Kronika MNiSW 04/2012

Budżet 2012 – wzrost nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę budżetową na rok 2012. Wydatki w zakresie działu 803 – Szkolnictwo wyższe zaplanowano w 8 częściach budżetowych i obejmują łącznie kwotę 12,6 mld zł, z tego ze środków budżetu państwa – 11,9 mld i budżetu środków europejskich – 717,1 mln zł. W relacji do ustawy budżetowej na rok 2011, wydatki te wzrastają nominalnie o 0,7 proc. W odniesieniu do szkolnictwa wyższego w części 38 – Szkolnictwo wyższe ustawa budżetowa na rok 2012 przewiduje wydatki na poziomie ok. 10,3 mld. zł (w tym
9,7 mld zł ze środków budżetu państwa
i 643,3 mln zł ze środków europejskich). W relacji do ustawy budżetowej na rok 2011 wydatki wzrastają nominalnie o 1,2 proc. Największą część (ok. 7,5 mld zł) stanowią dotacje podmiotowe, które uczelnie publiczne dostają na działalność statutową. Część budżetu szkolnictwa wyższego stanowią stypendia lub dopłaty do kredytów i pożyczek studenckich oraz środki na współpracę międzynarodową – np. prawie 4,7 mln zł zaplanowano na naukę języka polskiego w zagranicznych ośrodkach akademickich.

 

Dodatkowo, w rezerwie celowej budżetu państwa „Środki na zadania projakościowe w szkolnictwie wyższym” przewidziano 230 mln zł na utworzenie funduszu projakościowego dla m.in. Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących (KNOW), na zwiększenie wysokości stypendiów doktoranckich dla 30 proc. najlepszych doktorantów czy wdrażanie wewnętrznych systemów zapewniania jakości kształcenia w powiązaniu z krajowymi ramami kwalifikacji (KRK).

 

Dodatkowo, w rezerwach celowych budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie i finansowanie projektów z udziałem środków europejskich, na rzecz nauki zaplanowano w 2012 r. 1,03 mld zł. Ponadto, poza budżetem, w ramach Funduszu Nauki i Technologii Polskiej zaplanowano w 2012 r. przychody na poziomie 200 mln zł. Łącznie dostępne na naukę środki w 2012 roku wyniosą ponad 7,5 mld zł.

Wzrost nakładów na naukę zagwarantowany został także w latach kolejnych. W przyjętym przez rząd Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2014 założono coroczny wzrost nakładów budżetu krajowego (tj. z wyłączeniem środków na współfinansowanie i finansowanie programów operacyjnych UE) na naukę w wysokości 8 proc.

W 2012 roku większe środki skierowane zostaną do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego Centrum Nauki – ponad 3,4 mld zł – co oznacza łączny wzrost w porównaniu wydatkami budżetowymi planowanymi na rok 2011.

Polska Akademia Nauk otrzyma na 2012 rok 81,1 mln zł. W 2012 r. środki budżetowe będą przekazywane PAN w formie dotacji podmiotowej w kwocie 77, 2 mln zł i dotacji celowej w wysokości 3,9 mln. zł przez ministra właściwego do spraw nauki, który stosownie do postanowień art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o Polskiej Akademii Nauk jest dysponentem tych środków.☐

Pierwsze sto dni działania resortu

Dbaliśmy głównie o to, by wszystkie prawa studentów, które zostały na nowo sformułowane w nowym ustawodawstwie, były zrealizowane w sposób płynny. Dotyczy to nie tylko systemu stypendialnego, ale też zawierania umów ze studentami – powiedziała minister nauki na konferencji prasowej po spotkaniu z premierem Donaldem Tuskiem. Minister Barbara Kudrycka podsumowała pierwsze sto dni działania resortu podczas spotkania z premierem Donaldem Tuskiem, które odbyło się 25 lutego. Upłynęły one przede wszystkim pod znakiem wdrażania przeprowadzonej w minionej kadencji reformy nauki i szkolnictwa wyższego.

Prof. Kudrycka podkreślała, że ministerstwu zależy na tym, by uczelnie tworzyły kierunki o profilu praktycznym, a absolwenci odpowiadali oczekiwaniom pracodawców. Wprowadzenie Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) kładzie silny nacisk na efekty kształcenia. Pozwala też szkołom wyższym na tworzenie autorskich programów oraz nowych czy interdyscyplinarnych kierunków studiów. Tym samym oferta edukacyjna jest lepiej dostosowana do wymagań rynku pracy.

