Dlaczego dzieci „uciekają” rodzicom?
Problemy wychowawcze we współczesnym świecie różnią się nieco od tych, z którymi do czynienia miały poprzednie pokolenia. Dziś na plan pierwszy wysuwają się przede wszystkim te związane z zażywaniem przez młodzież środków zmieniających świadomość (leków, dopalaczy), cyberprzemoc i ryzykowne zachowania seksualne. Wśród czynników etiologicznych współczesnych zaburzeń wychowawczych i nowych uzależnień na pierwszy plan wysuwają się: powszechny upadek autorytetów oraz degradacja wartości rodziny jako naturalnego środowiska dojrzewania fizycznego, emocjonalnego, duchowego i społecznego młodych ludzi. W ultraszybkim świecie rodzice i szkoła skupiają się na osiągnięciach dzieci, a nie na procesie ich wychowywania. Tymczasem to właśnie rodzina jest pierwszym źródłem informacji o relacjach międzyludzkich i wzorcem do naśladowania. Dlatego wszelka działalność profilaktyczna powinna być skierowana przede wszystkim do rodzin i rodziców. 23 marca, w ramach IX Festiwalu Nauki Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, wykład Dlaczego dzieci „uciekają” rodzicom? poprowadził prof. Mariusz Jędrzejko. Jest on pedagogiem, socjologiem, dyrektorem Mazowieckiego Centrum Profilaktyki Uzależnień, profesorem Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Jest twórcą pojęć „dopalacze” i „galerianki” oraz współautorem „Identyfikatora narkotyków”. Od wielu lat prowadzi badania naukowe nad zjawiskami narkomanii, prostytucji nieletnich oraz cyberholizmem.
Festiwal Nauki to popularno-naukowe cykliczne przedsięwzięcie, które WSB zainicjowała w 2005 roku. W ramach festiwalu odbywają się debaty panelowe, wykłady, prezentacje, pokazy, laboratoria, warsztaty, spotkania autorskie, wystawy, koncerty, zawody sportowe i inne spotkania o charakterze naukowym, kulturalnym i artystycznym. W charakterze prelegentów występują wykładowcy, dziennikarze oraz pasjonaci nauki z całego kraju. Każdorazowo w WSB, na wydziałach zamiejscowych oraz w instytucjach partnerskich przedsięwzięcia gości ponad 60 prelegentów. Co roku zwiększa się liczba odbiorców inicjatywy, w ciągu dziewięciu edycji ich liczba sięgnęła 90 tysięcy.