Podsumowanie kadencji

Jerzy Malec


KRZaSP została powołana na zjeździe założycielskim 15 grudnia 2005 r. w oparciu o nową ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym, przyznającą tej organizacji status jednej z dwu konferencji rektorów (obok KRASP). Na zjeździe określono podstawowe cele, założenia programowe i kierunki działania Konferencji. W początkowym okresie były one wypełnione w ogromnym stopniu sprawami organizacyjnymi – szczególny nacisk położony został na stworzenie podstaw funkcjonowania KRZaSP. Mimo wielu trudności, udało się doprowadzić do przyznania Konferencji odrębnej podmiotowości prawnej. Powołano wiceprzewodniczących Konferencji, skarbnika i sekretarza, a także komisje merytoryczne. Zorganizowano sekretariat i stworzono stronę internetową.

Do tej pory odbyły się 4 zgromadzenia plenarne KRZaSP. Zgromadzenie sprawozdawczo−wyborcze, mające dokonać wyboru nowych władz Konferencji, wyznaczono na 11 września br. Prezydium KRZaSP spotykało się 12 razy.

Budując swój wizerunek Konferencja przede wszystkim prowadziła działalność opiniodawczą. Opinie środowiska, które reprezentuje KRZaSP, przedstawiane były w formie uchwał i stanowisk zgromadzeń plenarnych, a także wielu pism i opinii przesyłanych na ręce ministra nauki i szkolnictwa wyższego oraz innych instytucji zainteresowanych problematyką szkolnictwa wyższego.

Oprócz opiniowania przesyłanych do konsultacji aktów prawnych, KRZaSP podejmowała także samoistne działania. Jedną z pierwszych ważnych i przydatnych inicjatyw było opracowanie na potrzeby wszystkich uczelni zawodowych statutów wzorcowych, osobno dla uczelni publicznych i niepublicznych, i rozesłanie ich zainteresowanym.

Władze Konferencji przygotowały także jako pierwsze już we wrześniu 2006, całościowy projekt nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Zawierał on propozycje zmian w kwestiach najbardziej poruszających środowisko uczelni zawodowych. KRZaSP zwróciła się także do rzecznika praw obywatelskich z prośbą o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego ze skargą w kwestii niekonstytucyjności niektórych postanowień ustawy, wyszczególnionych w załączonym przez nas wniosku. Staraliśmy się zwrócić uwagę rzecznika przede wszystkim na zasadę równości podmiotów w polskim systemie prawnym, którą ustawa w wielu punktach narusza, traktując w sposób różny oba sektory szkolnictwa wyższego, w szczególności dyskryminując w wielu kwestiach uczelnie niepubliczne.

Ważnym celem, o który walczymy już dwa lata, są działania podejmowane w celu realizacji przez resort zapisów art. 94 ust. 5 pkt 1 ustawy, dotyczących możliwości dofinansowania studentów studiów stacjonarnych i stacjonarnych studiów doktoranckich w uczelniach niepublicznych. Nasze działania nie przyniosły niestety, jak dotąd, pozytywnego rezultatu. Ciągle pokutuje bowiem błędne przekonanie, jakoby kryła się za tym chęć „wyssania” przez nasze uczelnie pieniędzy z budżetu.

Do spraw priorytetowych zaliczyć należy także rozwijanie współpracy z zagranicą i dążenie do umiędzynarodowienia studiów w uczelniach zrzeszonych w Konferencji. Włączyliśmy się aktywnie w program Study in Poland poprzez uczestnictwo w targach edukacyjnych, promocję polskiego szkolnictwa za granicą, współpracę z miesięcznikiem „Perspektywy”. Prezydium Konferencji podjęło również decyzję o zawarciu porozumienia z Fundacją Edukacyjną „Perspektywy” o ustanowieniu partnerstwa strategicznego. Porozumienie ma na celu rozszerzenie dotychczasowego programu promocji polskich uczelni za granicą. Zostało ono podpisane przez KRZaSP 21 czerwca 2007, co pozwala nas zaliczyć do prekursorów realizacji tej cennej inicjatywy.

Opracowana została Analiza systemu szkolnictwa wyższego na Białorusi i Ukrainie. W celu realizacji uchwały II Zgromadzenia Plenarnego KRZaSP, w sprawie promowania studiowania w Polsce wśród młodzieży zza wschodniej granicy, miały miejsce liczne spotkania moje i członków Prezydium ze stroną ukraińską, m.in. z merami małych i średnich miast Ukrainy w grudniu 2007. Jednocześnie w celu ułatwienia procedur wizowych dla kandydatów na studia w Polsce, spotykałem się dwukrotnie z podsekretarzami stanu w MSZ. Liczymy bardzo na konkretne działania władz resortu, bowiem ciągle nasz kraj należy do grona państw o najmniejszej licznie studiujących tu cudzoziemców.

KRZaSP została przyjęta w poczet członków European Association of Institutions in Higher Education, włączając się tym samym w europejskie struktury i zapewniając silną reprezentację polskim uczelniom w ramach tej organizacji. Nasza kandydatura została jednomyślnie zaakceptowana podczas Zgromadzenia Plenarnego, które odbyło się w dniach 8−9 maja 2008 na Malcie. Prof. Janusz Pawlikowski został członkiem zarządu tej organizacji.

Przewodniczący KRZaSP oraz członkowie Prezydium uczestniczyli także w wielu posiedzeniach Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, KRASP, KRePSZ, w konferencjach naukowych poświęconych problematyce szkolnictwa wyższego, zarówno w kraju, jak i za granicą. Wspólnie z miesięcznikiem edukacyjnym „Perspektywy” przygotowaliśmy raport o wyższym szkolnictwie zawodowym w Polsce, pozwalający na całościowe ukazanie tej istotnej części naszego systemu edukacji.

To, co udało się osiągnąć, jest zasługą grona rektorów zrzeszonych w KRZaSP, ich zaangażowania, wreszcie wiary, że to, co robimy, ma na celu poprawę systemu szkolnictwa wyższego w Polsce, poprawę jakości kształcenia, co podnosiliśmy wielokrotnie, wreszcie stworzenie naszej młodzieży jak najlepszych warunków do zdobywania wiedzy. Jestem pewien, że te same cele będą przyświecać działaniom KRZaSP w kolejnych latach.