Laboratorium wychodzi na drogi
Budowlana passa na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim trwa. Zaczyna się nowa ważna inwestycja – budowa laboratorium drogownictwa. Będzie to obiekt o powierzchni ponad 1 tys. m2 jednokondygnacyjny, o elewacji z czerwonej cegły, z dachem dwuspadowym, pokrytym dachówką ceramiczną. Ponieważ sąsiaduje z historyczną zabudową Kortowa, władze uczelni zadecydowały, aby wyglądem do niej nawiązywał. Budowa zaczęła się w marcu, a zakończy w grudniu 2012 r.
Laboratorium drogownictwa to absolutna nowość na uczelni i drugie takie w regionie. Inwestycja obejmuje także zakup aparatury naukowo-badawczej oraz oprogramowania. Będzie to: mikroskop, rotacyjna, dwustopniowa, olejowa pompa próżniowa wraz z akcesoriami, urządzenie do regeneracji zabrudzonych rozpuszczalników, przenośne urządzenie umożliwiające pomiary statycznych i dynamicznych kątów zwilżania, szybkości absorpcji i pomiary napięcia powierzchniowego oraz wyznaczanie energii powierzchniowej. Do tego dojdzie zestaw przyrządów do pomiaru przepuszczalności pary wodnej, zestaw urządzeń do nieniszczących badań wytrzymałości betonu na ściskanie w konstrukcjach nowobudowanych i istniejących, zestaw przyrządów do badań cieplno-wilgotnościowych w fizyce budowli i program do obliczeń fizycznych.
– Placówka będzie prowadzić różnorodne badania dotyczące zarówno techniki budowy dróg, jak i nowoczesnych materiałów do ich budowy. Dzięki odpowiedniej aparaturze będziemy mogli także badać istniejące drogi i budowle drogowe. Ponieważ możliwości kontrolne niepomiernie wzrosną dzięki zakupionym urządzeniom, przewiduję podniesienie jakości wykonania dróg w regionie – zapewnia prof. Robert Wójcik, kierownik Katedry Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli na Wydziale Nauk Technicznych UWM.
Drugim celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia studentów. Już obecnie inżynierowie budowy dróg są rozchwytywani „na pniu”.
Wartość projektu wynosi ponad 4,8 mln zł, z czego większość to środki Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007–13.