Minister Kudrycka powiedziała, że w minionych stu dniach usiłowano wypracować rozwiązania, które zmniejszyłyby bariery ograniczające innowacyjność w Polsce. – Pracowaliśmy więc nad nową koncepcją zamrożenia podatku VAT od praw autorskich w sytuacji, w której należało zakładając spółkę od razu – wkładając jako aport prawa autorskie – opłacać taki podatek. Chcemy, aby został on zamrożony i aby dopiero po uzyskaniu przychodów ze sprzedaży danych produktów mógł być odmrażany – powiedziała minister nauki. Prof. Kudrycka dodała, że poza koncepcją zamrożenia VAT wypracowywano również pomysł dobrowolnych odpisów od CIT-u przedsiębiorców na rzecz jednostek naukowych. Takie rozwiązanie mogłoby obowiązywać już od 2014 r. – Koncentrowaliśmy się także na tym, by nauka zaprzyjaźniała się bardziej z sektorem gospodarczym – podsumowała Kudrycka.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Nabór wniosków w konkursach polsko-czeskim i polsko-chińskim

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaprasza do składania wniosków o wprowadzenie tematów do dwóch programów wykonawczych: z Republiką Czeską na lata 2013-2014 oraz z Chińską Republiką Ludową na lata 2012-2013. Obejmują one projekty w dowolnej dziedzinie, uzgodnione między polskimi i czeskimi oraz polskimi i chińskimi zespołami badawczymi. Środki przyznawane przez obie strony na okres do 2 lat przeznaczone są na finansowanie wymiany osobowej (podróży i krótkich pobytów). Termin nadsyłania wniosków upływa 30 maja br. (konkurs polsko-czeski) oraz 31 maja br. (konkurs polsko-chiński). Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę internetową MNiSW. ☐

READY, STUDY, GO! Poland

Ponad stu rzeczników prasowych, przedstawicieli biur promocji oraz biur współpracy międzynarodowej uczestniczyło 22 marca w spotkaniu w MNiSW poświęconym budowaniu spójnego systemu promowania polskich uczelni oraz innowacyjnych projektów badawczych za granicą. Minister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Barbara Kudrycka, zachęcała uczelnie do szerokiego włączenia się w kampanię oraz budowania własnych strategii komunikacyjnych. Jak podkreślała, troska o jak najwyższy poziom internacjonalizacji tych obszarów to jeden z priorytetów resortu nauki w tej kadencji.

– Stajemy przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest nadchodzący niż demograficzny, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Mamy świadomość, że wpłynie to na los wielu polskich uczelni. Aby temu przeciwdziałać, chcemy pomóc ośrodkom akademickim w ich wysiłkach na rzecz umiędzynarodowienia szkolnictwa i badań, także w promocji zagranicznej. Kampania wizerunkowa z hasłem „Ready, Study, Go! Poland” i nasza obecność na międzynarodowych targach to pierwszy krok na tej drodze - powiedziała prof. Kudrycka. – Hasło odwołuje się do sportowego ducha konstruktywnej, uczciwej rywalizacji. Bo przecież zdrowa konkurencja o studentów, o coraz wyższą jakość nauki i kształcenia to wyzwanie na dziś – dodała minister Kudrycka.

 

Ostatnie lata były czasem intensywnych reform w systemie nauki i szkolnictwa wyższego. Tuż po polskiej prezydencji i w przeddzień Euro 2012, kiedy w całej Europie mówi się dobrze o Polsce, przyszedł moment na podjęcie działań na rzecz budowania silnej międzynarodowej pozycji polskich uczelni oraz nauki.

 

Musimy wykreować i wypromować rozpoznawalną i dobrze kojarzoną polską naukową markę. Coś, co wyróżnia nas na tle innych krajów i przyciągnie uwagę zagranicznych studentów. To wymaga wysiłków merytorycznych, coraz lepszej oferty studiów w językach obcych czy nowatorskich, wyprzedzających konkurencję projektów badawczych – podkreślała minister Barbara Kudrycka.

Jak zapowiedziała, jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony specjalny konkurs grantowy. Uczelnie (także ich konsorcja) oraz zespoły realizujące innowacyjne projekty naukowe, będą mogły ubiegać się o sfinansowanie projektowanych działań promocyjnych, gadżetów, publikacji, multimediów. Na ten cel resort przeznaczy w tym roku ok. 2 mln złotych.

