Z punktu widzenia ministra

Barbara Kudrycka

Większość wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli zrealizowaliśmy w wyniku nowelizacji ustawy z dnia 18 marca 2011 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i wydanych na jej podstawie rozporządzeń. Dotyczy to np. trybu udzielania dotacji celowych na inwestycje wyłącznie w formie umów, określających m.in. sposób i warunki przekazywania oraz rozliczenia dotacji. Rozwiązaliśmy też stanowczo kwestię zwrotu przez uczelnie niewykorzystanych w danym roku środków na inwestycje. Obowiązujące przepisy prawa dopuszczały pozostawienie w gestii uczelni środków, które nie zostały wykorzystane w danym roku, o ile zostaną wykorzystane później zgodnie z przeznaczeniem. Z informacji o realizacji inwestycji przekazanych przez uczelnie wynikało, że dotacje udzielone z budżetu państwa na określone zadania inwestycyjne zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Nastąpiło zatem rzeczywiste wykorzystanie dotacji przyznanej na dane zadanie inwestycyjne. Stanowisko Kolegium NIK potwierdziło interpretację ministra w tym zakresie.

W nowych rozwiązaniach prawnych zawarto też regulacje dotyczące odrębnego ewidencjonowania kosztów kształcenia na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. Mają one obowiązywać od stycznia 2013 r.

Studia doktoranckie w uczelniach niepublicznych będą subwencjonowane w ramach dotacji projakościowej.

Podniesiono z 50 do 250 tys. euro wartość nieruchomości, na której zbycie uczelnia musi uzyskać zgodę ministra skarbu państwa.

Prowadziliśmy także prace nad opracowaniami strategicznymi dla szkolnictwa wyższego. Powołane w MNiSW Forum Ekspertów z udziałem przedstawicieli środowiska akademickiego przygotowało założenia Programu rozwoju szkolnictwa wyższego , który zgodnie z rządowym dokumentem Plan uporządkowania strategii rozwoju uwzględniony będzie w pracach nad pakietem strategii ramowych. Program będzie ściśle powiązany z celami strategicznymi i operacyjnymi, a także harmonogramem implementacji wszystkich strategii. Należy też podkreślić fakt, że wiele z rekomendacji o charakterze strategicznym znalazło już odzwierciedlenie we wdrażanej obecnie reformie szkolnictwa wyższego. ☐