×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej

Problem ulg na komunikację

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym w art. 188 ust. 1 przyznaje studentom prawo do korzystania z 50 proc. ulgi na przejazdy publicznymi środkami komunikacji miejskiej. Jednakże część samorządów terytorialnych nie stosuje go lub stosuje w niepełnym zakresie.

Jedynym warunkiem koniecznym do korzystania z ulg na przejazdy publiczną komunikacją miejską jest posiadanie statutu studenta („studentem jest osoba od momentu immatrykulacji i złożenia ślubowania do dnia ukończenia studiów/skreślenia z listy studentów”). Ustawa nie przewiduje w tym zakresie żadnych dodatkowych wymogów. Brak również przepisów, które upoważniałyby jakikolwiek podmiot do określenia takich wymogów. Interpretację taką potwierdziło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Oznacza to, iż wprowadzenie dodatkowych warunków w drodze innej niż ustawowa (np. przez radę miasta) jest działaniem bezprawnym i naruszającym prawa studenta. Sytuacja taka miała miejsce m.in. w Świnoujściu, gdzie rada miasta pozbawiła możliwości korzystania z ulg na przejazdy publiczną komunikacją miejską studentów, którzy ukończyli 26. rok życia. Po interwencji rzecznika praw studenta prezydent miasta podjął działania w kierunku zmiany zakwestionowanego ograniczenia. W toku jest też sprawa studentki, której w Suwałkach naliczona została kara za jazdę z biletem studenckim pomimo ukończenia 26. roku życia.

Jak wynika z analizy regulaminów przewoźników komunikacji miejskiej, ograniczenie wiekowe jest najczęściej występującym. Samorządy tłumaczą to przyjęciem analogicznych rozwiązań jak w przypadku ulg na przejazdy kolejami. Jednak ograniczenia w korzystaniu z ulgi na przejazdy PKP regulowane są na poziomie ustawowym.

Innym problemem są uprawnienia absolwentów studiów pierwszego stopnia. Od października 2011 roku otrzymali oni prawo do korzystania z powyższych ulg do 31 października roku, w którym ukończyli studia. Nie znajduje to jednak potwierdzenia w regulaminach przewoźników miejskich.

W reakcji na coraz częstsze skargi dotyczące wprowadzania różnego rodzaju ograniczeń praw studentów do korzystania ze zniżek na przejazdy publiczną komunikacją miejską oraz nie wywiązywania się przez miasta z ich ustawowych obowiązków rzecznik praw studenta oraz Parlament Studentów RP dokonają szczegółowej analizy przepisów regulujących te uprawnienia w poszczególnych samorządach, a przypadku stwierdzenia nieprawidłowości będą wnioskować o ich zmianę.