O uczeniu skutecznym i nietuzinkowym
Jak wykorzystać telefon komórkowy w rozwijaniu sprawności mówienia, jak skutecznie poprawiać błędy, by nie zniechęcić, a wręcz zachęcić ucznia do nauki języka obcego? O tych i innych zagadnieniach dyskutowali uczestnicy międzynarodowej konferencji naukowo-dydaktycznej Mówienie w języku obcym – perspektywa psycholingwistyczna i socjolingwistyczna , która odbyła się w maju w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Koninie.
Była to już trzecia konferencja dotycząca uczenia się i nauczania mówienia w języku obcym. Poświęcono ją rozważaniom o przyswajaniu, przetwarzaniu oraz wykorzystywaniu języka przez ludzki umysł oraz o społecznym znaczeniu systemu językowego i używania języka.
Merrill Swain z University of Toronto zapoznała zebranych z nowym konceptem w dydaktyce – refleksją słowną (z ang. languaging). Wyjaśniła, że działa ona jako pośrednik pomiędzy językiem, także językiem obcym, a myśleniem i percepcją, co pomaga uczniowi przyswajać wiedzę efektywniej. Przedstawiła serię badań, które wykazały, że refleksja słowna jest pomocna także w wielu innych dziedzinach.
Referat na temat zależności między sprawnościami mówienia w języku obcym a indywidualnymi różnicami wśród uczniów przedstawiła Judith Kormos z Lancaster University. Podkreśliła, że mimo wielu badań nad indywidualnymi różnicami wśród uczniów, rzadko kiedy zostały one przeanalizowane z perspektywy psycholingwistycznej. Z tego względu skupiła się na zależności pomiędzy mówieniem w języku obcym a zdolnościami ucznia, jego pamięcią operacyjną oraz krótkotrwałą pamięcią fonologiczną.
Założeniem Pauline Foster z St. Mary’s University College w Londynie było sprawdzenie, czy otoczenie ma wpływ na to, jak studenci mówią w języku obcym. Przedstawiając ilościowe oraz jakościowe wyniki swojego badania, prof. Foster doszła do wniosku, że otoczenie, w tym wypadku klasa i pracowania analityczna, ma wpływ na zachowanie oraz ocenę uczniów podczas analizy ich sprawności z mówienia.
Prezentacja prof. Przemysława Krakowiana z Uniwersytetu Łódzkiego miała przekonać uczestników konferencji o znaczeniu technologii informacyjnej w nauce języków obcych. Jest ona wykorzystywana także do oceny postępów w nauce języków obcych.
Ema Ushioda z Uniwersytetu z Warwick mówiła o roli motywacji w nauczaniu (nie tylko) języków obcych. Przedstawiła różnorodne koncepcje motywacji w dydaktyce oraz jej wpływ na proces nauki mówienia w języku obcym. Nawiązując do procesu mówienia, podkreśliła wagę zwiększania u uczniów pewności siebie oraz zmniejszanie niepokoju podczas lekcji, gdyż takie praktyki pozwalają zwiększyć motywację ucznia, promują autonomiczne podejście do nauki oraz mają istotny wpływ na poprawę sprawności mówienia.
Sesje tematyczne dotyczyły szczegółowych aspektów nauczania języka obcego, np. wpływu indywidualnych różnic uczniów na mówienie w języku obcym, teoretycznych aspektów uczenia mówienia, techniki nauczania mówienia, podsystemów języka i nauczania mówienia, strategii komunikacyjnych, oceniania sprawności mówienia czy roli technologii w nauczaniu mówienia. Dyskutowano m.in. o roli telefonu komórkowego w rozwijaniu sprawności mówienia, efektywności różnych sposobów poprawiania błędów w rozmowie z uczniem, czynnikach warunkujących przyswajanie fonetyki języka francuskiego jako języka trzeciego przez polonofobów.
Konferencję zorganizowały: Instytut Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie oraz Zakład Filologii Angielskiej WP-A UAM w Kaliszu.