×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich

Zmienić prezesa

Rektorzy uczelni akademickich spotkali się w kwietniu na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, która w tym roku obchodzi stulecie utworzenia (działalność rozpoczęła kilka lat po utworzeniu z powodu wybuchu pierwszej wojny światowej). Jako pierwsza podczas obrad zabrała głos prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – Najważniejsze jest teraz dobre przygotowanie do przyjęcia i wykorzystania środków unijnych w okresie 2014-2020 – powiedziała. Minister nauki szczegółowo przedstawiła obszary, w jakich nauka mogła będzie uzyskać finansowanie. Akcentowała tworzenie silnych struktur badawczych w różnych formach oraz współpracę nauki z gospodarką.

W tym kontekście na drugi plan zeszła kwestia utworzenia Polskiej Agencji Wymiany Akademickiej. – Bez pomocy pani minister nie uda się nam internacjonalizacja kształcenia – mówił prof. Izdebski, sekretarz Polskiej Komisji Akredytacyjnej. – Będziemy w tym zakresie współpracować z rektorami – zapewniała min. Kudrycka.

Prof. Wiesław Banyś, przewodniczący KRASP, wyraził uznanie dla minister Kudryckiej za starania o środki na podwyżki płac. Okazało się, że do ostatniej chwili były one zagrożone. – Gdyby nie reytanowski gest pani minister, tych podwyżek by nie było – mówił.

Prof. Jan Szmidt, rektor Politechniki Warszawskiej, przypomniał problem zamówień publicznych. – Spotykamy się z niezrozumieniem w Urzędzie Zamówień Publicznych – przyznała min. Kudrycka. – Będziemy wnioskować do premiera o zmianę prezesa urzędu – zapewniał prof. Banyś.

Poinformowano o utworzeniu przez Fundację ds. Jakości Kształcenia Akademickiej Komisji Akredytacyjnej (czytaj poniżej). Podjęto problem wynagrodzeń w programach europejskich. Nie odzyskujemy składki, jaką wpłacamy do programów m.in. z powodu niższych niż na Zachodzie wynagrodzeń. Prorektor Politechniki Śląskiej zaproponował stawki 3,5 tys. euro dla adiunktów i 5 tys. euro dla profesorów. Przedstawił zasady obowiązujące w tym zakresie w Horyzoncie 2020 . Zaproponował tworzenie na uczelniach etatów badawczych oraz zmiany prawne, które umożliwią racjonalną politykę kadrową, w tym zwolnienia z konkursów na stanowiska.

Dużą wagę poświęcono współpracy z gospodarką. Przedstawiciele wielkich instytucji finansowych mówili o swoich oczekiwaniach wobec absolwentów. Żaden nie spodziewał się, że uczelnia zapewni mu wykwalifikowanego pracownika. Raczej osobę, która będzie odpowiedzialna, otwarta na dalsze kształcenie i pracę zespołową. Oczekiwano nastawienia absolwenta na wynik i na klienta. Uczelnia powinna uczyć kreatywności i elastyczności – mówili przedstawiciele biznesu. Jakub Wojnarowski z „Lewiatana” miał na ten temat odrębne zdanie. Przypomniał, że sektor finansowy to tylko 200 tys. osób. Większość absolwentów trafi do małych i średnich przedsiębiorstw, które nie zawsze stać na kształcenie pracowników. Poszukują one absolwentów, którzy natychmiast podejmą pracę. Wszyscy zwracali uwagę na konieczność poprawienia organizacji praktyk studenckich. Prof. Łodygowski, rektor Politechniki Poznańskiej, opowiedział o programie studiów dualnych, jaki uczelnia ma realizować we współpracy z Volkswagenem. – Powinniśmy kształcić nie pracowników, ale pracodawców – mówiła prof. Katarzyna Chałasińska-Macukow, honorowa przewodnicząca KRASP.

Drugi problem dyskutowany z biznesem to komercjalizacja wyników badań. – Musimy mieć co komercjalizować – zauważył prof. Wojciech Nowak, rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Nie wiemy nawet, jaka jest wartość wyników naszych badań – wtórował mu prof. Słomka, rektor AGH. Podkreślano, ze transfer technologii musi się przedsiębiorcom opłacać. Brakuje nam odpowiednich rozwiązań prawnych i podatkowych.

Przedstawiciele NCN i NCBR mówili o propozycjach tych instytucji. Prof. Marcin Pałys, rektor UW, stwierdził, że granty mogą być wehikułem wiodącym do uczelni badawczych. Dyskutowano o rankingach i promocji uczelni.