Dynamiczna hybrydyzacja
Podczas otwarcia XXI Konferencji Redaktorów Gazet Akademickich prof. Wiesław Banyś, rektor Uniwersytetu Śląskiego, przedstawił swoją wizję funkcjonowania czasopisma w strukturze uczelni. Widzi on gazetę w hybrydowym systemie informacyjnym obok Internetu i innych uczelnianych mediów, związaną z działem promocji. Informacje przekazywane przez uczelnię powinny mieć charakter hybrydowy, tj. trafiać równocześnie w do różnych środków przekazu w odpowiednich dla nich formach, aby zwiększyć zasięg i skuteczność ich oddziaływania. W tym kontekście prof. Robert Tomanek, prorektor UEK, podkreślał potrzebę zdynamizowania przepływu informacji przy zachowaniu ich jakości. Szybkość przekazu prowadzi bowiem często do utraty jakości przekazywanych treści. Oba rektorskie wystąpienia są ważnymi wskazówkami dla redaktorów czasopism akademickich: dziś gazeta musi działać szybciej niż dawniej, starając się zachować pierwotną jakość. Musi być obecna także w Internecie, gdzie najłatwiej znaleźć nowe treści, nie zaniedbując wersji drukowanej, która wciąż ma wielu zwolenników. Musi w końcu być kompatybilna z przekazem informacji, które płyną z innych jednostek uczelnianych, w tym z działu promocji uczelni.
Jak zwykle, największym zainteresowaniem uczestników cieszyły się szkolenia językowe oraz z zakresu typografii. Dr Katarzyna Wyrwas z Poradni Językowej UŚ przedstawiła różnego rodzaju błędy językowe, które znalazła w przekazanych jej czasopismach uczelnianych. Dr Tomasz Kipka, adiunkt w Katedrze Projektowania Graficznego UŚ, mówił na temat projektowania okładek. Wśród wielu cennych uwag zabrakło szerszego i bezpośredniego odniesienia do gazet uczelnianych. Dr hab. Tomasz Bierkowski z katowickiej Akademii Sztuk Pięknych wyłożył znaczenie typografii nie tylko dla estetyki czasopisma, ale zwłaszcza dla poprawy przekazu treści. W tej prelekcji odniesienia do czasopism uczelnianych były bezpośrednie. We wszystkich prezentacjach zabrakło elementu warsztatowego. Byłoby lepiej, gdyby uczestnicy zostali podzieleni na grupy i te same prezentacje odbyły się w mniejszych, z natury bardziej interaktywnych zespołach. Liczba pytań zgłaszanych do prelegentów świadczy dobitnie o tym, że w przyszłości należy przyjąć konwersatoryjną bądź warsztatową koncepcję organizacji konferencji.
I jeszcze jeden wątek na zakończenie. Pierwszego dnia odbyła się dyskusja na temat... no właśnie, nie wiem jaki. Miała być o skutecznym promowaniu nauki, jednak uczestnicy konferencji skierowali ją na zupełnie inne tory – chcieli rozmawiać o zadaniach i kształcie czasopism uczelnianych. Najwidoczniej elementu poświęconego temu zagadnieniu zabrakło w programie obrad. To wskazówka dla organizatorów przyszłorocznego szkolenia redaktorów. Dobrym wzorem są tu warsztaty pracowników biur promocji i rzeczników prasowych, organizowane przez Stowarzyszenie PROM.
KRGA zorganizowały w dniach 3-6 września redakcja „Gazety Uniwersyteckiej” UŚ (Agnieszka Sikora) i Marcin Baron, rzecznik prasowy UEK.