakowskiej Arciszewski wygłosił serię wykładów poświęconych głównie problemowi kształcenia twórczych inżynierów, którzy będą zdolni sprostać wyzwaniom XXI wieku.

Piotr Przecherski, doktorant Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej, został laureatem Konkursu Małopolski Inkubator Pomysłowości 2013 – czytamy dalej w „Naszej Politechnice”. Jury doceniło jego propozycję wprowadzenia na rynek nowego produktu – pływającego urządzenia do badań głębokościowych zbiorników wodnych. Obecnie trwają przygotowania w pełni zautomatyzowanego prototypu. Za jego pomocą można wykonywać precyzyjne pomiary głębokościowe w jeziorach i rzekach, a nakłady, jakich takie badania wymagają, są niższe w stosunku do metod tradycyjnych. I co ważne, na kadłubie pływającej jednostki można montować, w zależności od potrzeb zleceniodawcy, różnego rodzaju czujniki. W przypadku takiej specjalistycznej penetracji głębiny przestaną mieć jakiekolwiek tajemnice.

Małgorzata Pawełczyk