UWM w Olsztynie: wejście na wyższy poziom

Boom inwestycyjny na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim nie słabnie dzięki wykorzystaniu środków strukturalnych, co zaowocowało niemal dwukrotnym zwiększeniem majątku uczelni w ostatnich trzech latach (2008 – 408 mln zł, 2011 – 711 mln zł). Budowa i modernizacja nowych obiektów badawczo-dydaktycznych, dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku pracy, niż demograficzny wymagają od nowoczesnej uczelni elastyczności i umiejętności w ocenie potrzeb szkolnictwa wyższego. Dlatego też, równolegle do realizowanych inwestycji strukturalnych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie kładzie nacisk na inwestycję w człowieka – kadrę naukowo-dydaktyczną - m.in. poprzez realizację projektów finansowanych w ramach IV Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Jednym z takich projektów jest „Wzmocnienie Potencjału Dydaktycznego UWM w Olsztynie” (ProEdu), który zakłada modyfikację oraz utworzenie nowych kierunków kształcenia na UWM oraz przeszkolenie kadry dydaktycznej.

– A to oznacza inwestycje w zasoby ludzkie. Chodzi bowiem o to aby nasi wykładowcy byli dobrze przygotowani do kształcenia studentów na nowych kierunkach kształcenia, które wymagają wzmocnienia. W moim przekonaniu, realizacja Projektu ProEdu, jest bardzo dobrą okazją i możliwością aby naszą ofertę edukacyjną podnieść na wyższy poziom niż dotychczas – ocenia prof. Szczepan Figiel, prorektor ds. rozwoju UWM.

Dlatego też, dostosowując się do zmian, nauczyciele akademiccy biorą udział w kursach doszkalających na Wydziałach objętych projektem:

Wydział Nauki o Żywności – Utworzenie makrokierunku Gastronomia i Sztuka Kulinarna.

Nauczyciele będą doskonalić swoje umiejętności z zakresu gastronomii i sztuki kulinarnej w wiodących ośrodkach gastronomicznych w Polsce i Europie.

Wydział Ochrony Środowiska i Rybactwa – Modyfikacja programu kształcenia na kierunku ochrona środowiska

- Indywidualny kurs języka angielskiego dla nauczycieli akademickich realizujących kształcenie na studiach międzynarodowych.

- Szkolenie z zakresu koordynowania działań związanych z procesem powstawania prac dyplomowych, którego celem szkolenia jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej o krótkim stażu pracy. W ramach tego zadania zostanie zorganizowany także kurs obsługi programu STATISTICA oraz cykl wykładów dotyczących sprawowania dydaktycznej opieki nad dyplomantami, prawidłowej analizy danych eksperymentalnych i ich rozpowszechniania w formie prezentacji multimedialnych i prac dyplomowych.

Wydział Nauk Ekonomicznych – System szkoleń specjalistycznych i kursów doszkalających.

Szkolenie adresowane do pracowników przygotowujących się do realizacji zajęć na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, specjalność Zarządzanie innowacjami. Tematyka szkoleń dotyczyć będzie nowoczesnych metod kształcenia z wykorzystaniem technik informatycznych.

Wydział Biologii i Biotechnologii – Szkolenie: wykorzystanie systemu informacji przestrzennej GIS do zarządzania zasobami środowiska.

Kadra akademicka zdobędzie dodatkowe kompetencje w szkoleniu GIS w zakresie tworzenia, edytowania, analizowania informacji przyrodniczej i geograficznej. W pracowni GIS możliwy będzie przegląd danych w postaci map oraz analizowanie danych pod kątem ich rozmieszczenia przestrzennego, relacji i tendencji.

Wydział Nauk Medycznych – Szkolenia w zakresie nowoczesnego kształcenia systemem nauczania problemowego.

