Praktyki studenckie
W posiedzeniu plenarnym 15 listopada uczestniczyli, oprócz członków Rady, liczni goście, w tym prof. Michał Seweryński, minister NiSW, prof. Stefan Jurga, sekretarz stanu w MNiSW oraz prof. Jan Wojtyła, szef Gabinetu Politycznego w MNiSW. Minister podziękował Radzie za współpracę. Wyraził opinię, że Rada jest ważną instytucją szkolnictwa wyższego, przed którą stoją istotne wyzwania i pomocną w podejmowaniu decyzji. Dziękując wyraziłem opinię, że ostatnie dwa lata były okresem zrównoważonego rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki. Nasz resort omijały polityczne wichry dzięki spokojowi i klasie władz, a przede wszystkim samego ministra.
Wiodącym tematem posiedzenia plenarnego była Polityka zatrudnienia absolwentów szkół wyższych. Wystąpienie wprowadzające profesjonalnie przygotowali studenci, a dyskusję koordynował Grzegorz Sokołowski, członek Parlamentu Studentów RP i Prezydium Rady. Kluczową kwestią polityki zatrudnienia jest przygotowanie studentów do podjęcia pracy po ukończeniu studiów. Ważnym elementem tego przygotowania są praktyki. Temu zagadnieniu poświęcona była większość wystąpień. Wymóg odbywania praktyk jest zawarty w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów, natomiast ich bliższe określenie jest podane w części wspólnej standardów. Rozporządzenie ministra NiSW wydane w tej sprawie precyzuje, że praktyki mogą się odbywać w jednostkach gospodarczych, instytucjach publicznych, instytucjach naukowo−badawczych, instytucjach oświatowych, placówkach kultury lub w ramach zorganizowanej przez uczelnie działalności pozwalającej osiągnąć cele praktyk. Określa ponadto, że można je uznać za zaliczone, jeśli student udokumentuje doświadczenie zawodowe lub prowadzenie działalności, która odpowiada programowi praktyki. Praktyki powinny więc stanowić integralną część programów nauczania i procesu kształcenia. Rzeczywistość bywa jednak różna. Są uczelnie lub jednostki uczelni, które problem praktyk rozwiązały należycie. Ale to raczej wyjątki. W większości przypadków praktyki są traktowane jako ciężar dla uczelni i instytucji, które podejmują się praktykantów przyjąć. Brak środków finansowych na ich organizowanie jeszcze pogarsza sytuację. Nie widać, aby dodatkowe środki na ten cel miały się znaleźć w budżecie. Pozostaje więc zaangażowanie uczelni i dobra wola instytucji, które przyjmując praktykantów mają doskonałą okazję znalezienia dobrych pracowników. Niektóre instytucje już to zrozumiały i szeroko otwierają się na praktykantów. Zaangażowanie musi też być po stronie uczelni i oczywiście studentów. Jest dobra pora, aby problem ten dalej analizować wobec spodziewanej kontynuacji prac nad nowelizacją ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Legitymowanie się praktyką to pierwszy krok do sukcesu przy szukaniu pracy.
W dyskusji zwracano uwagę na możliwość zatrudniania absolwentów w akademickich inkubatorach przedsiębiorczości oraz potrzebę zmiany profilu kształcenia – z akademickiego na zorientowany na rynek pracy. Wreszcie postulowano, aby kształcić nie tylko przyszłych wykonawców, ale przede wszystkim pracodawców. Temat jest ważny, a dyskusja będzie kontynuowana na przyszłorocznych posiedzeniach Rady.
Spraw bieżących omawianych na posiedzeniu prezydium (14.11) i plenarnym (15.11) nie było wiele. Zaopiniowana została kolejna nowelizacja rozporządzenia ministra NiSW w sprawie warunków prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Rada zaproponowała uściślenia do projektu rozporządzenia ministra NiSW w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy oraz ekwiwalentu pieniężnego za okres niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego nauczycieli akademickich. Zaopiniowane zostały dwa wnioski o zgodę na kształcenie w ramach unikatowych kierunków studiów. Rada zaopiniowała wnioski jednostek organizacyjnych szkół wyższych o przyznanie uprawnień do nadawania stopni naukowych oraz regulamin stypendialny. Omówiono stan przygotowań do jubileuszowego posiedzenia plenarnego Rady 14 grudnia.
W dniach 23−24 października przedstawiłem kwestie Standardów kształcenia w polskim systemie szkolnictwa wyższego – standardów kształcenia dla kierunków studiów pielęgniarstwo i położnictwo na zorganizowanej przez Ministerstwo Zdrowia konferencji Model kształcenia pielęgniarek i położnych – teoria i praktyka. To pierwsze tego typu spotkanie, na którym zgromadzili się przedstawiciele uczelni kształcących na wyżej wymienionych kierunkach studiów.
8 listopada odbyła się uroczystość wręczenia nagród ministra NiSW za osiągnięcia naukowe, dydaktyczne, organizacyjne oraz za całokształt dorobku. Była to dla kilku członków Rady i dla mnie miła chwila, w której poczuliśmy, że doceniono naszą działalność na rzecz środowiska akademickiego.
17 listopada doznałem zaszczytu uhonorowania wyróżnieniem „PROstudent” przez Parlament Studentów RP. Dla mnie to najwyższe wyróżnienie, jakie może spotkać nauczyciela akademickiego. Traktuję wyróżnienie jako wyraz uznania dla mojej działalności.
Komentarze
Tylko artykuły z ostatnich 12 miesięcy mogą być komentowane.