×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży

Połóż się na torach

Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży

W dniach 5-6 października Instytut Informatyki i Automatyki PWSIiP, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży i Oddział Podlaski Polskiego Towarzystwa Informatycznego zorganizowały Podlaską Konferencję Technologie informacyjne i komunikacyjne dla edukacji – TIKE 2012.

O zagrożeniach spowodowanych przez gry komputerowe i identyfikowanie się młodzieży z bohaterami świata wirtualnego mówili prof. Józef Bednarek i dr Anna Andrzejewska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Pokazali wstrząsające przykłady zachowań młodych chłopców, wśród których kładzenie się na torach kolejowych pod przejeżdżający pociąg lub też nakłanianie kolegi, by był twardzielem i przebiegł tuż przed pędzącym pociągiem, nie były najbardziej szokującymi. Uczestnicy konferencji uznali, że tego typu prezentacje powinni oglądać rodzice.

Martyna Różycka i Zuzanna Polak z NASK przeprowadziły pokazową lekcję na temat radzenia sobie z cyberprzemocą, gdy nastolatek znajdzie się w sieci agresji. Dr Marek Dudek z NASK mówił o sposobach reakcji na nielegalne i szkodliwe treści w Internecie na podstawie doświadczeń zebranych przez zespół Dyżurnet.pl. Jest to działający w NASK punkt kontaktowy (hotline), który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie: np. pornografii z udziałem małoletnich, nawoływania do nienawiści na tle rasowym. Ponad 80 proc. stron prezentujących seksualne wykorzystywanie dzieci, rzeczywiście dokumentujących wykorzystanie prawdziwego dziecka w świecie realnym, zostaje usunięta z serwerów w ciągu tygodnia od chwili podjęcia interwencji dzięki dobrej współpracy zespołu Dyżurnet.pl z organami ścigania oraz z administratorami i właścicielami serwisów internetowych.

Piotr Bisialski i Wojciech Wrzesień przypomnieli, jakie podstawowe elementy, dostępne dla każdego użytkownika komputera podłączonego do Internetu, pozwalają uniknąć wielu kłopotów. Podczas warsztatów można było je samodzielnie przetestować. Prof. Maciej M. Sysło (UWr, UMK) zauważył, że choć polscy uczniowie i studenci odnoszą duże sukcesy w konkursach informatycznych, to badania Agendy Cyfrowej UE pokazują, że w zakresie umiejętności programowania zajmują oni (w wieku 16-24 lat) 22. miejsce wśród 30 państw Europy.

Jerzy Chodnicki z III Liceum Ogólnokształcącego w Łomży zapytał Czy narzędzia IT oduczają myślenia?. W czasie edukacji matematycznej wbijamy dzieciom do głowy formułki i algorytmy, które są natychmiast zapominane po skończeniu edukacji, albowiem dziś, w epoce komputerów, nie mają żadnego znaczenia. Pokłosiem namysłu nad tą sytuacją była ewolucja modelu kształcenia matematycznego w wielu krajach. Niestety, u nas zmieniło się bardzo niewiele. W dalszym ciągu królują algorytmy oraz pamięciowe nauczanie reguł. Ten styl nauczania matematyki wzmacniany jest przez model egzaminów zewnętrznych.

Były poruszane również tematy bardzo techniczne, jak zaprezentowany przez Grzegorza Rubina z PWSIiP w Łomży Dobre praktyki, narzędzia i metody dydaktyczne w nauczaniu technologii sieciowych. Jednym z takich narzędzi jest MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) – darmowa aplikacja internetowa, która może być wykorzystana przez nauczycieli podczas przygotowywania i przeprowadzania lekcji.

Romuald Kotowski