Komu dyplom, temu praca?

Prof. Barbara Kudrycka

Najnowszy raport Bilans Kapitału Ludzkiego 2012 , powstały przy współpracy PARP i Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, potwierdza tylko dotychczasową politykę państwa, aby optymalizować liczbę absolwentów tych kierunków, które są najbardziej pożądane na rynku pracy.

Cieszy fakt, że bezrobocie wśród absolwentów matematyki, budownictwa czy informatyki to jedynie 5 proc., jednak w tym programie nie chodzi wyłącznie o bieżące statystyki. Najważniejsza jest przyszłość, a ta w dającym się przewidzieć przedziale czasowym wygląda na coraz lepszą dla specjalistów z dziedzin nauk ścisłych, czyli matematycznych, przyrodniczych i technicznych. W tych kierunkach rozwija się nie tylko polska, ale także europejska gospodarka. Nowe technologie i ścisła współpraca nauki z gospodarką to prawdziwe „oczko w głowie” całej Unii Europejskiej, czego odzwierciedlenie znaleźć można w planach nowej perspektywy finansowej UE.

Raport jest optymistyczny nie tylko dla absolwentów i studentów kierunków ścisłych. Otóż okazuje się, że wbrew obiegowej opinii dyplom w znalezieniu pracy nie tylko nie przeszkadza, ale znacznie pomaga na rynku pracy. Wśród młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć pracy, tych z wyższym wykształceniem jest znacznie mniej procentowo niż absolwentów techników, liceów czy zasadniczych szkół zawodowych. Może więc etykieta „fabryk bezrobotnych”, jaką obdarza się zbyt często uczelnie, jest mocno przesadzona. Nie oznacza to oczywiście, że wolno zaprzestać dalszych zmian w kierunku dopasowywania kierunków studiów do rynku pracy. Aby lepiej przygotować absolwentów do wejścia na rynek pracy, powinniśmy kontynuować dotychczasowe kroki, m.in. konkursy na nowe kierunki studiów, kompetencji kadry akademickiej, staże i zajęcia dodatkowe dla studentów. Będziemy przyglądać się bacznie losom absolwentów, na podstawie informacji z Akademickich Biur Karier, Urzędów Pracy i raportów, takich jak wspomniany na początku Bilans Kapitału Ludzkiego 2012 . Każdy młody człowiek w Polsce zasługuje na dobry początek kariery zawodowej.

Tekst ukazał się 26 marca w rubryce „Zdaniem Ministra” na www.nauka.gov.pl.