Bezpieczniej na krajówkach
Podczas Międzynarodowego Kongresu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego we Wrocławiu naukowcy z Politechniki Gdańskiej przedstawili nową mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce. Naukowcy wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej przeanalizowali ryzyko na drogach krajowych w Polsce w latach 2009-2011. Z badań wynika, że bezpieczeństwo na krajówkach się poprawiło.
– Najwięcej dróg o nieakceptowanym poziomie ryzyka występuje w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim, a najmniej w województwie wielkopolskim, śląskim i podlaskim. Najbardziej niebezpiecznymi są odcinki na drogach nr: 35, 7 oraz 82, a najbardziej bezpieczne są autostrady A2 i A1 – wylicza dr hab. inż. Kazimierz Jamroz z Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. – Największymi zagrożeniami powodującymi nadal wysokie ryzyko są wypadki związane z: najechaniem na pieszego, zderzeniami bocznymi i czołowymi, nadmierną prędkością oraz spowodowane przez młodych kierowców – dodaje.
Mapa ryzyka obrazuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym. Ryzyko indywidualne mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek.
Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2009-2011 wynika, że 34 proc. długości dróg krajowych to czarne odcinki, co stanowi 1/3 długości wszystkich dróg krajowych. Obecnie jest ich o 4,4 tys. km mniej, niż w okresie 2005-2007, kiedy rozpoczęto systematyczne badania ryzyka EuroRAP w Polsce. Wówczas czarne odcinki stanowiły 60 proc. długości dróg krajowych. 68 proc. długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki. To 17 proc. mniej niż w latach 2005-2007. 46 proc. wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na drogach krajowych miało miejsce na czarnych odcinkach. To o 25 proc. mniej niż w latach 2005-2007. 14 proc. długości dróg krajowych – o 9 proc. więcej niż w latach 2005-2007 – spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP. Są to głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych.
Mapę opracowano w oparciu o dane zebrane przez policję. W okresie 2009-2011 na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 9,8 tys. poważnych wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi. Zginęło w nich 4,3 tys. osób, a 8,4 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 9,8 mld zł. W stosunku do okresu 2005-2007 liczba poważnych wypadków na drogach krajowych spadła o 23 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 28 proc., mimo iż łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 9 proc.
– Te korzystne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym (w latach 2009 i 2010) oraz pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego – uważa K. Jamroz.
Oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego, opracowano również mapy mierzące najczęstsze przyczyny wypadków oraz mapę ryzyka wypadków spowodowanych zmęczeniem lub zaśnięciem kierowcy. Wkrótce ukażą się także szczegółowe informacje o ryzyku na drogach każdego z województw.