Szkolenia będą służyły opracowaniu programów szkoleniowych dla nauczycieli akademickich i ich przygotowaniu do pełnienia roli nauczycieli w nowym systemie, a także doskonalenie umiejętności innych nauczycieli. Szkolenia zewnętrzne odbędą się przy współpracy i na bazie School of Health Professions Education, Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Uniwersytetu Maastricht (Holandia).

- Szkolenia wewnętrzne pozostałych i nowozatrudnionych nauczycieli akademickich Wydziału.

Wydział Medycyny Weterynaryjnej – Szkolenie Mikroskopia wirtualna w nauczaniu histologii i histopatologii.

Celem szkolenia jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie nauczycieli akademickich z najnowocześniejszymi metodami nauczania histologii oraz histopatologii w oparciu o technikę mikroskopii wirtualnej, podniesienie wiedzy nauczycieli akademickich w zakresie metod cyfrowej rejestracji i obróbki obrazu, zapoznanie nauczycieli akademickich z zastosowaniem mikroskopii wirtualnej w diagnostyce histopatologicznej.

Wydział Medycyny Weterynaryjnej – Szkolenie z zakresu diagnostyki chorób zakaźnych zwierząt.

W ramach zadania kadra Wydziału zostanie przeszkolona z techniki real-time qPCR, immunodetekcji białek, genotypowania, sekwencjonowania i analizy metylacji DNA, komórek zwierzęcych: hodowla, transfekcja i wyciszanie genów, zastosowania diagnostyki hematologicznej w chorobach zakaźnych

Projekt przewiduje także szkolenia dla wszystkich pracowników uczelni z zakresu gender mainstreaming i włączenie problematyki równości płci w proces realizacji projektu. Jedno z zadań przewiduje także uczestnictwo młodych naukowców w trzytygodniowych stażach w ośrodkach dydaktycznych na świecie. Głównym celem wyjazdów jest zaobserwowanie i przeszczepienie na olsztyński grunt edukacyjny działań i metod dydaktycznych stosowanych w szkolnictwie wyższym poza granicami kraju. Do 2015 roku z tej metody wsparcia skorzysta stu pracowników uczelni. – Żyjemy w erze globalizacji, funkcjonujemy w Unii Europejskiej i wspólnej przestrzeni edukacyjnej. Współcześnie nie sposób wyobrazić sobie dobrego naukowca, dydaktyka, nauczyciela akademickiego bez kontaktów z innymi ośrodkami zagranicą – ocenia prof. Szczepan Figiel. Do tej pory nauczyciele akademiccy wyjechali m.in. do Niemiec i Wielkiej Brytanii. Wkrótce wyjadą do Tajlandii, czy USA. Doktor Zenon Pidsudko z Wydziału Medycyny Weterynaryjnej wrócił ze stażu w Izraelu.

– To było cenne doświadczenie. Taki wyjazd powoduje, ze naukowiec staje się „nauczycielem kompletnym” – ocenia dr Zenon Pidsudko. - Nie sposób sobie wyobrazić nauczyciela, który swój rozwój opiera tylko na wyjazdach na konferencje i kontaktach stricte naukowych. Teraz patrzę na swój rozwój z dużo szerszej pespektywy. Celem pracy na uczelni, jest tez przecież praca dydaktyczna ze studentami. W związku z tym powoli staramy się w naszej Katedrze realizować parę pomysłów zaobserwowanych w Izraelu. Kolega, z którym byłem na stażu, jako osoba odpowiedzialna za wdrażanie nowości dydaktycznych, zamieścił na Warmińsko-Mazurskim Portalu Weterynaryjnym np. filmy dydaktyczne z ćwiczeń i zeskanowane preparaty w technologii 3D.

Realizacja projektu pochłonie ponad 20 milionów złotych a jego zakończenie przewidziano na 30 czerwca 2015 roku.Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Biuro Projektu ProEdu Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
ul. R. Prawocheńskiego 4, 10-720 Olsztyn tel. +4889 524-51-64, +4889 524-51-84, tel./ fax. +4889 524-51-86
e-mail: wpd@uwm.edu.pl

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego