×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Polskie uczelnie promują się za granicą

Uruchomiona w marcu tego roku kampania wizerunkowa Ready, Study, Go! Poland ruszyła pełną parą. Budując system promocji studiów zwracamy uwagę na to, że zagraniczni studenci, rozważając decyzję o studiowaniu w Polsce, kierują się nie tylko marką i ofertą uczelni, ale także wizerunkiem miasta, regionu i kraju. W związku z tym Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało spójny system wizualizacyjny dla stoiska narodowego, na którym wszystkie chętne szkoły wyższe mogą promować swoją ofertę studiów. Jak zapewniła minister nauki prof. Barbara Kudrycka, resort rozpoczął też prace nad konkursem grantowym, który pozwoli uczelniom pozyskać dodatkowe środki na oryginalne i innowacyjne działania promocyjne. Pracownicy uczelnianych biur promocji i biur współpracy zagranicznej będą też mogli uczestniczyć w szkoleniach i wykładach z udziałem ekspertów z Europy i świata. MNiSW przygotowało też publikacje zachęcające do wyboru polskich uczelni w języku angielskim, ukraińskim i chińskim.

Resort sfinansuje w tym roku stoisko narodowe na pięciu prestiżowych targach i konferencjach edukacyjnych na całym świecie. Pierwszą imprezą z tego cyklu były targi edukacyjne w Kijowie, które odbyły się pod koniec marca. Stoisko narodowe, zorganizowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, otworzył ambasador RP na Ukrainie Henryk Litwin. W ciągu ostatnich trzech lat liczba studentów z Ukrainy wzrosła w Polsce aż trzykrotnie. Dziś studiuje ich u nas już ponad sześć tysięcy i stanowią najsilniejszą zagraniczną reprezentację w polskich szkołach wyższych. Najchętniej wybierają kierunki techniczne, filologiczne i ekonomiczne. Tłumnie odwiedzane przez młodych Ukraińców targi w Kijowie uroczyście otworzył ukraiński minister edukacji i nauki Dmytro Tabacznyk. – Polska jest otwarta na studentów z Ukrainy. Naszym atutem jest bliskość, atrakcyjny koszt studiów i – co istotne – europejski dyplom oraz możliwość wykorzystania podczas pobytu w Polsce europejskich programów oświatowych – podkreślał w swoim wystąpieniu polski ambasador Henryk Litwin. Obok stoiska narodowego prezentowały się m.in. projekty Study in Poland, Study in Warsaw oraz indywidualne uczelnie. – Polska ma dla obywateli Ukrainy bogatą i zróżnicowaną ofertę programów stypendialnych. Ze szczególną satysfakcją obserwujemy intensywnie rozwijającą się współpracę dwustronną między polskimi i ukraińskimi uczelniami – podkreślał ambasador.

W ramach promocji polskiego szkolnictwa wyższego pod hasłem Ready, Study, Go! Poland po Kijowie przyszedł czas na Bangkok, gdzie w dniach 4-6 kwietnia odbyła się międzynarodowa konferencja APAIE (Asia-Pacific Association for International Education). Zgromadziła ona ekspertów od szkolnictwa wyższego z kilkudziesięciu państw Azji, Europy, Australii i obu Ameryk. Dyskutowali w Bangkoku o globalizacji uczelni, międzykontynentalnej migracji studentów i wyzwaniach stojących przed uniwersytetami przyszłości. Polskę na narodowym stoisku reprezentowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich.

Specjaliści z Europy zaznaczali w Bangkoku, że dziś to właśnie rynek azjatycki jest strategiczny dla szkolnictwa wyższego państw „starego kontynentu”. Rok 2012 został ogłoszony Azjatycko-Europejskim rokiem Nauki, Technologii i Innowacji (ASEAN-UE Year of Science, Technology and Innovation). Wśród najważniejszych tematów paneli dyskusyjnych znalazła się migracja studentów i wynikające z niej zadania stojące przed uczelniami – m.in. budowanie nowych programów opieki nad zagranicznymi studentami, kreowanie skuteczniejszych metod nauczania języków czy lepsze przygotowanie studentów i kadry do pracy w zróżnicowanym kulturowo środowisku. Eksperci podkreślali też rosnącą rolę nowoczesnej, interaktywnej komunikacji między szkołami wyższymi a ich zagranicznymi studentami i absolwentami.

Reprezentanci krajów Unii Europejskiej dzielili się doświadczeniami ze współpracy z azjatyckimi uczelniami. Prof. Hans de Wit z Hogeschool van Amsterdam podkreślał, że obecnie w Holandii większość studentów zagranicznych wywodzi się z krajów UE. – Uczelnie z Maastricht czy Amsterdamu intensyfikują jednak współpracę z uczelniami z regionu Azji, kluczowe są dla nas zwłaszcza Indie – zaznaczał. W Holandii rośnie też liczba studentów z Chin, jest ich tam teraz blisko 5,5 tys., to druga po Niemcach najliczniejsza zagraniczna reprezentacja w holenderskich uczelniach. Włochy ze stosunkowo niskim wskaźnikiem zagranicznych studentów – 3,6 proc. ogółu – postawiły na wspieranie bilateralnej współpracy włoskich uczelni z odpowiednikami z Chin, Indii, Malezji, Filipin czy Indonezji. Taka polityka przyniosła już pierwsze efekty. – W roku akademickim 2004/05 we Włoszech studiowało tylko niespełna 400 chińskich studentów, sześć lat później było ich już 5,3 tys. – mówiła Dora Longoni z Politechniki w Mediolanie. Znaczące sukcesy we współpracy z azjatyckimi uniwersytetami mają Niemcy. Jak informował Klaus Kirk z DAAD, na niemieckich uczelniach studiuje ponad 24 tys. chińskich studentów, 5,2 tys. z Korei Południowej, ponad 4 tys. z Indii, 3,8 tys. z Wietnamu, 2,5 tys. z Indonezji, 940 z Tajlandii. – Kluczowe jest dla nas obecnie budowanie równowagi wymiany akademickiej, nie jesteśmy zainteresowani wyłącznie przyciąganiem międzynarodowych grup studentów, ale także wzmacnianiem oferty studiów zagranicznych dla niemieckiej młodzieży – mówił Kirk. Niemcy wspierają też wspólne niemiecko-azjatyckie projekty badawcze oraz publikacje naukowe. Przykładowo od 2000 r. liczba wspólnych publikacji niemieckich i chińskich uczonych potroiła się (2454), a badacze z Indii opracowali z Niemcami 826 wspólnych publikacji.

W 2012 r. Polska będzie promować swój system szkolnictwa wyższego jeszcze na trzech innych uznanych światowych konferencjach i targach: Association of International Educators NAFSA w Houston (27 maja – 1 czerwca), European Association for International Education EAIE w Dublinie (11-14 września) oraz International Education Fair w Kazachstanie (26–28 października, Astana i Ałmaty). ☐