Konkurencja w akredytacji
Zarząd Fundacji na rzecz Jakości Kształcenia powołał, jako element struktury fundacji, Akademicką Komisję Akredytacyjną. Tym samym zrobiony został pierwszy krok na drodze do wprowadzenia środowiskowej agencji akredytacyjnej, która wzbogacałaby istotnie polski krajobraz instytucji zajmujących się rozwijaniem kultury jakości kształcenia w szkołach wyższych.
Projekt utworzenia AKA był jedną z ważniejszych inicjatyw Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Prezydium KRASP już w grudniu 2010 roku powołało specjalny zespół, który miał przygotować koncepcję nowej, środowiskowej instytucji akredytacyjnej. Zespół ten (w skład którego wchodzili profesorowie: Leszek Pączek jako przewodniczący, Bohdan Macukow, Krystyna Mazurek-Łopacińska oraz Marek Wąsowicz) zaproponował, by w pierwszej kolejności utworzyć fundację, której celem byłoby dobrze zorganizowane i merytorycznie pogłębione zagospodarowanie przestrzeni jakości kształcenia w polskich uniwersytetach i całym środowisku akademickim. Jednym z narzędzi działania takiej fundacji (ale nie jedynym!) powinna stać się instytucja akredytacyjna nawiązująca do doświadczeń środowiskowych komisji akredytacyjnych, takich jak Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Komisja Akredytacyjna Uczelni Technicznych, Komisja Akredytacyjna Uczelni Medycznych czy komisja akredytacyjna kierunków ekonomicznych działająca przy Fundacji Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. Dorobek tych ciał akredytacyjnych jest pokaźny, a niektóre z nich, jak UKA, cieszą się dużym prestiżem w środowisku uniwersyteckim. Chodziło więc o to, by nie uronić nic ze znaczenia i dokonań środowiskowych komisji, ale jednocześnie nadać środowiskowej akredytacji nowy impuls. Chodziło także o to, by wzbogacić polską przestrzeń szkolnictwa wyższego o nową instytucję, która mogłaby aplikować do Europejskiego Rejestru Agencji Akredytacyjnych i tym samym ograniczyć (zgodnie z zaleceniami instytucji europejskich) monopol Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Nowelizacja z 2011 roku ustawy o szkolnictwie wyższym, wprowadzająca w art. 55 ust. 1 pkt 3 nowe zadania dla KRASP (wspieranie działań na rzecz podnoszenia jakości kształcenia, co może być realizowane poprzez środowiskowe komisje akredytacyjne), stanowiła dobrą podstawę prawną dla przygotowywanych projektów. Propozycje zespołu spotkały się z aprobatą Prezydium KRASP i w maju 2011 roku Zgromadzenie Plenarne KRASP w Bydgoszczy podjęło uchwałę inicjującą procedurę tworzenia fundacji i powołania AKA.
Utworzenie fundacji zajęło, z powodów formalnoprawnych, wiele czasu, ostatecznie jednak z początkiem bieżącego roku mogła ona podjąć pierwsze czynności. Należało do nich powołanie AKA i nadanie jej regulaminu. Po jego zatwierdzeniu w kwietniu br. przez Prezydium KRASP regulamin wszedł w życie i stanie się podstawą dalszych kroków organizacyjnych. Należy przypuszczać, że w przyszłym roku kalendarzowym AKA osiągnie pełną gotowość operacyjną i będzie mogła przystąpić do pierwszych działań ewaluacyjnych.
W czasie ostatniego Zgromadzenia Plenarnego KRASP w Krakowie uczestnicy podjęli dwie uchwały wyrażające zadowolenie z utworzenia Fundacji na rzecz Jakości Kształcenia i powołania Akademickiej Komisji Akredytacyjnej, i zawierające apel do uczelni tworzących KRASP o maksymalne wykorzystanie, w imię rozwijania i propagowania kultury jakości kształcenia w naszych uczelniach, oferty obu tych instytucji.