Ponadto ministerstwo zorganizuje cykl szkoleń adresowanych do osób odpowiedzialnych za kreowanie koncepcji promocyjnych uczelni, z udziałem wybitnych autorytetów z branży reklamowej z Europy i świata, ale też ekspertów zagranicznych agencji specjalizujących się w pracy na rzecz umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i badań naukowych. MNiSW planuje także opracowanie dedykowanego uczelniom i instytucjom naukowym interaktywnego katalogu dobrych praktyk, prezentującego najbardziej innowacyjne działania i rozwiązania stosowane w Europie i na świecie. W dalszej perspektywie planowane jest stworzenie serwisu go-poland.pl, z informacjami o polskich uczelniach oraz innowacyjnych projektach naukowych.

W drugiej części spotkania odbył się panel dyskusyjny, w którym uczestniczyli Mirosław Marczewski (dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji), Waldemar Siwiński (prezes Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”), dr Marek Zimnak (prezes Stowarzyszenia PR i Promocji PRom), Magdalena Kula (doradca ministra nauki i szkolnictwa wyższego) oraz Krzysztof Gulda (dyrektor Departamentu Strategii MNiSW). Moderatorem dyskusji był Jacek Sadowski, ekspert w dziedzinie kreowania i pozycjonowania nowych marek.

Dyskusja poświęcona temu, jak skutecznie promować dziś dorobek polskich uczelni i polskich naukowców, to pierwszy krok do zbudowania szerokiej kampanii promocyjnej adresowanej do zagranicznego odbiorcy oraz próba zintegrowania rozproszonych dziś działań różnych instytucji. ☐

Znamy uczestników II edycji „Top 500 Innovators”

80 naukowców i menadżerów innowacji wyjedzie do najlepszych ośrodków naukowych świata, by tam szkolić się, jak przekuć efekty badań naukowych w sukces komercyjny. – „Top 500 Innovators” to największy w historii program szkoleniowy dla osób zajmujących się badaniami naukowymi i komercjalizacją ich wyników. Wierzę, że pomoże zrewolucjonizować polskie myślenie o współpracy nauki z gospodarką – mówi minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Barbara Kudrycka. – Wyszukujemy utalentowanych i pełnych pasji ludzi, którzy podczas dwumiesięcznych staży w najlepszych ośrodkach świata mają okazję spotkać najwybitniejszych współczesnych innowatorów nauki i biznesu. Przywożą do Polski inspiracje, którymi zarażają innych. Wspólnie budujemy nową kulturę innowacyjności .

 

Program Top 500 Innovators Science – Management – Commercialization umożliwia jego uczestnikom przyglądanie się działaniom zagranicznych firm, spotykanie przedsiębiorców i przedstawicieli venture capital , a dzięki temu wzbogacanie swoich pomysłów na prowadzenie badań naukowych.

 

W pierwszej pilotażowej edycji programu wzięło udział 40 naukowców, którzy trafili na staż do Stanford University, w sercu Doliny Krzemowej. Do drugiej edycji zgłosiło się aż 235 kandydatów z wyższych uczelni, instytutów badawczych, instytutów Polskiej Akademii Nauk i centrów transferu technologii. Po formalnej ocenie wniosków, 158 kandydatów zaproszono na rozmowy kwalifikacyjne przeprowadzone w języku angielskim, w których oceniano dotychczasowe sukcesy komercjalizacyjne, innowacyjność podejmowanych projektów, ale też zdolności komunikacyjne i znajomość języka obcego. Z tego grona wyłoniono ostatecznie 80 finalistów drugiej edycji Top 500 Innovators . Reprezentują oni aż 50 instytucji naukowych z całej Polski. Wyruszą na dwumiesięczne szkolenia w dwóch grupach, pierwsza już w kwietniu, a druga w październiku 2012 roku.

Gratuluję wszystkim finalistom. Znalezienie się w gronie tak znakomitych innowatorów jest wielkim sukcesem. Życzę, by udział w programie „Top 500 Innovators” był początkiem wspaniałej przygody, która zaowocuje nowymi technologiami, wdrożeniami i odkryciami, na które czeka nauka i przemysł – podkreśla minister Kudrycka. ☐